מומחה: בבניין מחופה באבנים יש סיכוי רב שאבן אחת או יותר ייפלו

השיטה המסורתית של חיבור חיפויי אבן משיש לבניין היא שיטה טובה בתאוריה אבל היא אינה מוכיחה עצמה במציאות. כך אמר מנהל האגף הטכני בהתאחדות הקבלנים, אינג' נתן חילו.

לדבריו, למרות כל התקנים הקובעים כיצד יש לקשור את אבן החיפוי אל חזית הבניין, הרי שבפועל לא ניתן לבדוק את הביצוע כאשר בניין כולל 10-50 אלף אבנים.

לדבריו, אבני חיפוי אינן מודבקות אל חזית הבניין אלא על חזית הבניין יש רשת פלדה וכל אבן נקשרת אל הרשת בארבעה קשרים. מדובר במעין עבודה "רקמה" שמחייבת דיוק וקפדנות רבה שלא ניתן לבדוק שאכן מבוצעת. בבניין מחופה באבנים יש סיכוי רב שאבן אחת או יותר תיפול במהלך השנים, אמר.

לדבריו, יש גם שיטות תעשייתיות לחיבור אריחים, שבהן מסדרים קודם את כל אריחי החיפוי על תבנית, וכך ניתן לראות שכל האבנים קשורות וניתן לבקר את התהליך.

לדבריו, גם כאשר משתמשים בשיטות התעשייתיות, נשארים איזורים בבניין אותם חייבים לבצע בשיטה המסורתית. יש לציין כי נשירת אבן מהבניין אינה מצביעה על כשל בחפוי הבניין, אלא שלרוב הכשל הוא נקודתי באבן אחת או יותר. חילו מוסיף, כי אבני החיפוי הן דקות ולכן מחוברות אל הקיר ולא זו אל זו.

שיטת החיפוי באבן נולדה מדרישה של ועדות התכנון מהקבלנים. השיטה מעניקה חזות נאה לבניין ורגישה פחות ללכלוך ורטיבות חיצונית.

לדבריו, בהתאחדות הקבלנים פנו כבר לפני מספר חודשים אל משרד הפנים בבקשה לקיים דיון בנושא חיפויי האבן בשל הבעייתיות של נשירת האבנים.