בעקבות החשיפה ב"גלובס": פישר מינה את פרופ' בן-שחר לבחון חומר הבדיקה על האשראי בדיסקונט

הדיח את להמן והשעה את המשנה וישנביץ ואת ראש ביקורת האשראי קונפורטי בחשד להדלפת הבדיקה

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, סיים את תפקידו של המפקח על הבנקים, יואב להמן. פישר הוציא אתמול את להמן לחופשה, שמשמעותה סיום תפקידו באופן מיידי. להמן אמור היה לסיים את תפקידו רק בסוף דצמבר. בנוסף השעה פישר מתפקידם את המשנה למפקח על הבנקים והממונה על הביקורת, אבי וישנביץ, ואת הילה קונפורטי, ראש ביקורת האשראי בפיקוח.

פישר הגיע להחלטתו לאחר שערך לשלושה בירור, עקב ההדלפה ל"גלובס" של דו"ח הביקורת על בנק דיסקונט שבו נכללה ביקורת גם על המפקח הבא של הבנקים, רוני חזקיהו. עובדת קיומו של הדו"ח ופרטים מתוכו דלפו שעות ספורות לאחר שנודע על מינויו של חזקיהו למפקח.

פישר רתח מזעם על ההדלפה, וראה בה ניסיון גס ובוטה לטרפד את מינויו של חזקיהו והטלת ספק בשיקול דעתו בבחירה. "על להמן, וישנביץ וקונפורטי מוטלת אחריות ניהולית למתן פומבי למידע חסוי הנמצא בטיוטה של דו"ח ביקורת. הדרך שבה הועבר המידע על-אודות הטיוטה היא חצייה של כל הקווים האדומים", כתב פישר במכתב שהוציא לכל עובדי בנק ישראל. וישנביץ היה אחד מהמועמדים לתפקיד המפקח על הבנקים ונתפס כמועמד הפנימי המוביל. חזקיהו הוא המועמד החיצוני הראשון מאז הקמת בנק ישראל שמונה לתפקיד, ומינויו עורר תחושות מרמור ותסכול בקרב חלק מהמועמדים הפנימיים.

במקביל מינה אתמול פישר את פרופ' חיים בן-שחר לבחון את חומר הבדיקה שנמצא בפיקוח על הבנקים הנוגע לניהול האשראי של בנק דיסקונט, ולתפקודו של חזקיהו, המכהן כיום כראש החטיבה העסקית בדיסקונט. בן-שחר התבקש לבחון את החומר תוך זמן קצר ככל האפשר, ולהגיש לנגיד את מסקנותיו עוד השבוע.

בחודשים האחרונים הכין הפיקוח על הבנקים טיוטת דו"ח ביקורת על דיסקונט. ככל הידוע, הדו"ח מותח ביקורת קשה על תפקוד הבנק וגם על חזקיהו, שהוא קצין האשראי הראשי ואחראי על סיכוני האשראי. בביקורת בדיסקונט נאסף חומר גולמי רב, אך הדו"ח טרם הושלם.