דיון סוער בוועדת הכספים על הכשלים בתוכנית ויסקונסין; ח"כים ביקשו להפסיק את התוכנית

ח"כ מרינה סולודקין: "התעסוקה בוויסקונסין דומה למחנות העבודה של ג'וזף סטלין הנשיא האגדי של בריה"מ לשעבר"

בדיון סוער בוועדת הכספים של הכנסת נחשפו היום הכשלים הנמשכים בתוכנית ויסקונסין להשמה בעבודה למקבלי הבטחת הכנסה.

ח"כ מרינה סולודקין אמרה כי "התעסוקה בוויסקונסין דומה למחנות העבודה של ג'וזף סטלין הנשיא האגדי של בריה"מ לשעבר". סולודקין דרשה משר התמ"ת לסגור את ויסקונסין.

בתגובה אמר השר ישי "הקמתי בדיקה לשילוב הקלות בתוכנית. אני עצמי אינני תומך בתוכנית אולם מתוקף תפקידי חובה עלי למלא אחר הוראות החוק. התוכנית נכללה במסגרת חוק ההסדרים מהשנה שעברה עכשיו המאמצים הם לשפר ולצמצם את הכשלים שנמצאו בו".

כמה ממשתתפי התוכנית טענו, כי יוצאי חבר המדינות של בריה"מ לשעבר מוציאים פעם אחר פעם הפרות של זכויות העובד במסגרת הפעלות הפיילות של תוכנית ויסקונסן.

מנהלת התוכנית דורית נובק ממשרד התמ"ת דווקא סינגרה על התוכנית ואמרה כי "מדובר בתוכנית חשובה שנועדה להתמודד עם מקבלי הבטחת הכנסה". עוד ציינה כי "במשך 15 שנים הגיע מספר מקבלי הבטחה ל-140 אלף איש, ורק עם הפעלת התוכנית הצטמצם מספרם".

עם זאת אישרה נובק, כי נדרשות התאמות בתוכנית ויסקונסן, "זה עדיין לא מושלם אצלנו אנחנו לומדים, אבל קיבלנו לידינו חוק - וצריך לממש אותו".

מנתונים שמסרה מתברר כי 23 אלף איש השתלבו בתוכנית בשנה הראשונה מהם נותרו 12 אלף בלבד ומתוכם רק כ-11 אלף הושמו בעבודה. לשאלות יו"ר הוועדה ליצמן אמר נובק כי חלקם הגדול של משתתפי ויסקונסן נותר בעבודה. מדובר בשיעורי השמה של 70%-80%.

כן ציינה כי למשתתפים ניתנו 16 מיליון שקל לשירותי תמיכה בין היתר לנסיעות, שמירה על ילדים, קניית ביגוד ואפילו לרכישת משקפיים. המפתח להצלחה של התוכנית היא בידי העובדים והיכולת להעניק טיפול גמיש ופרטני כולל סיוע בשירותים תומכי עבודה.