מ"מ יו"ר חברת החשמל: לא מטפלים בכשלים - והרפורמה תידחה בשנים

לדברי משה גביש, "הניסיון הבינלאומי מלמד כי יש למהר ולקיים דיונים במקביל למו"מ עם העובדים" * גביש כתב באחרונה לשר האוצר ולשר התשתיות והתריע על כך שאי אפשר יהיה ליישם את הרפורמה

השינוי המבני בחברת החשמל יידחה באופן משמעותי עקב כשלים יסודיים בתהליך ובגלל שלא נעשה ניסיון רציני להגיע לפתרון בעיות מהותיות. כך טוען ממלא מקום יו"ר הדירקטוריון בחברת החשמל, משה גביש. גביש כתב באחרונה לשר האוצר, אברהם הירשזון, ולשר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, והתריע על כך שאי אפשר יהיה ליישם את הרפורמה.

גביש מפרט שורה של כשלים ביניהם המו"מ עם העובדים, חוב החברה, פיצול מקטע הייצור, התחרות במשק החשמל, והרזרבה, שלדבריו יביאו לכישלון ברפורמה ללא פתרון מראש.

לדבריו, "אין לדחות את הדיון בבעיות אלה לרגע האחרון ואז להגיע שוב לממשלה או לחקיקה ללא אומדני עלויות וללא אפשרות אמיתית ליישמם".

לדבריו, הניסיון הבינלאומי מלמד כי יש למהר ולקיים דיונים מקצועיים במקביל לדיונים עם העובדים, ולא לדחות אותם למועדים מאוחרים. לדבריו, יש ללמוד מהכישלונות בעולם.

לדברי גביש אלה הנושאים עקרוניים שיעכבו את הרפורמה אם לא יטופלו:

* חוב החברה - לחברת החשמל יש חוב של 45 מיליארד שקל ובעלי החוב מכתיבים למעשה חלק נכבד של אפשרויות השינוי המבני ולוח הזמנים שלו. לדבריו, לא תהיה אפשרות להעביר או לפצל נכסים או התחייבויות של החברה ללא הסכמתם של הנושים. פרק הזמן המוערך בטיפול בסוגיה זו הוא לפי התרחיש האופטימי 18 חודשים ועד היום לא נעשה דבר לקידום הסוגייה, אמר גביש.

* ניהול והובלת הרפורמה - גביש סבור כי משרד התשתיות הוא זה שצריך להוביל את הרפורמה, כיוון שהוא זה שאחראי על משק החשמל. נכון להיום מובילים משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות את ההליך.

* רזרבת החשמל - לדבריו, יש לדון נושא הרזרבה בדחיפות ללא קשר לשינוי המבני. חברת החשמל תגיע בקרוב למצב בו לא תוכל לספק את הביקושים ויתרחשו הפסקות חשמל. הרזרבה צריכה להיות 15%-20%, אמר גביש. בלי כושר ייצור העולה על הביקוש, לא תהיה תחרות וכל יצרן יעלה את מחירו למקסימום.

* המו"מ מול העובדים - לדבריו, המו"מ עם עובדי החברה טרם הגיע לעיסוק ממשי בתוכניות פרישה ותנאי השכר. גביש סבור עוד שכל העלות הקשורה להסכמות מול העובדים אינה יכולה להיות ממומנת על-ידי העלאת התעריפים, בשל הביקורת הציבורית הצפויה. לדברי גביש, טרם נעשו האומדנים הנחוצים ובמילא לא נקבע המימון הדרוש לבקשות העובדים.

גביש, המשמש ממלא מקום יו"ר הדירקטוריון מספר חודשים, מעוניין ברפורמה.. הדירקטוריון אישר לפני מספר חודשים את המתווה המוצע לרפורמה ואת הצורך ביישומה.

הרפורמה בחברת החשמל צפויה להיכנס לתוקפה ב-7 במארס 2007, לאחר דחיות של 10 שנים מכיוון שלא היו ערוכים לה. על רקע דברי גביש, סביר להניח שהרפורמה תידחה שוב במספר שנים.