התאוצה בפיתוח תשתיות באמצעות הסקטור הפרטי מתמתנת בחודשים האחרונים. לאחר שמשרד האוצר ניקה מהשולחן פרויקטים שהיו תקועים שנים רבות, נותרו כיום על השולחן שני פרויקטים מרכזיים בתחום התשתיות - כביש 531 שמקודם בשיטת ה-PFI וכביש עוקף קריות שיפורסם בשיטת ה-BOT.
ועדת המכרזים המשותפת למשרד האוצר ומשרד התחבורה צפויה לפרסם ברבעון הראשון של 2007 את שלב המיון המוקדם (ה-PQ) לכביש. עד סוף השנה אמורה היא להשלים את פרסום שלב ב' - הגשת ההצעות הכספיות (ה-RFP).
עלות הפרויקט נאמדת ב-1.8 מיליארד שקל. עלות זו כוללת השקעה של 580 מיליון שקל עבור עבודות תשתית לקראת הקמת הפרויקט וכן השקעה של 1.2 מיליארד שקל המתייחסת לשלב ההקמה והתפעול. עבודות ההכנה המקדימות המתבצעות על ידי המדינה כוללות תפיסת קרקע והעתקת מערכות ותשתיות.
כביש עוקף קריות הוא כביש עורק מרכזי לעיר חיפה ולאזור הקריות. מדובר בכביש פרברי באורך של 12 ק"מ הכולל חמישה מחלפים. הכביש מתחיל דרומית למחלף שדרות ההסתדרות ומסתיים בחיבור לדרך מס' 4 במחלף כרי נעמן.
הפרויקט התעכב בשנים האחרונות בשל שתי בעיות מרכזיות: התנגדות ראשי הרשויות להקמת הכביש ככביש אגרה וכן בשל הצורך לבצע בחינה מחודשת של התוואי.
החלופה שנבחרה היא סלילת כביש שיכלול 3 נתיבים מהירים לכל כיוון כאשר תוואי הרכבת הקלה, שהיה במקור בין נתיבי התנועה, ייסלל מזרחית לתוואי מחוץ לרצועת הדרך. חלופה אחרת היתה כביש מהיר עם 3 נתיבים שבתוך רצועת הדרך עוברת רכבת קלה.
מנהל הפרויקט, גד וינשטיין, מחברת ח.פ.ת אמר, כי "החלופה שנבחרה לוקחת בחשבון את ההיבטים ההנדסיים, הכלכליים הסטטוטוריים והמשפטיים. זוהי החלופה הטובה ביותר גם בהיבט הבטיחותי, והיא טובה משמעותית מהחלופה המקורית".
סוגיית האגרה עלתה מתחילת הדרך בשל ההתנגדות של ראשי הרשויות המקומיות הרלוונטיות. משרדי האוצר והתחבורה תמכו בהקמת הכביש ככביש אגרה. טרם התקבלה החלטה סופית לגבי שיטת המכרז.
פרסום המכרז מותנה בחקיקת חוק האגרה. במידה והכנסת לא תאשר את החוק, עלול פרסום המכרז להתעכב ויש חשש ששאלת הקמת הפרויקט כולו ככביש אגרה יידרש לבחינה מחודשת. כביש עוקף קריות נחשב לכביש המקביל לנתיבי איילון בת"א ולכביש בגין בירושלים, ולכן ישנה התנגדות רחבה לגביית האגרה בנתיב שכזה.
על-פי לוחות הזמנים המתוכננים בחברה הלאומית לדרכים (מע"ץ החדשה), בסוף 2008 צפויה השלמת פינוי השטחים והליך ההפקעות וב-2009 במקביל להליכים לבחירת הזכיין, הסגירה הפיננסית וביצוע העתקת התשתיות, יתחילו בביצוע הפרויקט. בשלב הראשון ייסלל הכביש רק עם שני נתיבים לכל כיוון ובהמשך יתווסף הנתיב השלישי.
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויזניצ'ר אמר, כי כביש עוקף קריות הוא אחד מעורקי התחבורה החשובים ביותר בצפון הארץ. "תוכנית זו ירדה מסדר היום אך ראינו חשיבות אדירה להכניס אותה לתוכנית הרב-שנתית".
עיקר המאמץ של משרדי התחבורה והאוצר בשנים האחרונות היה להוציא לפועל פרויקטים של תשתיות תחבורה שהיו תקועים. כך למשל הסרת המכשולים בפרויקט מנהרות הכרמל, פרסום והשלמת סגירה פיננסית בכביש 431 שנמצא כבר בשלבי ביצוע, פרויקטי הרכבות הקלות בירושלים ובת"א וכו'.
המכרזים של כביש עוקף קריות וכביש 531 אלה יפורסמו במהלך 2007, כאשר בכביש 531 פורסם כבר שלב המיון המוקדם. עיקר המאמץ בחודשים הקרובים הוא יצירת צבר חדש של פרויקטים לביצוע באמצעות הסקטור הפרטי. כך למשל נבחנים כביש איילון מזרח, כביש 16 בכניסה לירושלים, נתיבים מהירים בכניסות לת"א ומכרזים לתחזוקת כבישים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.