ארנסט אנד יאנג: ניתן להוסיף 580 אלף תיירים כל שנה עד 2011

ממליץ להעניק מעמד של מוביל נקוב לארקיע וישראייר * האזורים בהם כדאי להשקיע הם ירושלים, תל אביב והרצליה

"על-ידי יישום של מדיניות תעופה ליברלית מדינת ישראל יכולה להוסיף 580 אלף תיירים כל שנה עד 2011". זו המסקנה המרכזית של דו"ח שהכין משרד ארנסט אנד יאנג עבור משרד התיירות. כך נודע ל"גלובס". הדו"ח יוצג לראשונה מחר (ג') ביום עיון על פוטנציאל התיירות בישראל.

עוד קובע הדו"ח, שיש להגדיל את מספר החברות בעלות מעמד של מוביל נקוב הטסות לארץ וממנה, ולאפשר את הגדלת מספר הטיסות לחברות אלה.

ארנסט אנד יאנג ממליץ להעניק מעמד של מוביל נקוב לחברות ישראליות נוספות - ארקיע וישראייר, לקווים נוספים ברחבי העולם, וכן לאפשר את הגדלת מספר הקווים לחברות זרות הטסות לארץ במסגרת מדיניות של שמים פתוחים.

המלצה זו של ארנסט אנד יאנג תואמת את מדיניות הממשלה שהתקבלה לפני מספר שנים בדבר פתיחת השמים לתחרות. לפי שעה המדיניות מיושמת באופן חלקי בלבד. אמנם משרד התחבורה מאפשר ליותר חברות לקיים טיסות לארץ, אך גם כיום הוא מסרב לא אחת לבקשות של חברות תעופה לקיים קווים נקובים לארץ. לפני מספר שבועות מינה משרד התחבורה ועדה שדנה גם היא בנושא זה, אך מסקנותיה טרם פורסמו.

הדו"ח קובע עוד, שישראל היא אמנם יעד אידיאלי לתיירות וכי הפוטנציאל התיירותי הוא רב. יחד עם זאת התחום סובל משורה ארוכה של כשלים. הדו"ח מותח ביקורת קשה על משרד התיירות, בכך שלא קיימת המשכיות במדיניות הפיתוח. למשרד התיירות אין יכולות לבחינת הכדאיות הכלכלית של הענף. עוד קובעת הביקורת, שמשרד התיירות בוחר בפרויקטים כתוצאה מלחץ היזמים ללא כל שיקול כלכלי ומבלי לקבוע מדיניות ארוכת טווח.

בנוסף, המעורבות של המשרד נעשית באמצעות ארגונים מיושנים ולא יעילים, ויש חוסר תיאום בין הארגונים הממשלתיים לפרטיים (לדוגמת, התאחדות בתי המלון, התאחדות סוכני הנסיעות ועוד).

באשר למספר חדרי המלון בארץ, קובע המחקר, שיש בארץ מספיק מלונות לקליטת פוטנציאל התיירים. קביעה זו נוגדת טענות של משרד התיירות לפיהן יש להוסיף עוד מספר ניכר של בתי מלון וחדרי מלון בארץ.

לדעת עורכי הדו"ח, תחזוקת המלונות בארץ ירודה, חסרים מלונות ברמה גבוהה, אין דירוג מלונות אמין, עובדה שגורמת לא אחת לאכזבה קשה לתיירים.

עוד קובע הדו"ח שמלונות הארץ הם בעלי מראה לא גנרי, שאינו מנצל את היתרונות היחסיים של הארץ ושל אופייה המיוחד. עוד קובע הדו"ח, שבארץ חסרות רשתות בינלאומיות המסוגלות לספק שירות ברמה גבוהה.

באשר להקמת מלונות חדשים, קובע הדו"ח, שהתחום סובל מבירוקרטיה קשה, וכי אישור השקעה לבניית מלון הוא סבוך, כולל ארגונים רבים הסובלים מחוסר תיאום המונעים משיקולים פוליטיים ולא ענייניים.

מסקנת כותבי הדו"ח היא, שיש לקבוע תמריצים גדולים הרבה יותר ליזמים המבקשים לבנות מלונות בארץ וכי יש להבטיח ליזמים הבונים בתי מלון חדשים רשת ביטחון, שתשכנע אותם להשקיע בארץ. עוד הם ממליצים להתמקד בפיתוח מלונות ברמה גבוהה.

האזורים בהם ממליץ הדו"ח להשקיע הם ירושלים, תל אביב והרצליה, אזורים בעלי כדאיות נמוכה הם טבריה ואילת, זאת בשל התחרות הגבוהה.

עוד קובעים עורכי הדו"ח, שבעקבות האינתיפאדה איבדה המדינה בשבע השנים האחרונות נתח שוק משמעותי מבחינת כמות התיירים המגיעים אליה. עורכי הדו"ח מסכימים אמנם, שלבעיות הביטחון יש השפעה משמעותית על מספר התיירים המגיעים לארץ, יחד עם זאת הם מציינים, שלישראל יש תקציב שיווק נמוך, בהשוואה לכל יתר המתחרות שלה. לכן, גם אם המדינה לא היתה סובלת מבעיות ביטחון, לא בטוח שהיתה מצליחה להגדיל את נתח השוק שלה.

כל גורמי התיירות בארץ טוענים זאת מזה שנים רבות. לדבריהם, מדינות כמו מצרים וטורקיה השקיעו מיליוני דולרים לעידוד התיירות לארצן בעקבות משברים ביטחוניים, והצליחו להחזיר את התיירים.

בעקבות המלחמה בצפון דרשו המלונאים וסוכני הנסיעות בארץ להגדיל את תקציב השיווק בצורה משמעותית, אך התקציב הוגדל בסופו של דבר בצורה חלקית בלבד. הדו"ח קובע עוד שאין צורך להקים בארץ אטרקציות חדשות.

הדו"ח קובע שירושלים היא עוגן התיירות המרכזי של ישראל וכי אזור הצפון הוא בעל פוטנציאל הפיתוח הגבוה ביותר. ל"גלובס" נודע, שעורכי הדו"ח קבעו עוד מספר מסקנות שלא נכללו בסופו של דבר בדו"ח הסופי, על-פי הערכה בשל לחץ משרד התיירות.

כך למשל, עורכי הדו"ח קבעו שאזור ים המלח במתכונתו הנוכחית, מיצה את עצמו וכי אם רוצים להשיב למקום את האטרקטיביות שלו יש להשקיע הרבה יותר.

עוד קבעו שלפרויקט אקווריה באילת, על גבול ירדן ישראל, אין היתכנות כלכלית, וכי אילת מאבדת מהאטרקטיביות שלה בשל המחירים הגבוהים. עוד קבעו שנתניה אינה עיר עם פוטנציאל תיירותי.

עורכי הדו"ח מציעים לשנות את הבידוק הביטחוני בשדה התעופה, ולהפכו למהיר יותר ונוח יותר. באשר למדיניות התחבורה, מומלץ להוסיף שילוט באנגלית באתרי התיירות בארץ, ולשפר את שירות המוניות. בין השאר באמצעות מציאת פתרון להתנהגות הנהגים.

ממצאים נוספים שהועלו בדו"ח קובעים, כי משרד התיירות מתערב באמצעות ארגונים מיושנים ולא יעילים, לישראל יש תקציב שיווק נמוך בהשוואה למתחרות, ירושלים היא עוגן התיירות המרכזי של ישראל, אילת מאבדת מהאטרקטיביות שלה בשל המחירים הגבוהים ויש להבטיח ליזמים הבונים בתי מלון חדשים רשת ביטחון.