הדברים הקטנים שבין הסדינים

בתי החולים הם מהמקומות בעלי הזיהום הרב ביותר * בקופרון טוענים כי מצאו את הפתרון להפחתה משמעותית של כמויות החיידקים בטקסטיל שבחדרי האשפוז

פבתי חולים הם בדרך מקומות מדכאים, מפחידים ועוינים - כמה חבל שאנחנו צריכים להגיע אליהם דווקא כשאנחנו חולים וחלשים! הדבר נכון עוד יותר לגבי הסכנה לזיהום קטלני. בבתי החולים מסתובבים זנים נדירים ועמידים במיוחד של וירוסים וחיידקים בכמויות ובריכוזים גבוהים, ואלה פוגשים פעמים רבות בחולים דווקא כשהם סובלים ממערכת חיסונית חלשה ומפגיעות מוגברת.

"חיידקים בבתי החולים הם גורם התמותה מס' 1 של החולים במוסדות אלה", אומר ג'ף גבאי, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ קופרון (Cupron). "באנגליה, 70% מהחולים בבתי החולים לא מתים מהסיבה שבגללה התאשפזו, אלא בגלל משהו שקרה להם בבית החולים, לעתים קרובות גורם התמותה הוא זיהום. בישראל המצב יותר טוב, אבל לא בהרבה".

מאחר ולא ניתן להפסיק לאשפז חולים ועדיין לטפל בהם, כנראה שהפתרון הוא הפחתה של כמות החיידקים והווירוסים בבתי חולים, וזו בעצם המטרה העיקרית של קופרון, אך לא היחידה. החברה פועלת במגוון כיוונים ופיתחה מספר יישומים הקשורים לקטל וירוסים וחיידקים, למשל גרביים למניעת פטריות או מסיכות לחיסול שפעת העופות.

הטכנולוגיה של קופרון מאפשרת לחסל לחלוטין וירוסים וחיידקים בתוך כל סוג של טקסטיל - סדינים, גרביים צבאיות, תחתונים, חלוקים ועוד. "במשך שנים האמינו כי החיידקים בבתי החולים עוברים ישירות בין בני האדם - דרך שיעול או עיטוש או דרך ידיים שלא נרחצו כהלכה", אומר גבאי. "בשנים האחרונות אנחנו מבינים שהחיידקים, גם כשהם מופרשים מן הגוף, לא ישרדו זמן רב באוויר החשוף או על העור - הם צריכים מקום חמים ונעים להתרבות בו וטקסטיל הוא אידיאלי עבורם. אם היינו יכולים למנוע מהחיידקים להתבסס בתוך הטקסטיל, הם לא היו מצליחים להתרבות.

"מצאנו שבזמן החלפת הסדינים בבית החולים, פעולת הניעור של הסדין גורמת לכך שכמות החיידקים היא פי 60 יותר מאשר בבית רגיל כשעושים פעולה זו, בעוד שבשאר הזמן, כשהסדינים מוצעים על המיטה, בבית החולים יש רק פי 3-10 חיידקים מאשר בבית. נתון זה מראה כי החיידקים נמצאים בעיקר בסדינים. המוצר שלנו מחסל 99% מהחיידקים שעל הסדינים".

עשה לך נחש נחושת

הטכנולוגיה העיקרית של החברה מבוססת על הידע עתיק השנים לגבי פעילותן של מתכות נגד חיידקים. בד שבו סיבי כסף נחשב כבר היום לאמצעי חשוב בחיטוי ובשיפור תהליך ההתרפאות של פצעים מזוהמים. גבאי טוען שאיתר את המתכת הכי פעילה - נחושת מחומצנת, וכי מצא דרך יעילה לשלב אותה בתוך הבד כך שתופיע על פני השטח ופעילותה תישמר. על כליאת הנחושת המחומצנת קרוב לפני השטח של הבד רשמה החברה פטנט.

"החומר נמצא בבד בגרסה לא פעילה וכאשר הוא בא במגע עם לחות, למשל זיעה או הבל פה, הוא משחרר יון אשר נכנס לתוך התא של החיידק ומונע ממנו להתרבות", אומר גבאי. "למעשה, גילינו מחדש משהו שהיה ידוע. השחקנים האחרים בתחום כבר ניסו לעבוד עם כסף, וראו שכשהוא מתחמצן הוא מאבד מן הפעילות שלו. את הנחושת הם לא ממש ניסו, כי ידעו שהיא מתחמצנת, אז הם אמרו - 'בטח לא יעבוד'. אנחנו גילינו שדווקא כשהנחושת מתחמצנת, היא פועלת טוב יותר".

קופרון הוקמה ב-2000 על ידי גבאי, מתכנן בדים במקצועו, בהשקעה של כמה מיליוני דולרים ממשקיעים פרטיים. טרם הקמת החברה הוא פיתח את המוצר במעבדה פרטית במשך 6 שנים.

קו המוצרים המשמעותי ביותר מבחינת החברה הוא סדרת טקסטיל לבית החולים (סדינים וביגוד לחולים ולצוות הרפואי). המוצר הזה אינו חייב באישור שיווק מרשות בריאותית כלשהי, אך כדי למכרו חייבת החברה לערוך ניסויים קליניים שישכנעו את הלקוחות שלה, בתי החולים, ביעילות המוצר.

מוצר חשוב נוסף של החברה הוא מסכת מנתחים ההורגת חיידקים, אם בדרך החוצה - בעת שיעול או עיטוף, ואם בדרך פנימה - בזמן הנשימה. החברה מעוניינת לרשום על כל אריזה כי המוצר יעיל למניעה של שפעת העופות, ולכן תצטרך לרשום אותו מול ה-FDA כמכשיר רפואי (במסלול המקוצר). בהמשך עשויה החברה לרשום גם את הסדינים וחלוקי בית החולים שלה כמכשור רפואי.

לקופרון יש גם כבר מוצר אחד שנמכר בשוק, דרך רשת בתי הכלבו האמריקנית JC Penny. מדובר בגרביים שנועדו למנוע פטריות. הכנסות החברה מן המוצר הזה כבר הגיעו למיליון דולר עבור הזיכיון, ואלה מניבות תמלוגים של 3%-6% מכל מכירה, לצד תשלום עבור חומרי הגלם. כמו כן מוכרת החברה לחיל הים אמריקני בגדים תחתונים וגרביים אשר אינם גורמים לזיהום גם אם לא מחליפים אותם זמן רב. בסה"כ הגיעה החברה כבר למכירות של 5-6 מיליון דולר, והיא מאוזנת. "עכשיו אנחנו מחפשים מישהו שיביא לנו משהו מעבר לכסף", אומר גבאי. "אנחנו מחפשים שותף עם מערך הפצה, או אולי חברת ביטוח בריאות. היא תדע להבין בדיוק כמה כסף אנחנו חוסכים לה".

היום נמצאת החברה בעיצומו של תהליך ייצור הסדינים לניסויים הקליניים. "אנחנו לא מייצרים בישראל, רק כי אחרון מפעלי הטקסטיל המשמעותיים כבר נסגר. היום אנחנו מייצרים בארה"ב משיקולי נוחות".

בעתיד חושב גבאי על עוד מוצרים: קטטרים המחטאים את עצמם, מברשות קוסמטיקה בחיטוי עצמוני שניתן להעביר ממטופל אחד למשנהו ללא חשש, גרביים שיתרמו לריפוי של פצעים קשי ריפוי, סדינים המרפאים במהלך הלילה פצעי לחץ או אקנה. למעשה, אם אכן יעבור המוצר את כל הניסויים הקליניים, אין שום סיבה שלא יהפוך לפולידין החדש. "

אי-מייל למדור: gali-w@globes.co.il