דוד עזריאלי השתלט על גרנית ומגיע סוף-סוף לבורסה של ת"א

משפחת בורוביץ' נפרדת מגרנית לאחר שהשיגה תשואה של 25% ב-8 שנים על ההשקעה * לאן תיקח אותה קבוצת עזריאלי בשנים הבאות והאם תצליח להצדיק פרמיה של כ-30% על המחיר ששילמה

1 משפחת בורוביץ' סיימה אתמול את האפיזודה העסקית שלה בגרנית הכרמל לאחר למעלה משמונה שנים. גרנית נרכשה על-ידי חברת בורוגלן, המשותפת למשפחת בורוביץ' ותאגיד הסחר האירופי גלנקור, ביולי 1998 לפי שווי של כ-350 מיליון דולר מידי משאב, שנשלטה אז על-ידי הקונצרנים כור וכלל. כל צד השקיע בעסקה 90 מיליון דולר תמורת גרעין השליטה, שערכו עמד על כ-53% מהון החברה.

מאז חילקה גרנית דיבידנד של 150 מיליון דולר, שהכניס לכל צד סכום נטו של 30 מיליון דולר, מה שמעמיד את סכום ההשקעה שלהם על 60 מיליון דולר נכון להיום, בנטרול עלויות מימון. במסגרת המכרז האחרון נמכרה גרנית לפי שווי של 275 מיליון דולר, שגוזר תג מחיר של 150 מיליון דולר לנתח השליטה בחברה, או 75 מיליון דולר לכל צד.

לפיכך, ניתן לומר שבחלוף שמונה שנים השיגה המשפחה תשואה נמוכה למדי על ההשקעה בגרנית, שמסתכמת במצטבר בכ-25% או בעודף של כ-15 מיליון דולר, וזאת מבלי לקחת בחשבון את עלויות המימון של העסקה שככל הנראה היו לא מבוטלות.

לאורך השנים הכביד האובליגו הפיננסי של גרנית - שנוצר עקב הצטמקות הונה בעקבות חלוקת הדיבידנדים הראשונית - על מהלך העסקים השוטף שלה, ונראה היה שבורוגלן אינה מצליחה למצות את הפוטנציאל הרב הטמון בחברה. מה עוד שחברת הדלק סונול, שהייתה הטריגר המרכזי לרכישת החברה על-ידי בורוגלן, נדרשה לצורכי הון חוזר הולכים וגדלים על-מנת לבסס את מעמדה בשוק הדלק התחרותי והסבוך ממילא. המצב הפיננסי הרעוע של גרנית הקשה עליה עד מאוד, במיוחד בראשית העשור כשהמשק היה שרוי בתקופת מיתון.

במבט לאחור ניתן לומר, שקריסת רשת קלאב-מרקט בקיץ 2005 הרעה עוד יותר את מצבה של גרנית, למרות היעדר הקשר העסקי ביניהן, וזאת בעיקר בשל ההד התקשורתי הרב שנוצר סביבה וההרעה במצבה הפיננסי של משפחת בורוביץ', כפי שהוא נתפש בתקשורת ובמערכת הבנקאית. עקב כך גדלו עוד יותר צורכי ההון החוזר של חברת הדלק סונול, כשברקע נאלצה החברה לספוג תנאי מימון נוקשים יותר ויותר מצד הבנקים.

לאור מצבה הפיננסי הרעוע והוצאות המימון שהכבידו על גמישות הניהול והרווחיות השוטפת של גרנית, נראה היה בשנה האחרונה שקבוצת גלנקור מבקשת לצאת מגרנית, ומשפחת בורוביץ' ביצעה מספר ניסיונות להכניס שותף אחר על רקע זה, אך ללא הצלחה. על רקע זה, נתקבלה בקיץ האחרון ההחלטה הסופית של בורוגלן להיפרד מגרנית; אז החליט דדי בורוביץ', הרוח החיה מאחורי החברה, למכור אותה בדרך של מכרז, שאותו נבחר לנהל בית ההשקעות האמריקני מריל לינץ'.

2 לאן לוקחת קבוצת עזריאלי את גרנית? זאת השאלה המעניינת ביותר שעומדת כיום על הפרק. לאף אחד אין ספק שהפוטנציאל של גרנית גבוה הרבה יותר משווי השוק הנוכחי שלה, אך נראה שתידרש עבודה קשה של רה-ארגון, שתכלול בעיקר מכירת עסקים שלא בתחומי הליבה אליהם מכוונת קבוצת עזריאלי, וכן שינוי מהותי במבנה ההון של החברה.

כדי להבין את הפוטנציאל הרב שטמון בקבוצת גרנית, צריך תחילה להפנים את העובדה שמרבית עסקיה מתנהלים בשווקים אוליגופוליים בהגדרה, כמו עסקי הדלק והגז ואחרים כמו טמבור, המתנהלים בתנאים של מונופולים דה-פקטו. ניתן בהתאם לומר שהסיכון העסקי של גרנית, בנטרול גיבנת החוב שרובצת עליה ושתטופל כנראה במהירות, צריך בעצם להיתפש כנמוך בהרבה מהממוצע בהשוואה לחברות אחזקה דומות.

בכל מקרה ניתן לומר, שמירב הפוקוס של קבוצת עזריאלי יופנה, וצריך להיות מופנה, בעיקר כלפי חברת סונול שנחשבת לאחזקה המרכזית של גרנית. בסונול, שנדרשה בשנים האחרונות להון חוזר הולך וגדל - הן בשל התחרותיות בשוק הפעילות שלה והן בשל עליית מחירי האנרגיה - יש הרבה מאוד מה לייעל, וזאת כמובן מבלי להזכיר את ההטבה בתנאי האשראי שצפויה החברה לקבל תחת הבית החם של עזריאלי.

באשר לייעול של סונול, שמחזיקה כיום כ-210 תחנות תדלוק או כ-24% משוק הדלק במונחי תחנות, נדגיש את העובדה שהיא היחידה מבין חברות הדלק שטרם השיקה נקודות מכירה קמעוניות בתחנות, בדומה ל-YELLOW של פז, מהלך אשר נתפש כתורם רבות לרווחיות חברות הדלק.

נציין גם את הסינרגיה עם עסקיה של קבוצת עזריאלי, שבזכותה ניתן יהיה למצות את פוטנציאל תחנות הדלק הזעירות של מיזם סונול-קט, שייהנו רבות מה"לוקיישנים" המצוינים של מרכזי הקניות של עזריאלי במרכזי הערים הראשיות בישראל.

מלבד המהלכים הטריוויאליים שעשויה סונול לבצע, נראה שהחברה תמשיך לפעול בשנים הקרובות לשינוי בתמהיל ובפיזור הגיאוגרפי של התחנות שלה, המרוכזות כיום בעיקר בצפון. בנוסף, לא מן הנמנע שגם רכישת אחת החברות הקטנות בענף כמו סד"ש או טן תימצא על הפרק בעידן הבעלים החדשים, או לחלופין הנפקת התחנות הקיימות כקרן ריט.

באשר לנדל"ן הרב שמצוי באמתחתה של גרנית, שכולל בין היתר את תחנות התדלוק של סונול, האחזקה של 10% בחברת נצב"א ושורה של נכסים נוספים, יהיה מעניין לעקוב אחר הגישה שתנקוט קבוצת עזריאלי, המגיעה מן הענף.

חברה מעניינת נוספת שכדאי יהיה לעקוב אחריה היא GES (לשעבר טמבור אקולוגיה) שנחשבת לאחת החברות המבטיחות והצומחות בפורטפוליו של גרנית בשל עיסוקה בתחום הצומח של תשתיות המים. האחזקה במתקן ההתפלה בפלמ"חים טומנת גם היא פוטנציאל עתידי רב וסביר שקבוצת עזריאלי תרצה לשמור עליה. מנגד, סביר שהאחזקות בפארק מיני ישראל המפסיד וחברת המדיה LDI, יעשו כעת את דרכן לידיים אחרות.

בקבוצת עזריאלי סירבו היום להתייחס באופן פרטני לרכישת גרנית והסתפקו בהודעה לקונית בה צוטט נשיא הקבוצה מנחם עינן, באמרו כי "רכישת קבוצת גרנית הכרמל היא רכישה אסטרטגית ונכונה הן בשל מגוון התחומים בהן עוסקת החברה והן בשל עוצמת החברות הפועלות בתחומים אלה. "הקבוצה בחנה בתקופה האחרונה שורה של חברות ועסקים במטרה להרחיב את עסקיה תוך גיוון תחומי הפעילות, גרנית הכרמל ענתה על הקריטריונים האלה ולכן ביצענו את הרכישה במחיר המשקף היטב לא רק את שוויה של החברה אלא גם את התאמתה לאסטרטגיית פיתוח העסקים שלנו" הוסיף קינן באשר לרכישה. עינן ציין עוד כי מגוון התחומים בהן פועלת גרנית הכרמל, אנרגיה, נדל"ן תעשייה ומסחר בשילוב עוצמת החברות בכל תחום היווה שיקול מרכזי בהחלטת הרכישה. "את השבועות הקרובים נדגיש ללימוד עמוק יותר של הקבוצה ומנהליה על מנת לקבל תמונה מדויקת יותר, זאת טרם נגבש את האסטרטגיה העסקית הנכונה לגרנית הכרמל בהיבט של עסקיה של קבוצת עזריאלי", סיכם עינן את דבריו.