ההסדרים של רוחמה

רוחמה אברהם לא שכחה לאולמרט שלא מינה אותה לשרה אלא "רק" ליו"ר ועדת הכנסת, וכעת היא בועטת בבטן הרכה של האוצר, חוק ההסדרים. דיוני התקציב מתקדמים אבל חוק ההסדרים תקוע. עיכובו יהיה סטירת לחי לרה"מ ולקואליציה שלו. ומי עושה להם את זה? רוחמה

קשה להאמין, אבל ח"כ רוחמה אברהם הצליחה להפוך את עצמה לברבור הפוליטי של הכנסת. דווקא היא, שהייתה הברווז המגוחך של החבר'ה הייתה לנסיכת הכלכלה-הפוליטית. כן. זו אותה רוחמה אברהם שהחלה דרכה כראש הלשכה של ח"כ בנימין נתניהו, ידידה קרובה לשר אביגדור ליברמן ועוזרת אישית לאיש העסקים דודי אפל. אותה רוחמה שהבלונד הצרוב שעל ראשה כיכב בתוכניות סאטירה אכזריות בטלוויזיה. זו היא שהצליחה להתייצב בעמדת ההנהגה של המאבק הפוליטי-כלכלי הכי "נחשב" בירושלים. מאבק, שאפילו אצולת המשפט ובראשה המשנה לשעבר לנשיא בית-המשפט העליון, מישאל חשין תומכים בו.

אם תשאלו איך זה קרה? אז הנה התשובה: זה החל כאשר ראש הממשלה אהוד אולמרט סירב למנות את ח"כ אברהם לשרה בממשלה. במקום זה הוא העניק לה תואר אפרורי משהו, יו"ר ועדת הכנסת. איזה נזק, אולי אמר לעצמו, תוכל לגרום שם? מה היא כבר תוכל לקלקל, שראש הסגל במשרד רה"מ, טורבו, לא יוכל להבריא בן-רגע? ובכן, עכשיו לומד ראש הממשלה שאברהם יכולה להביא לו הרבה נזק. ושיורם טורבוביץ וחבר נעריו אפילו לא מתקרבים לתיקונו.

עברו כמחטף בוועדת הכספים

הסיפור של רוחמה אברהם עוסק בחוק ההסדרים. זהו החוק שנתניהו ושמשרד האוצר נהגו להגדירו כ"כלי המרכזי" להעברת המדיניות הכלכלית. "התקציב", נהג נתניהו לומר, "הוא עניין פשוט. צריך לראות שהמספרים מתאזנים - וזהו". אבל חוק ההסדרים, שבמסגרתו העבירו ב-20 השנה האחרונות את הרפורמות החשובות, "זה הכלי המרכזי להעברת הרפורמות והמדיניות הכלכלית".

במשך כל השנים נהג משרד האוצר להציג את חוק ההסדרים כ"בן-לוויה" של הצעת התקציב. אין לזה סימוכין חוקי, וגם לא היגיון עמוק. מה שגרם לזה הוא עניין פשוט: נוחות. בהיותו "בן-לוויה" של התקציב הועבר החוק לדיון בוועדת הכספים. שם, בדרך-כלל, לאיש לא היה זמן, סבלנות או רצון, להתעמק ברפורמות שבתוכו. לכן, הדיונים ברפורמות המוצעות היו לרוב מצומצמים, והדילים להעברתן נכללו ב"סל הדילים הגדול" של העברת התקציב כולו.

אבל בשנתיים-שלוש האחרונות התעוררו התמיהות בקשר לזה. מדוע שהרפורמות הגדולות יעברו כ"מחטף" בוועדת הכספים? אפילו נשיאת בית-המשפט העליון, דורית בייניש, התייחסה לפגמים הללו בהחלטה שפרסמה עוד בטרם נבחרה לנשיאה. האוצר אמנם היה ער לחוסר הנחת הגובר, אבל התקשה להיפרד מהכלי הנוח של חוק ההסדרים.

אברהם באה ואמרה לא

למרבה ההפתעה, דווקא רוחמה אברהם קלטה בחושיה את הפוטנציאל הטמון בסיפור של חוק ההסדרים. דווקא היא החליטה להקדיש עצמה למלחמה הפרלמנטרית בו.

איזה יתרון היה כאן לאברהם? ומדוע דווקא היא? - משום היותה יו"ר ועדת הכנסת. כי לפי הפרוצדורה הנוהגת, מחליטה ועדת הכנסת על מסלולי הדיון בהצעות החוק השונות. כלומר, איזו ועדה תדון באיזו הצעת חוק. משרד האוצר רצה שחוק ההסדרים יוזרם כרגיל לוועדת הכספים. אבל עכשיו באה רוחמה אברהם ואמרה: לא! רוב הנושאים צריכים להידון בוועדות מקצועיות, שיוכלו להקדיש להם את תשומת הלב הראויה.

לדוגמה, הרפורמה המתוכננת בקופות החולים צריכה לעבור לדיון מעמיק בוועדת הרווחה, ולא בוועדת הכספים. כך גם הרפורמות האחרות המוצעות צריכות להידון במסלולי חקיקה רגילים. מאז התלבשה אברהם על הנושא היא הצליחה לארגן ימי-עיון ומפגשים מקצועיים לקידום העניין. כך הצליחה לרכז ולהציג את תמיכת הממסדים המשפטיים והפרלמנטריים סביבה.

סובלת מחוסר שקט גובר

עכשיו הגיע הזמן לספר על יחסיה של אברהם עם ראש הממשלה אולמרט ועם שר האוצר אברהם הירשזון. איך הלכה עימם אחרי אריאל שרון להקמת קדימה. איך מונתה בשעתה לסגן שר הפנים ופעלה כשר לכל דבר ועניין. ואיך נמנע אולמרט מלמנותה כשרה בממשלתו, אפילו זוטרה. כך הייתה לחברה בכירה בקבוצת הממורמרים שמנהלים חשבון אישי עם ראש הממשלה.

אחדים מהם כבר נקמו בו, אחרים עוד ינקמו. הדוגמה הבולטת עכשיו היא זו של ח"כ מרינה סולוטקין, שהייתה "הרוסייה הבכירה" של רשימת קדימה לכנסת. אבל אולמרט שכח אותה מחוץ לגדר הממשלה שהקים. ובכן, לידיעת אנשי ראש הממשלה, בסוף השבוע האחרון העניקה סולוטקין ראיונות לתקשורת הרוסית, שבהן הודיעה כי לא תוסיף לרוץ ברשימת קדימה לכנסת. סולוטקין, הנהנית מתמיכתם של מאות-אלפי עולים בגילאים מתקדמים, מתחה במקביל ביקורת חריפה על אולמרט.

השאלה המעניינת היא לאן סולוטקין תיקח את מאות-אלפי הרוסים שלה בבחירות הבאות? - אולי לליברמן ואולי בכלל לליכוד. בכל מקרה, כך אמרה, אולמרט - לא!

דוגמה נוספת מתגלגלת מסיפורו של ח"כ אלי אפללו. האולמרטים מנסים לסדר לו עתה ג'וב כדי שיפרוש מהכנסת ויחסוך את הצבעות המחאה שלו נגד אולמרט. במקומו אמור להיכנס לבית פרופ' יצחק בן ישראל. אלא שהוא, כנראה, אינו מעוניין בתפקיד. אז מי יבוא? זה בעצם לא כל-כך משנה. מה שחשוב לענייננו הוא, שקדימה סובלת עתה מחוסר שקט גובר.

מאפשר לעכב את החוק

וישנו גם עניינו של יו"ר הקואליציה, אביגדור יצחקי. בימים אחרים היה יו"ר הקואליציה יוצא מגדרו וכופה על אברהם להעביר את חוק ההסדרים, ומיד! אבל גם יחסיו של יצחקי עם ראש הממשלה אינם משובחים, לשון המעטה. המחלוקת הנוכחית ביניהם סובבת על שאלת כהונתו של ח"כ יעקב ליצמן בראשות ועדת הכספים של הכנסת. יצחקי פועל כבר חודשים למינוי יו"ר חדש לוועדת הכספים. אבל מאז שליברמן הצטרף לממשלה, הפעילות הזו הפכה לקמפיין אגרסיבי.

ומיהו המועמד של יצחקי לראשות ועדת הכספים? - הוא מייעד את התפקיד לאחד מחברי סיעת ישראל ביתנו של ליברמן. לייתר דיוק, הוא מבקש להמליך על ועדת הכספים את ח"כ אסתרינה טרטמן. בחירה שבלשון המעטה יש מי שאמר עליה שהיא תמוהה. אפילו חבריה החדשים של טרטמן בקואליציה של אולמרט מתקשים להבין את הרעיון הזה.

היו"ר הנוכחי, ליצמן, נעלב מכל זה. ככה אתם מתנהגים איתי? חזר ואמר, אני שמעביר לכם כל-כך יפה את דיוני התקציבים ואתם רוצים מישהו אחר? אפילו איים, אז בבקשה. קחו את אסתרינה, ותאכלו איתה את הדייסה שיצחקי מבשל לכם. לא פלא, ששר האוצר הירשזון אמר באחרונה בוועדת הכספים, כי הוא רואה ביו"ר דהיום ליצמן, יו"ר קבוע. לא פלא שגם באוצר החרו החזיקו אחריו.

ויצחקי בתגובה - הוא מאפשר לאברהם להמשיך ולעכב את חוק ההסדרים.

ממעמד של נסיכה למלכה

התוצאה מכל אלה היא, שבעוד כשלושה וחצי שבועות נגמרת שנת התקציב. הדיונים בחוק התקציב אמנם מתקדמים, אבל חוק ההסדרים תקוע בוועדת הכנסת. ומה זה אומר? - שאברהם עוד תעשה כאן היסטוריה. כי היא עשויה להיות הפוליטיקאית שתנצח את גדולי האוצר במקום שבו כל השאר נכשלו.

כבר עכשיו ברור, כי חלק מהרפורמות המתוכננות, לדוגמה הרפורמה בהוצאה-לפועל, ייצאו לדיון נרחב מחוץ לחוק התקציב. כך גם הרפורמה בקופות החולים. נותרו רק שלושה וחצי שבועות עד להצבעה על התקציב. אם אברהם תצליח לעכב את החוק בעוד קצת, היא תהיה לרפורמיסטית הגדולה.

והחשוב מכול: ראש הממשלה אולמרט יחטוף סטירת לחי נוספת. כי על אף הצלחתו ללכד 78 חברי-כנסת בקואליציה רחבה, מעמדו הציבורי בשפל. תוכניות מדיניות הוא מתקשה להעביר, כמו גם את הרעיונות לשינוי שיטת הממשל. אפילו את חוק ההסדרים הקואליציה שלו אינה מצליחה להעביר. ומי עושה לו את זה? רוחמה אברהם.

השאלה המרתקת שעולה בהקשר זה היא, האם אפשר שידיחו את אברהם מראשות ועדת הכנסת? - זה יהיה מהלך משוגע. אולי אפילו סוג של התאבדות פוליטית. מה הסיכוי שזה יקרה? נמוך. אבל אם היא תפוטר - תצמח רוחמה אברהם ממעמד של נסיכה למלכה.