תשובה מבקש דריסת רגל באירופה: דלק תנהל מו"מ בלעדי עם שברון לרכישת תחנות תדלוק ב-800 מ' ד'

ככל הנראה, נבחרה דלק כמציעה המועדפת במכרז שהתנהל בשבועות האחרונים לרכישת 750 תחנות תדלוק בהולנד, בלגיה ולוקסמבורג משברון

קבוצת דלק של יצחק תשובה רושמת צעד משמעותי בדרך לעיבוי פעילותה באירופה. החברה הודיעה היום (ג'), כי זרוע האנרגיה שלה נבחרה לנהל מו"מ בלעדי מול ענקית האנרגיה האמריקנית שברון, במסגרת מכרז הענק על תחנות הדלק, שעליו התמודדה בשבועות האחרונים.

במילים אחרות, דלק בעצם גברה על שאר המתחרות במכרז, ביניהן חברת האנרגיה הישראלית דור אלון, שהייתה ככל הנראה הראשונה מבין השתיים שלטשה אליו עיניים.

דלק מוגדרת כרגע כמציעה המועדפת וכבעלת הזכות לנהל מו"מ בלעדי מול שברון לרכישת התחנות למשך תקופת זמן שהוסכמה בין הצדדים. נזכיר, כי דבר ההתמודדות של דלק על המכרז פורסם לאחר שהקבוצה לא זכתה במכרז על בית הזיקוק באשדוד, מה שככל הנראה פינה לה משאבים להתמודדות על תחנות הדלק באירופה.

המכרז הוא לרכישת כל פעילות שיווק הדלק של שברון בארצות הבנלוקס - הולנד, בלגיה ולוקסמבורג - אשר מתפרשת על 750 תחנות תדלוק. בעבר הוערך היקף העסקה ב-800 מיליון דולר, ונראה שמבחינת קבוצת דלק מדובר ביריית הפתיחה להקמת פלטפורמת פעילות משמעותית בשוק האירופי.

מצדה של ענקית האנרגיה האמריקנית, שנסחרת כיום בוול-סטריט לפי שווי של כ-150 מיליארד דולר, נראה שמכירת תחנות התדלוק הינה צעד נוסף במסגרת מהלכי המיקוד העסקי אותם היא מבצעת לאחרונה באירופה.

נזכיר, כי לפני כשנה וחצי מכרה החברה כ-140 תחנות תדלוק בבריטניה, כשהיא מנמקת את המהלך כחלק מצעדים אותם היא נוקטת לשיפור המיקוד העסקי שלה. החברה ציינה אז כי מכירת התחנות בבריטניה תאפשר להפנות יותר משאבים לעסקי הזיקוק וההפצה שלה באזור, וניתן להניח שגם המכרז הנוכחי נועד לשרת את אותה מטרה.

נכון להיום, מפעילה שברון כ-2,100 תחנות תדלוק באירופה תחת המותג טקסקו ואחראית, יחד עם שותפים, לזיקוק כ-600 אלף חביות נפט ביום בבתי זיקוק בבריטניה ובהולנד, זאת פרט למתקני הפקת נפט וגז טבעי שפזורים בסקנדינביה ובאי הבריטי.

צעד רציני

קבוצת דלק פועלת כיום בשורה של תחומים, ביניהם נדל"ן, אנרגיה, רכב, תקשורת ופיננסים, ופעילותה מתבצעת בעיקר בישראל ובארצות-הברית. נזכיר, כי עד לשנת 2002 התבצעו כמעט כל עסקיה בשוק המקומי, כשבאותה תקופה הוקמה למעשה חברת האנרגיה דלק US, שנסחרת כיום בוול-סטריט לפי 860 מיליון דולר, ובמקביל הרחיבה זרוע הנדל"ן באופן שיטתי את פעילותה הן באירופה והן בארצות-הברית. לאחר ההצלחה המרשימה בעסקי האנרגיה בארצות-הברית - שניזונה רבות מהעיתוי הכמעט מושלם בו נוסדה מבחינת מצב השווקים - רכשה באחרונה הקבוצה גם חברת ביטוח אמריקנית ב-300 מיליון דולר, כחלק מעיבוי פעילות הפיננסים של הקבוצה, וסימנה את אירופה כיעד מרכזי לשנים הבאות.

"אחד הרעיונות שאנו בוחנים כרגע הוא להקים עסקי אנרגיה באירופה", אמר בהקשר זה אסי ברטפלד, מנכ"ל הקבוצה, לפני כשבועיים במסגרת ראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הפיננסית בלומברג. "כרגע אנחנו חושבים רק בכיוון של תחנות תדלוק ולא על זיקוק נפט", מסר אז ברטפלד והוסיף, כי "עסקי זיקוק הנפט פחות רווחיים באירופה מאשר בארצות-הברית, שם קיים מחסור בקיבולת".

באשר לאסטרטגיה הכוללת סיפר אז ברטפלד כי לדלק אין יעדים מוגדרים באשר להיקף העסקים מחוץ לישראל, אך "מכיוון שאנחנו רוצים להיות תלויים פחות ברגולציה, בשווקים ובמצב הפוליטי בישראל", נדרש לדבריו המשך הרחבת מעגל העסקים לחו"ל.

מבחינת דלק, זכייה במכרז תחנות הדלק האמור מול ענקית האנרגיה שברון, יכולה להוות כאמור צעד רציני לקראת בניית פלטפורמה עסקית באירופה. אמנם, מדבריו של ברטפלד, מנכ"ל הקבוצה, עולה כי אין בכוונתה להרחיב את עסקי האנרגיה באירופה גם לתחום הזיקוק, אך תחנות דלק בפרישה כה רחבה כמו שדלק מבקשת לרכוש, פותחות בפניה פוטנציאל כניסה לתחום הקמעונות לדוגמה, ובכלל מאפשרות לה נגישות גבוהה יותר למערכת הכלכלית והעסקית באזור.

קבוצת דלק נסחרת כיום לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר, לאחר שרשמה עליית ערך של כ-17% מתחילת 2006 וזינוק של כ-100% בשנת 2005. בשנים אלו נהנתה החברה מצמיחה כמעט בכל תחומי פעילותה, ובראשם זרוע האנרגיה בארצות-הברית, שייצרה לה ערך רב עקב הגאות במחירי הנפט. באחרונה החלה החברה לבנות גם זרוע פיננסים, שמיועדת להתבסס על פעילות הביטוח של חברת הפניקס בארץ וחברת ריפבליק האמריקנית, אותה רכשה באחרונה.