ניצחון למנכ"ל תנובה: רשם האגודות השיתופיות לא יעצור את מכירת החברה

סירב להיענות לבקשת המתנגדים מקרב בעלי המניות בתנובה להוציא צו מניעה לעצירת ההליך * תנובה: המתנגדים פועלים ממניעים זרים * הרפתנים: נפנה לביהמ"ש

ניצחון למנכ"ל תנובה אריק רייכמן - רשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זילגמן, לא יעצור את מכירת תנובה. הרשם סירב להיענות לבקשת המתנגדים מקרב בעלי המניות להוציא צו מניעה לעצירת הליך מכירת השליטה בתנובה לאחת הקבוצות המתמודדות.

ההליך לאישור הקבוצה הזוכה צפוי להיות מוכרע בישיבת הנהלת תנובה ביום א' הקרוב.

הרשם קובע בהחלטתו "שלא להורות לוועד ההנהלה (הנהלת האגודה השיתופית תנובה, בראשות המנכ"ל אריק רייכמן) שלא להתכנס ביום ראשון הקרוב". המשמעות היא היתר לכינוס הנהלת תנובה להמשך ההליך שמוביל רייכמן.

"עם זאת", מוסיף זילגמן, "אני רוצה להפנות שוב את הצדדים להחלטה מאוגוסט השנה (בהליך קודם שנערך בפניו בנושא - ה.מ.) בדבר החשיבות להגיע להידברות לטובת המבקשים ולטובת החברים הרבים בהן," שהם כ-620 אגודות של קיבוצים ומושבים המחזיקים כיום בבעלות המלאה על תנובה.

מתנגדי ההפרטה הודיעו עוד קודם לכן, כי אם זליגמן לא יעתר להוצאת צו מניעה, ימשיכו ויפעלו בדרכים משפטיות ובדרכים אחרות, לעצירתה של מכירת השליטה בתנובה.

הנהלת תנובה מסרה הערב (ה') את התגובה שהגישה לזליגמן בטרם החלטתו שלא להוציא צו מניעה נגד הליך מכירת השליטה. בהודעתה ציינה הנהלת תנובה, כי אישור ההצעה בידי ועידת תנובה (של נציגי 620 קיבוצים ומושבים שהם בעלי האגודה) וכן אישור התנועות ההתישבותיות, היא תנאי מתלה לביצוע העסקה.

תנובה: המתנגדים פועלים ממניעים זרים

בכך משיבה הנהלת תנובה לטענת המתנגדים כי החלטתם למכירת השליטה נעשית בחוסר סמכות וללא הכרעת הבעלים.

"המדובר בבקשה שהוגשה ע"י קבוצת חברים זניחה המנסה חרף כוחה היחסי הזעום, למנוע מהאגודות להתנהל על-פי הדין והמנסה לכוף את דעתה על האגודה ומוסדותיה. טענות הפונות חסרות כל בסיס שהוא, והן עומדות בסתירה מוחלטת לא רק למציאות עצמה אלא גם לכל אותן צרופות שצרפו הן עצמן לבקשתן", טוענת הנהלת תנובה.

לדבריה, "הפונות פועלות ממניעים זרים, תוך ניסיון לאכוף על קבוצת תנובה את עמדתן לטובת האינטרסים המניעים אותן. לפונות, שהינן בעיקרן יצרניות חלב (או גרורותיהן) אינטרס מובהק בשימור המצב הנוכחי בתנובה. הפונות מודעות היטב לעובדה כי כאשר תעסוק ועידת תנובה בסוגיות הנוגעות לכניסתו של משקיע, עשוי לחול שינוי במצב הנוכחי. את זאת אין הפונות מוכנות לקבל והן נוקטות בכל אמצעי לטרפד את כינוס הועידה".

נוהל קבלת ההצעות מהמשקיעים, טוענת הנהלת תנובה, נעשה לצורך בחינת ההצעות השונות ע"י הגוף שמונה מטעם ההנהלה (של 7 מחברי ההנהלה שיחליטו במוצ"ש הקרובה על הקבוצה הזוכה והחלטתם תובא ביום ראשון הקרוב לאישור הנהלת תנובה). נוהל זה, מאפשר להנהלה לבחור בין הצעות מגישים שונות ואף להחליט להימנע מכל התקשרות.

בכל מקרה, מוסיפה ההנהלה כי מתווה העסקה מורכב מאישור ועידות תנובה ותעמ"ת ברוב מיוחס לעסקה שהינו תנאי מתלה לעסקה, כאמור, כמו גם אישור רשם האגודות השיתופיות.
לפי ההנהלה, "דומה כי לא ניתן היה להעלות על הדעת נוהל תקין, שקוף ודמוקרטי מהנוהל האמור". לפי עמדתה, אין שום בסיס חוקי למנוע את הדיון בהנהלה והיא אף יוצאת נגד הפונים לרשם, מתנגדי ההנהלה ונגד "החסות הפטרונית שלוקחות להן שוב הפונות על איכות דיוני הוועד והאופן בו הם מתקיימים".

לפי הנהלת תנובה, היא תמשיך בדיון עד מיצויו ועד שישוכנע שניתן להגיע להחלטה, גם תוך מתן זמן נוסף נחוץ, בשיקול דעת ולאחר בחינת החלופות ותוך שיתקיים תדריך מקדים לפני כינוס ישיבת ההנהלה למי שירצו פרטים נוספים טרם ההכרעה בין ההצעות.

"סיכויי התביעה של הפונות שואפים לאפס ואולי אף למטה מכך. המדובר, בסופו של דבר, בסדרת בקשות לסעדים שונים, שהמכנה המשותף שלהן הינו הכוונה למנוע בכל מחיר מדמוקרטיה התאגידית לומר את דברה", הוסיפה הנהלת תנובה. "הלכה למעשה כל שמעוניינות בו הפונות הינו כי הוועידה לא תתכנס כלל לצורך דיון בהצעת המשקיע".

עוד טענה תנובה כי הוצאת צו מניעה להליך, בשעה שהצעות הרוכשים הפוטנציאליים מוגבלות בזמן, תביא לנסיגתם ולנזק של מאות מיליוני דולרים לתנובה ולחבריה. לפיכך ביקשה כי אם זליגמן יחליט לקבוע צו מניעה, דבר שכאמור החליט נגדו, ידרוש מהמתנגדים ערבות בנקאית אוטונומית של 550 מיליון דולר להבטחת הנזקים.

הרפתנים: נפנה לביהמ"ש

הרפתנים המתנגדים להפרטת תנובה, אשר ספגו הערב מפלה קשה בהחלטת רשם האגודות השיתופיות שלא לתת צו מניעה לעצירת הליך מכירת השליטה בחברה, הודיעו כי יפנו לבית המשפט.

לדבריהם, "החלטת רשם האגודות לדחות את בקשת המושבים לדחיית ישיבה בנושא מכירת תנובה - איננה מפתיעה, שכן כל ההליך שערך רשם האגודות אינו תקין".

עוד הם טוענים, כי "כבר בראשית הדרך סירב הרשם לעשות את שדורש תפקידו ולחקור במעשיה של תנובה, מטעמים המובנים לו".