סביבת העבודה ושורת הרווח

עיצוב המשרדים אינו רק עניין ויזואלי שנועד להרשים לקוחות. נגישות, נוחות, פרטיות וגמישות תורמים ישירות גם לרווח הנקי

לאחר שהסביבה התחרותית אילצה עסקים רבים להפעיל את כל הכלים העומדים לרשותם כדי להעלות את תפוקת העובדים, החלו רבים לגלות את יתרונות העיצוב המושכל גם על הרווח הנקי. מחקר שנערך לאחרונה בקרב 200 מקבלי החלטות בקרב חברות בינוניות וגדולות מובילות בארה"ב ( ASID 200 ) בחן בצורה שיטתית את חשיבות העיצוב האפקטיבי של סביבת העבודה, כגורם המאפשר לעסק לייצר יעילות תפעולית גבוהה יותר. 90% מהנשאלים טענו כי שיפור בארגון ועיצוב סביבת העבודה העלה את תפוקת העובדים בחברה, 68% מהנשאלים אמרו כי חברתם צריכה לעדכן את חלוקת החלל והארגון הפנימי כל 5 שנים ו-36% טענו כי כל שנה יש לבצע התאמה של סביבת העבודה בארגונם. ואכן, יותר ויותר חברות עושות ארגון מחדש של כל מערך סביבת העבודה על מנת לשפר את היעילות וכפועל יוצא את הפרודוקטיביות.

שיפור התפוקה על ידי ארגון נכון יותר של מקום העבודה, מצריך יותר מאשר רק הקטנת המטראז'. מסתבר שחיסכון אשר מוביל ליצירת מקומות לא נוחים, מתוכננים גרוע ולא תואמים את צרכי החברה יתקזז מהר מאוד עקב עבודה פחות פוריה של עובדים אשר ירגישו לא שייכים, בעלי מורל נמוך, יעדרו יותר מהעבודה, יהיו פחות יצירתיים, יעשו יותר טעויות ויהיו בתקשורת פנימית פחות טובה.

ניתן להגדיר ארבעה תחומים עיקריים בהם מטפל העיצוב כדי לשפר את היעילות והתפוקה של סביבת עבודה: נגישות טובה יותר; נוחות עובדים; שיפור בפרטיות והפחתת הסחות דעת; גמישות והתאמה תמידית לצרכים משתנים.

נגישות טובה יותר משפיעה ישירות על כל תהליך קבלת ההחלטות. על ידי קרבה ונגישות בין העובדים משתפרת היכולת של צוותי העבודה לשתף פעולה, לחלוק מידע ולהגיע להתאמה טובה בתהליכי העבודה. החטיבה לפיתוח של חברת "פורד" ריכזה בסביבת עבודה אחת צוותי עבודה שונים שהיו פזורים בכמה אתרים וייצרה מקום לשלוב נציגים של ספקי המשנה, מהלך שיצר תקשורת יותר טובה, תפוקת עבודה גבוהה יותר, וקיצור ניכר בזמן פיתוח המוצרים השונים.

גם שיפור נוחות בסביבת העבודה איננו מותרות. מתוך המחקר שנעשה בקרב 200 החברות, כ- 42% מהן הצביעו על שיפור בנוחות סביבת העבודה כגורם שהעלה את התפוקה. שולחנות, כסאות ותאורה שאינם תואמים צורת ישיבה ועבודה נכונה הם גורמים ישירים לבעיות בריאותיות כמו כאבי ראש, גב, מרפקי ידיים ועוד. היכולת של ציוד עבודה נכון להפחית את כמות הפגיעות הגופניות תורם ישירות להפחתה בהעדרויות עובדים בגין מחלות ותביעות פיצויים על נזקים מהעבודה. חברת ביטוח בדטרויט ארגנה את משרדיה מתוך כוונה לייצר סביבת עבודה נוחה ונעימה יותר, ארגונומית יותר ומתקדמת יותר במערכות תקשורת מיזוג ותאורה. מדדי תפוקת המשרד השתפרו בכמה תחומים: הזמן הדרוש לבצע עבודת ניירת לקליינטים התקצר ב- 137%, הטעויות והתלונות על אי התאמות בניירת ירדו ב-9% וירידה בהעדרויות כח אדם ירד מ-4.4% ל-1.6%.

פרטיות והפחתת הסחות דעת הינה דרך הכרחית לתפקוד יעיל של כל משרד. משרדי עו"ד אלסון ובירד L.L.P תוכננו כדי לתת את הפרטיות המושלמת, במערכת שהושגה על ידי מכלול של אמצעים: הפרדה ויזואלית בין אזורי תיקיות ועבודה עם תיקים פתוחים לאזורים הפורמליים, כמו הלובי וחדרי הישיבות, נבנו תקרות אקוסטיות, קירות בנויים לכל הגובה ושטיחים סופגי רעש. התוצאה היתה של משרדים שניתן לקיים בהם פגישות במקביל עם קליינטים שונים ללא חשש מדליפת חומר חסוי.

גמישות בחלל העבודה עפ"י ASID 200 יכולה לשפר את יעילות המשרד בעד כ-25% תפוקה. תכנון סביבת עבודה גמישה, נועד לתת מענה לצורך במגוון של פתרונות עבודה שונים. הגמישות גם מאפשרת לחברה ולמתכנן ליצור את האיזון בין רמת הפרטיות לרמת הנגישות הראויה בהתאם לתיפקודים השונים. סביבת עבודה אשר מסוגלת לקבל תמורות הינו הערובה של החברה להתאמת החלל לצרכים העתידיים, תוך שמירה על התחרותיות.

צור ברק אדריכל ומעצב המתמחה בטפול בסביבות עבודה.