קרקעות יכין חקל בסיבוב נוסף: תוכל להשתמש בהן רק למטרות חקלאיות

ועדת המשנה של מינהל מקרקעי ישראל תדון באישור עיסקה לשינוי ייעוד בסמוך לכלא תל מונד

קרקעותיו של סמי שמעון בחברת יכין חקל שוב עולות לדיון במינהל מקרקעי ישראל. ועדת המשנה של מינהל מקרקעי ישראל תדון מחר (ב') באישור עיסקה לשינוי ייעוד קרקעות יכין חקל בסמוך לכלא תל מונד.

על פי ההסכם החדש, יותר ליכין חקל להשתמש בקרקע למטרות תעשייה ואחסנה הקשורות בחקלאות בלבד, וזאת בניגוד לאישור קודם שהעניק המינהל ליכין חקל להקים במקום מבנה המיועד להיי-טק. השימוש הנוכחי תלוי אף הוא באישור ועדות התכנון.

המינהל מצידו מתחייב לחתום עם יכין חקל על הסכם חכירה מהוון ל-49 שנים נוספות. אם יתברר שיכין חקל אינה פועלת במסגרת השימושים המותרים, יבוטל הסכם החכירה והקרקע תושב לידי המינהל.

הקרקע הוחכרה ליכין חקל ב-1971, מתוך כוונה להקים במקום בית אריזה. חוזה החכירה הסתיים ב-2003, ללא הבטחה להאריכו. במשך השנים, כך מתברר, עשתה יכין חקל בקרקע שימושים חורגים, ללא אישור המינהל ומבלי לשלם על כך. בין השאר הקימה במקום מפעל לטרקטורים, בית מלאכה לייצור שלטים ועוד.

ב-2001 ביקשה יכין חקל מהמינהל לאשר לה להקים מבנה היי-טק במתחם, במסגרת עיסקה של שינוי ייעוד וניצול. הנהלת המינהל החליטה לאשר את העיסקה בתמורה ל-51% מערך הקרקע. באפריל 2001 עתרה החברה להגנת הטבע לבית המשפט לעניינים מינהלים כנגד העיסקה.

בית המשפט החליט לקבל את העתירה, בטענה שההיתר חורג מתחום הסבירות ומהווה פעולה מינהלית לא ראויה. יכין חקל ערערה לבית המשפט העליון, שדחה את העתירה. ביולי 2003 התקיים דיון במינהל בו הוחלט שעל יכין חקל לשלם דמי שימוש ולהסדיר את השימוש החורג או להפסיקו.

יצוין, כי יכין חקל הגישה תביעות אישיות כנגד בכירים במינהל, בטענה שאלה מתנכלים לה. בית המשפט החליט לדחות את התביעה. הדיון בבית המשפט העליון בנושא זה טרם התקיים. "