שכונת בקעה, בדרום-מזרח ירושלים הפכה בשנים האחרונות לפנינה במרקם העירוני של העיר. בקעה כבשה לעצמה ובצדק תדמית של שכונה איכותית, מודרנית, אטרקטיבית מבחינת המרקם האנושי - ותיקי השכונה מול יאפים חילוניים, דתיים, אמריקניים וצרפתיים. בבקעה יש את אותה אוכלוסייה חזקה שעיריית ירושלים עושה מאמץ לייבא לחיזוק העיר.
רחוב דרך בית לחם, הוא עורק התנועה המרכזי של השכונה ממנו ואליו מתחברים הרחובות הקטנים. ברחוב דרך בית לחם התפתחה תרבות מסחרית בעלת אופי ייחודי.
שוק הנדל"ן בשכונה יודע ימים יפים כבר שנים והביקוש לשכונה עולה וגואה, כאשר מחירי הדירות בשכונת בקעה עלו ב-30%-50% בחמש השנים האחרונות.
ההסבר הישיר הוא היצע נמוך של דירות למכירה מול ביקוש זר ואגרסיבי מצד יהודי ארה"ב וצרפת. ברחובתיה הפנימיים של בקעה מחיר דירה יכול להגיע ל-8,000 דולר למ"ר ועל רחוב דרך בית לחם מחירי הדירות יהיו 4,000 דולר למ"ר.
תוכנית שמקדמת עיריית ירושלים "להסדרת" התנועה בדרך בית לחם מאיימת להפר את השלווה של תושבי השכונה. עיריית ירושלים מעוניינת להקים 4 רמזורים לאורך הרחוב, מעמק רפאים ועד לרחוב יהודה. בנוסף, חלק ניכר מתנועת כלי הרכב הפרטיים של דרך חברון (עורק תנועה ראשי וסואן המקביל לדרך בית לחם), ינותב לדרך בית לחם.
החשש הוא שהתוכנית תפגע פגיעה אנושה באיכות החיים של תשובי השכונה, דבר העלול להתבטא בין היתר בירידת ערך של הנדל"ן. חשוב לציין, כי היום הרחוב הוא עמוס וצפוף ונדרש פתרון יצירתי, לניהול תנועת כלי הרכב.
האם בכוחה של תוכנית זו להשפיע על השכונה בהיבט של מחירי הנדל"ן - התשובה אינה מוחלטת.
מתכנן תושב השכונה, האדריכל מוטי קפלן, מגדיר את התוכנית ככרוניקה של רצח ידוע מראש. בדו"ח חמור שכתב באחרונה הוא קובע שמדובר בתוכנית טיפשית ומטורפת שתהפוך רחוב ציורי המשובץ בחנויות, בתי קפה ולגלריות, למיני-אוטוסטרדה שכונתית.
קפלן מעריך, כי למעלה מ-100 אלף איש יתווספו לתנועה הצפופה שכבר קיימת. "הצפירות, הרעש והזיהום יעשו את שלהם, ערך הדירות הסמוכות לרחוב דרך בית לחם וגם לרחובות הסמוכים יירד באופן משמעותי עם הפיכת הרחוב לדרך מהירה...ירושלים הפכה לעיר של כבישים במקום עיר של רחובות. הפיכת הרחוב לאוטוסרדה היא עוד מסמר בארון המתים של העיר", כתב.
המתווכות זיוה עמר מסוכנות אבן פינה, וקורין דבר, המתמחות בשכונת בקעה, מאשרות שלתוכנית צפויה השפעה על מחירי הנדל"ן. לדברי עמר: "לתוכנית כזו בהחלט יש השלכה שעדיין לא מורגשת. ישנה התעוררות מסוימת מצד בעלי נכסים בציר בית לחם למכירת הנכסים".
דבר מוסיפה, "המחירים בשכונת בקעה גבוהים וימשיכו להיות גבוהים גם ברחובות הסמוכים (שמעון, ראובן, שמשון) כי אנו נמצאים במצב מתמיד של עודף ביקוש. אני מעריכה שרמת המחירים בציר בית לחם יירד בשיעור של 15%-20%".
חוה טפרברג, מטפרברג נכסים, המתמחה בנדל"ן באזור בקעה והמושבה הגרמית, סבורה שלא תהיה השפעה בטווח הארוך: "הסדרת התנועה תביא לרגיעה. העירייה מחויבת לפעול בשיתוף התושבים ולמלא את צרכיהם ולא לפעול ברגל גסה. להעמיס תנועה על דרך בית לחם, לרבות תחבורה ציבורית וכלי רכב כבדים, זאת לא החלטה חכמה.
"להערכתי בהיבט של מחירי הנדל"ן לא תהיה השפעה. גם היום אנשים לא מוכנים לשלם הון עתק על דרך בית לחם. גם היום הרחוב נתפס בעיני קונים כרחוב סואן ומעלה פיח. רמת המחרים הגבוהה ברחובות הסמוכים לא תשתנה", אמרה. (הכותבת היא תושבת שכונת בקעה)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.