המזל הרע שרדף באדיקות אחר פרויקט מנהרות הכרמל שבחיפה, צפוי לפנות את מקומו סוף סוף לביצוע. בהנחה שלא תהיינה פאשלות ומכשולים נוספים של הרגע האחרון, כרמלטון (שותפות בין שיכון ובינוי ואשטרום) צפויה להתחיל בעבודות כבר בשבועות הקרובים.
כרמלטון מבצעת הכנות סופיות לקראת ביצוע העבודה. רק באחרונה חתמה עם הקבלן הסיני CCECC לביצוע עבודות הכרייה ואיישה את תפקידי הניהול והביצוע. בתוך ארבע שנים, עד 2010, צפויה כרמלטון להשלים את הפרויקט. פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה כולל סלילה של כביש באורך של 6.5 ק"מ מתוכו 4.7 ק"מ כמנהרה, כאשר בכל מנהרה יהיו שני נתיבים. עלות הפרויקט היא מיליארד שקל.
הפרויקט כולל שלושה פתחים ליציאה, במזרח במחלף הקריות (הצ'ק פוסט) במרכז - נחל גיבורים (כביש רופין) ובמערב חוף הכרמל. תכליתו של הפרויקט הוא להקל על עומס התנועה בתוך חיפה ובמיוחד במרכז חורב וברכס הכרמל. הנסיעה במנהרות הכרמל תעלה 5-8 שקלים לכל כיוון.
המכרז לביצוע העבודות פורסם לפני 10 שנים. כרמלטון היתה צפויה להתחיל בעבודות ב-1999, אך כשלים סטטוטוריים ובגללם כשלים משפטיים, וויכוחים עם בנק דיסקונט המלווה הפיננסי, הביאו לעיכובים גדולים בקידום הפרויקט.
פרויקט מנהרות הכרמל עתיד להשפיע על שוק הנדל"ן בשלושה אזורים מרכזיים לאורכן של המנהרות - אזור הצ'ק פוסט, פארק מת"מ והכרמל.
עפ"י התכנון, אחת המנהרות תתחיל בצומת מת"מ ותסתיים בגרנד קניון והמנהרה השנייה תצא מהגרנד קניון לאזור הצ'ק פוסט.
לדברי מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן, "אנו בעירייה מאמינים שהקמת המנהרות תעלה את ערכי הקרקעות בשלושה אזורים שונים בחיפה.
"ראשית באזור הצ'ק פוסט העתיד שיהפוך לאיזור תעשייה מודרני ונגיש. כיום אזור זה, החולש על מעל 1,000 דונם, רדום ולא מבוקש בשל בעיות של נגישות. בסמוך למנהרות יוקם מרכז תחבורה חדש שאליו יגיעו כלי תחבורה רבים. המנהרות ייצרו נגישות נוספת של המפעלים החדשים לנמל ולשדה תעופה".
"האזור השני הוא פארק מת"מ. המנהרות יאפשרו את המשך פיתוח הפארק המאוכלס במלואו, וזה עתיד להכפיל עצמו בשנים הבאות", אמר.
"האזור השלישי הצפוי להתפתח הוא הכרמל. תושבי הכרמל סבלו במשך השנים מכשלי תחבורה בין הכבישים הבינעירוניים לכבישים הארציים. להערכתנו, מנהרות הכרמל יפחיתו מעל ל-20% מעומס התחבורה ובכך יאפשרו קיומם של תנאים מתלים לתב"עות קיימות ולמעשה ניתן יהיה לבקש להוסיף זכויות בנייה למגורים במגרשים באזור הכרמל", ציין.
לדברי זכיין אנגלו-סכסון בחיפה, דרור אלוני, יש ירידה של אחוזים בודדים בערך הנכסים הבנויים מעל תוואי הרכבת. עם זאת, לא ניתן להצביע על מגמת ירידה תלולה במחירים בשוק הנדל"ן החיפאי.
אלוני מוסיף, "אני באופן אישי ורבים מתושבי חיפה מברכים על הקמת המנהרות. המנהרות תקלנה בצורה משמעותית על העומס של הבאים מצפון לדרום ולהיפך, ובכך תגברנה את זרימת העסקים לאזורי המסחר. כמו כן, המנהרות יקצרו טווחים, יעודדו נגישות למפעלים באזור הצ'ק פוסט. עם זאת, עד שלא תתחלנה החפירות, המחירים לא יעלו וזאת בשל חוסר הודאות של בעלי הנכסים באזורים אלו".
לדברי זכיין רימקס סיטי בחיפה, אסי אלגריסי. "להערכתי, במהלך הקמת המנהרות יהיו תנודות זהירות כלפי מטה במחיר הדירות ולאחר מכן, עם שיפור הנגישות תהיה למנהרות השפעה גדולה בעליית מחירי הדירות באזורים שלמים בחיפה. עם זאת, יהיה זה לא אחראי לתת מספרים מדויקים כי אף אחד אינו יודע בבטחה מה יהיו המחירים בעוד 4-3 שנים.
לדברי איש שיווק הנדל"ן החיפאי, בני קרן, "אין ספק שהמנהרות יחיו את אזור הצ'ק פוסט. מחירי מגרשים בני דונם הממוקמים בקרבת הכביש נאמדים ב-150-200 אלף דולר. להערכתי, עם השלמת הפרויקט מחירי הקרקעות יעלו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.