מפעל להב של תע"א חושף מערכת אימון טקטית מתקדמת מבוססת רשת בתערוכת סימולטורים באורלנדו

יורם פלד, ממנהלי הפרוייקט: "אנו מייצרים סימולטורים של הדור הבא, לא אימוני טייס בודד אלא אימון מבצעי של קבוצת מטוסים" * בנוסף, מפעל מגנ"ט מציג: טוויסטר, מערכת שליטה רב-משימתית

מפעל להב של תע"א חושף מערכת אימונים טקטית אינטראקטיבית מתקדמת מבוססת רשת בתערוכת הסימולטורים הגדולה בעולם, IITSEC, שנפתחה אתמול (ג') באורלנדו, פלורידה.

שוק הסימולטורים, וביחוד סימולטורים חדשניים, שמתוכננים לאמן קבוצות, לא יחידים כבעבר, תוסס פעילות ונחשב אחד התחרותיים ביותר ביקום הטכנולוגי. אנשי תע"א משוכנעים שהמוצר שלהם מציב אותם בעמדת זינוק מצוינת.

"אנו כבר מזמן לא מייצרים סימולטורים במובן הישן של המילה; כל מה שעשו בתחום הזה בעשרות השנים האחרונות ידוע לנו ומוטמע במוצרים שלנו, אבל אנחנו מציעים את הדור הבא", אמר לגלובס יורם פלד, לשעבר טייס קרב ועתה ממנהלי פרויקט מערכת האימון הטקטית של להב.

לדברי פלד, המוצר החדש של להב, הנמנה עם משפחת DMT (ראש תיבות של Distribution Mission Training), מדמה טיסה מבצעית במבנים נתונים של מטוסים (שניים, ארבעה וכו'), בעולם וירטואלי שמדמה בדיוק נמרץ מה שהטייסים יראו מהקוקפיט.

"זה לא הסימולטור החד-מושבי של העבר, אלא מערכת הדמיה שמאפשרת לכמה טייסים להתאמן על הקרקע בו-זמנית", מציין פלד. "כל אחד מהמתאמנים יושב בתאו, אך מתאמנים יחדיו במבנה. המערכת שלנו מאפשרת להם לחוות את הסביבה שאנו חוזים שהם יצטרכו להילחם בה בעתיד. כפי שחיילים על הקרקע אינם נלחמים לבד אלא במסגרת קבוצתית, כתה, מחלקה ובו', כך גם הטייסים פועלים במסגרת המבנה הנתון שלהם, כשלכל אחד מהם יש תפקיד".

כל יחידות הסימולטור מקושרות ביניהן בפרוטוקול מיוחד, וזה מאפשר לכל אחד מהטייסים המתאמנים לחוות את תמונת המצב כפי שהיא משתקפת לעיני המשתתפים האחרים. כל תגובה של כל משתתף משנה את תמונת המצב הכללית. נוסף לכך, מאפשר הפרוטוקול להזין למערכת נתונים של תרחישים שצפויים להתרחש בכל זירת קרב מודרנית, כטילים שנורים אל עבר המטוסים, אש נ.מ. , תקלות וכו' .

"החידוש במערכת שלנו נובע מכך שהקשר בין הטייסים המתאמנים נעשה באמצעות פרוטוקולים של תקשורת ואלה מאפשרים חיבור של מספר משתתפים שלמעשה אינו מוגבל", אומר פלד. "למעשה, ניתן למזג את העולם הווירטואלי עם עולם המציאות ע"י שילוב של מטוסים 'אמיתיים' שטסים בשמים אמיתיים, במסגרת האימון הווירטואלי".

לדבריו, יכול להיות מצב שבו שני מטוסים ממתכת טסים בגובה אלפי רגל בעד שארבעה טייסים אחרים מטיסים מדומים בשמיים וירטואליים, וכל ששת הטייסים חווים למעשה אותה מציאות ומגיבים על אותם תנאים. במילים אחרות, הטייסים באוויר רואים על הצגים שלהם את המטוסים המדומים וצריכים להתחשב בהם ובפעולותיהם, ולהיפך.

בתערוכה באורלנדו מוצגים, לבד מתאי הסימולטור, גם תחנות תכנון ושליטה ליצירת מתארי אימון מורכבים ותחנה לתחקור טייסים לאחר טיסה. המערכת מתוכננת להתחבר למערכות אימון ותחקור קיימות והיא בנויה בארכיטקטורה פתוחה, המאפשרת שילוב אלגוריתמים ספציפיים לחילות אוויר שונים, על פי צרכיהם.

המערכת נבנתה מלכתחילה לצורך אימון אינטראקטיבי ולפיכך עלותה רק כרבע ממחיר מערכות מתחרות. היא מוצעת ללקוחות פוטנצייאליים על בסיס של ליסינג תפעולי, שבו תע"א יכולה, איך אינה מוכרחה, לתחזק את המערכת.

בנפרד ממערכת האימון הטקטית האינטראקטיבית, מציגה תע"א בתערוכה, בשת"פ עם CAE, חברה קנדית, יצרנית הסימולטורים הגדולה בעולם, את טוויסטר (Twister), מפיתוח המפעל הצעיר ביותר של תע"א, מגנ"ט. טוויסטר היא מערכת שליטה רב-משימתית לניהול משימות ושליטה של מספר רב של פלטפורמות. המערכת מציעה פתרון לבעיות של מרכזי שליטה ובקרה ולשילוב פלטפורמות ומאפשרת למפקדים לקבל החלטות נכונות בזמן אמת.

"בואינג, לוקהיד מרטין, ותעשיות ביטחוניות גדולות אחרות בארה"ב הקימו מרכזי מצוינות בתחום זה", אמר לגלובס ניר תל-אורן, ממגנ"ט. "אנו מביאים לזירה הרבה ניסיון מבצעי. זה שוק שצומח באופן חזק מאוד ואני יכול לומר שיש התעניינות חזקה בהיצע שלנו, וזו נובעת, בחלקה לפחות, ממה שקורה בזירות האמיתיות, עיראק למשל".

מגנ"ט הוא אחד מהמרכזים המובילים לפיתוח פתרונות ללוחמה ממוקדת רשת (Network Centric Warfare). ביסודה, מערכת טוויסטר אמורה להיות הפיתרון האולטימטיבי לבעיות של שילוביות מערכות (interoperability), כלומר חיבור בין מערכות קיימות על בסיס של ארכיטקטורה פתוחה.

תל-אורן אומר, כי טוויסטר עשויה לשלב לזירת פעילות אחת מל"טים באוויר, יחידות תצפית ניידות או נייחות על הקרקע וכוחות ימיים ולהפעילם לביצוע משימות מסובכות בתואם מלא. מפעילי המערכת יכולים לשאוב תצלומי וידיאו מחיישנים נישאים באוויר, למשל במל"טים, נתוני מכ"ם ומידע נוסף, להפוך את המידע האדיר שמצטבר לידידותי למשתמש, ולסייע בקבלת החלטה, לפעמים בתוך זמן קצר מאוד.

"הרעין הוא לנסות להפוך את חיישן הווידיאו במל"ט, שזיהה מטרה, גם לכוונת שתופעל לחיסול המטרה במרווח הזמן הקצר ביותר", אומר תל-אורן.