מיקי פדרמן רוכש מכור 5.5% ממניות אלביט מערכות תמורת 70 מיליון דולר

כור ופדרמן הוגדרו כבעלי שליטה משותפת עם אחזקה הגבוהה מ-45% * כדי שלא לרדת מרף זה ולהתחייב בהצעת רכש, ביצע פדרמן את הרכישה

בפעם השנייה בתוך שנתיים נפגשים מיקי פדרמן, בעליה של אלביט מערכות, ונוחי דנקנר, בעליה של אי.די.בי ולא מזמן גם של כור, במטרה לבצע עסקה במניות אלביט מערכות. היום הודיעה חברת כור המחזיקה בכ-7.5% ממניות אלביט מערכות, כי היא חתמה על הסכם עם פדרמן לפיו תמכור לו 5.5% מאלביט תמורת 70 מיליון דולר - מחיר המשקף לאלביט מערכות שווי של 1.27 מיליארד דולר, לעומת שווי השוק של החברה שעומד על 1.35 מיליארד דולר. כור צפויה לרשות מהמהלך כשיושלם רווח הון בהיקף של 12 מיליון דולר.

כור מחזיקה נכון להיום כ-7.5% ממניות אלביט מערכות, כך שלאחר המכירה היא צפויה להיוותר עם 2% ממניות אלביט מערכות. לא מן הנמנע כי גם אחוזים אלו יימכרו, אם לא לפדרמן אז בשוק ההון, שכן דנקנר עצמו כבר רמז בעבר כי מלבד האחזקה במכתשים אגן ייתר אחזקותיה של כור עשויות לעמוד למכירה ככל הנראה בשוק ההון.

פגישה נוספת עם נוחי דנקנר

כאמור, אין זו הפעם הראשונה שדרכיהם של דנקנר ופדרמן מצטלבות. אלרון מקבוצת אי.די.בי החזיקה בכ-19.6% מאלביט ממערכות עד לחודש יולי 2004. אז הפתיע דנקנר את פדרמן ומכר את האחזקות באלביט מערכות למתחרתה של אלביט - תדיראן קשר, תמורת סכום של 196 מיליון דולר. אלא שלפדרמן הייתה זכות סירוב ראשונה, ולאחר מספר ימים שבהם התאושש מההפתעה שסידר לו דנקנר, הוא גייס את הסכום הנדרש על מנת להגיש הצעה נגדית ולממש את זכות הסירוב שהוקנתה לו. כיום הוא מחזיק בכ-39.9% ממניות אלביט מערכות. לאחר הרכישה הוא יחזיק 45.4% ממניות החברה.

על פי חוק החברות, מחויב בעל שליטה שעובר את רף ה-45% לבצע הצעת רכש ל-5% לפחות מהון המניות של החברה, אלא שבמקרה של פדרמן וכור העניין מעט שונה. כור ופדרמן מוגדרים כבעלי שליטה משותפת באלביט מערכות, ומשום כך הם החזיקו ביחד כ-47.4% מהון המניות של אלביט מערכות. על מנת שלא לרדת מרף ה-45% - מהלך שהיה מחייב את פדרמן בביצוע הצעת רכש לאלביט מערכות - החליט פדרמן לרכוש 5.5% ממניות אלביט מערכות מכור.

המטרה: מיזוג בין התעשיות הביטחוניות

מדוע לא רכש פדרמן את כל המניות המוחזקות על ידי כור? התשובה לכך די ברורה בהתחשב בכך שבשנתיים האחרונות השקיע פדרמן כ-270 מיליון דולר ברכישת מניות של אלביט מערכות. ככל הנראה, פדרמן לא מעוניין להגדיל את החשיפה האישית שלו לאלביט מערכות מעבר לסכומים אלו, למרות שבינתיים ההשקעות שלו באלביט מערכות הוסיפו כ-30% לשוויין מאז נרכשו.

בדיעבד, המהלך של דנקנר למכירת אחזקותיה של אלרון באלביט מערכות רק עזר לפדרמן להניע את המהלך לו ייחל לאורך השנים האחרונות: מיזוג בין התעשיות הביטחוניות בישראל. לאחר שהסערה שכחה, החליטו ראשי כור מבעלי אלישרא לשעבר, ראשי תדיראן קשר ואלביט מערכות, על המיזוג הביטחוני הגדול. כיום מוחזקת תדריאן קשר בשליטתה של אלביט מערכות, ואלישרא נרכשה מידי כור על ידי אלביט מערכות בסוף השנה האחרונה.