מאמנים מאמנים

משבר אישי הפגיש את אבי שילון עם תחום הקואוצ'ינג. לאחר שנשבה בקסמי האימון האישי, עבר קורס להכשרת מאמנים של חברת cti העולמית, והפך לנציגם בארץ. בוגר קורס שהעביר, יוסי אילות, זיהה את הפוטנציאל ונכנס כשותף בשלוחה הישראלית. ב-2007 הם צופים גידול של 25% ופונים לקהל יעד חדש - קורסים לחברי-כנסת ושרים > ענת כהן

אבי שילון, שפוטר לאחר שנים ממקום עבודתו האמין בכל ליבו, ש"כנראה שלאלוהים יש תוכניות גדולות יותר עבורך ממה שיש לך עבור עצמך". שילון, הוא היום מנכ"ל משותף ומייסד של נציגות cti בישראל.

לאחר 27 שנות עבודה כמהנדס אלקטרוניקה ותוכנה מצא עצמו שילון, שלא בטובתו, מפוטר בעידן התפוצצות הבועה. באותה תקופה, היה שילון בן 50, ובניסיונות חיפוש עבודה חדשה הגיל שיחק לרעתו.

"על רקע המשבר התחלתי בתהליך של חיפוש עצמי שנמשך שנתיים. בתהליך ההסתכלות, הבנתי שהיי-טק כבר לא בשבילי. אומנם מדובר בעיסוק נוח, מפנק, עם רכב צמוד, נסיעות לחו"ל וצ'ופרים אחרים אבל חיפשתי משהו יותר משמעותי מאשר 'לגמור את הרבעון ברווח'. התגעגעתי לאנושיות, לנשמה, ליחס אמפתי אותנטי. במסגרת החיפוש העצמי שכלל, בין השאר, סדנאות ותורות מזרחיות למיניהן הגעתי גם לאימון אישי - ונדלקתי. אהבתי את הרעיון של האינטראקציה האנושית שכל כך היתה חסרה בעיסוקי הקודם. השתתפתי בקורס בסיסי של חברת cti העולמית (בי"ס מוביל להכשרת מאמנים) וכשסיימתי אותו ידעתי באופן אינטואיטיבי, ללא מחקרי שוק וסקרים שזה התחום שבו ארצה לעסוק, וכן שאני רוצה לייצג את הארגון הזה בארץ ולהכשיר כאן מאמנים על פי שיטתו".

" איך שכנעת את הארגון העולמי להעניק לך את הנציגות הישראלית?

"זה לא היה פשוט. לארגון העולמי (שקנאי מאד למוניטין שלו), היה כבר בעבר נציג ישראלי שהפיק פעם אחת יחידה את הקורס בארץ, גילה שהעסק אינו כלכלי וירד מהנושא", אומר שילון. "כאשר פניתי אליהם בבקשה לייצג אותם בארץ נתקלתי בחשדנות, כיוון שאותו יזם ישראלי השאיר לפני "אדמה חרוכה". לקח לי מספר חודשים עד שהצלחתי לשכנע אותם לתת בי אמון. זה קרה בסוף 2003".

נכון להיום cti-israel עוסקת בשני תחומי פעילות מרכזיים. החברה מארגנת ומפיקה את קורסי האימון של cti העולמית עבור ציבור צרכנים ששואף לרכוש מיומנויות אימון. בנוסף מעבירה החברה גם קורסי הכשרה למנהלים בתוך הסביבה הארגונית. כ-250 מאמנים ישראלים עברו את הכשרתם בקורסים של cti-israel.

" באלו סיכונים כלכליים המיזם הזה היה כרוך?

"לקחתי סיכון עצום. בשלהי 2003, שוק הקואוצ'ינג בארץ היה בתול. היה צורך לחנך את הציבור להכיר את התחום ולצרוך אותו. מעבר לכך, הארגון הבינלאומי דרש שאתחייב למשך רבעון שלם על קורסים שאקיים בארץ. הם מצידם מספקים את המוניטין, את התוכן, ואת מנחי הקורס שמגיעים מארצות הברית, כאשר בתור הנציג הישראלי עליי לשאת בעלות הטסתם ואירוחם, מבלי לדעת אם בכלל יהיו לי לקוחות. אלו עלויות מטורפות עבור אדם שהיה ללא עבודה במשך השנתיים האחרונות ואת הכל נדרשתי לממן מחסכונותיי הפרטיים".

" מניין האומץ?

"עד היום לא ברור לי לחלוטין. מה שידעתי אז זה שאני רוצה לשהות בחברתם של אותה חבורת מאמנים-מנחים שנבחרה בקפידה על-ידי הארגון הבינלאומי ולהיות באינטראקציה מתמדת איתם. מדובר באנשים איכותיים, אנשים שנבחרו בקפידה והוכשרו בתהליך מאד ארוך להנחות את הקורסים של cti בעולם. הם תמיד נראו לי אנשים ש"יושבים טוב במקומם", אנשים שמחים, אינטליגנטים ואותנטיים. כל שיחה עסקית אדמיניסטרטיבית איתם, גלשה גם למעין שיחת אימון שממנה שאבתי עידוד והשראה. אני זוכר שיחה אחת כזו בתחילת הדרך כאשר הייתי על סף התרסקות כלכלית. לקורס נרשמו רק 8 אנשים ולא היה בכך די כדי לממן את עלויות הקורס. אני זוכר שהתקשרתי אל המנחה שהייתי אמור להטיס ושוחחתי איתו ממקום של ייאוש ורפיון ידיים, אבל השיחה איתו החזירה לי מהר מאוד את הביטחון בעצמי ואת הכוחות להמשיך בתהליך המכירות הלא פשוט".

מי שנדבק בהתלהבות של שילון והאמין בפוטנציאל העסקי של הנציגות בארץ היה יוסי אילות, אחד מבוגרי הקורסים ששילון העביר בארץ. אילות הצטרף לחברה כמנכ"ל משותף בסוף 2005, ובדומה לשילון, נשבה בקסמי עולם האימון לאחר תפקיד ממושך כמנכ"ל חברת היי-טק".

"השתתפתי בקורס הבסיסי כדי לעשות הסבה מקצועית ולהפוך למאמן", מספר אילות. "עם תום הקורס זיהיתי את ההזדמנות העסקית בניהול משותף של הנציגות עם אבי. פניתי אליו בבקשה לשתף פעולה - והוא נעתר".

" איך עובדת "הזוגיות" שלכם בעסק המשותף?

"חילקנו את העבודה בינינו על-פי יתרונותינו היחסיים", מסביר אילון. "לקחתי על עצמי את כל הצד המנהלתי, העסקי והפיננסי כשאבי יכול להתפנות לצדדים התוכניים של העסק. יש בינינו הרבה כבוד הדדי, הקשבה ופרגון וללא ספק אנו מקיימים בייננו תפיסות אימוניות שמסייעות לנו להשיט את הספינה בהרמוניה".

" בפועל, אתם מוכרים סוג של "אוויר", מוצר שלא ניתן למישוש. איך עושים את זה אפקטיבי?

"כאשר את משווקת מוצר שאינו ניתן למימוש", מסביר אילות, "החכמה היא להזמין את הלקוח הפוטנציאלי לבוא לחוות ולטעום. אין טעם למכור "מילים" באוויר ללקוחות שלא ממש מכירים את תחום האימון. בהקשר הזה אנו מקיימים כל הזמן ערבי מבוא בתל אביב שבהם נערכות, בין השאר, הדגמות מן הסדנאות או הדגמות של שיחות אימון.

" מה מבדל אתכם מבתי ספר אחרים להכשרת מאמנים?

"אנו מייצגים גוף בינלאומי שקיים כבר משנת 1992 - לא איזה גורו מקומי שקם בבוקר והמציא שיטה", פוסק שילון. "cti הינו ארגון שנחשב לאחד מעמודי התווך הבולטים בכל ענף האימון בעולם כולו עם סניפים באירופה, מדינות צפון אמריקה ומדינות מזרח אסיה. מעבר לשיטה הייחודית ולתכנים הייחודיים לקורסים שלנו, מדובר בבית הספר היחיד בישראל שמוכר על-ידי איגוד המאמנים הבינלאומי. ישראלי ששוקל ללמוד אימון כדי לעסוק בתחום יוכר בעולם כולו אם הוא עבר את ההכשרה והוסמך ב-cti. בנוסף לכך, על-פי התקנות של הארגון הבינלאומי, אנו חייבים להעביר את הקורסים באנגלית בלבד. הדרישה הזו עוזרת לנו בעקיפין בסינון הלקוחות ובמיצוב העסק בקצה העליון של התחום".

" איך ייראה תחום האימון בעתיד?

שילון: "בטווח של עשרים שנה הוא ייעלם להערכתי, כיוון שבמהלך השנים הקרובות התפיסה האימונית כל כך תחלחל בציבור, תהפוך למיינסטרים ולטריוויאלית כל כך עד שלא יהיה כבר צורך בסדנאות אימון או בהכשרת מאמנים. את ניצני המגמה הזו אני רואה כבר עכשיו: די להתבונן על המנהלים החדשים ועל שיטות הניהול הרכות שלהם כדי להבין שהמגמה הזו כבר מכה שורשים. המנהל החדש הוא איש רב-גוני, איש של חלום, לא איש של "השורה התחתונה", כאשר השורה התחתונה (רווחים) היא תוצר לוואי של החלומות שלו".

" מה זה אומר לגבי העסק שלכם?

אילות: "אני לא דואג. לפי הערכתנו חמש שנים מהיום העסק שלנו יצמח ויהפוך למרכז לימודים בתחומי מנהיגות ניהול ואימון. ב-2007 צפוי לנו גידול של לפחות 25%. ראשית אנו מתכוונים לשתף את חברי הקהילה שלנו (בוגרים ישראלים שעברו את הסדנאות) בהליכי השיווק, בנוסף אנחנו מתכננים להרחיב את שוקי המטרה ואת סל המוצרים, למשל לפתח נישות של הכשרות מאמנים ספציפיות בתחומי החינוך, היחסים הבינאישיים, וכן לפתח קורסים מיוחדים למעצבי דעת קהל כמו למשל קורסים לחברי-כנסת ולשרים. גם אלו האחרונים יכולים ללמוד כיצד לשפר כישורי הקשבה למשל - שזוהי מיומנות מרכזית קריטית בהכשרת מאמנים". "