לראשונה: חיה"א האמריקני בוחן רכישת טילי אוויר-אוויר של רפאל

"דיפנס ניוז": "חיל האוויר של ארה"ב לא רכש מעולם טילים מתוצרת זרה"; בכיר לשעבר בפנטגון: "זה עניין גברי, מסוג הדברים שקשה לרכוש מזרים"

חיל האוויר האמריקני עומד לרכוש כ-20 טילי אוויר-אוויר מדגם פיתון 5 מתוצרת רפאל לטייסת של מטוסי אף-16 מדמי אויב, שמוצבת בנוואדה. כך נמסר בגיליון החדש של "דיפנס ניוז". במידה והמו"מ בין הצדדים יסתיים בהצלחה תהיה זו הפעם הראשונה בתולדות חיל האוויר האמריקני שבה ירכוש החיל טילי אוויר-אוויר מיצרן לא אמריקני. גורמים ברפאל ארה"ב סירבו אתמול (ב') להתייחס לפניית "גלובס" בנוגע לידיעה.

"טילי אוויר-אוויר הם עניין של גבריות, כמו מטוסי-קרב או טנקים. טילים כאלה הם מסוג הדברים שקשה לרכוש אותם מצד אחר (זר), מפני שהם מייצגים את עצם ההוויה של הארגונים הלוחמים", אמר לשבועון פרנק סוואסקו, בכיר לשעבר במשרד ההגנה האמריקני.

במרוצת השנים, רכש הפנטגון מיצרנים זרים טילי אוויר-קרקע למטוסי קרב של חיל האוויר ושל הצי, לרבות טילי AGM-142 (פופאי) מתוצרת ישראל, טילי דוראנדאל מתוצרת צרפת וטילי פנגווין מנורווגיה. אבל סוואסקו ומומחי רכש אחרים בפנטגון לא יכלו להיזכר במקרה אחד שבו רכש חיל האוויר האמריקני טילי אוויר-אוויר למטוסי קרב מתוצרת זרה.

גורם רשמי אמריקני אמר ל"דיפנס ניוז", כי רכישת הטילים לא תעמיד בסכנה תוכניות לציד מטוסים בטילי AIM-9X, הגרסה האחרונה בסדרת טילי סיידווינדר מתוצרת רייתיאון. עם זאת, הודה המקור, כי טילי פיתון 5, טילי "שגר והסתלק", שמתבייתים על מקור מפיק חום של המטרה, נהנים מיכולות שבמצבי קרב מסוימים עולות על טילי AIM-9X.

"זה בדיוק מה שטייסת מטוסים מדמי אויב צריכה לעשות: להעריך סוגים שונים של יכולות ולהשביח את יכולתנו לנהל קרבות באוויר במצבים שונים", אמר הגורם הרשמי. "בשלב זה, איש אינו חושב לצייד את כל מטוסי הקרב שלנו בטיל הישראלי".

"אני לא צופה אפשרות שקהיליית טילי אוויר-אוויר בארה"ב תתיר זאת, אבל אולי כשיתחילו להשתמש בטילים ישתכנעו כמה מקבלי החלטות בערך המוסף שיביאו הטילים לזירה", אמר מקור באחת התעשיות הביטחוניות.