מכה לרפתנים: רשם האגודות השיתופיות קבע שמניות תנובה שייכות למושבים

הדבר ימנע מהרפתנים לקבל ייצוג גדול יותר בוועידת תנובה, שבה ינסו למנוע את מכירת השליטה בתאגיד לפי הצעת ההנהלה

רשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זליגמן, קבע אתמול (ד') כי הון המניות של תנובה שייך למושבים ולקיבוצים החברים בה, ולא לרפתנים הבודדים. בהחלטתו קיבל הרשם את ערעור האגודה השיתופית בניר בנים על פסק בורר שניתן לפני שנה, שלפיו יצרני החלב הם בעלי הזכות על מרב המניות שמחזיק המושב בתנובה.

ההחלטה סוגרת את הדלת בפני תקוות הרפתנים לקבל ייצוג גדול יותר בוועידת תנובה, שתכריע על עתיד הקואופרטיב.

כיום רק מיעוט מבין 620 מושבים וקיבוצים החברים בתנובה הם בעלי משקי חלב ומייצגים את האינטרסים של היצרנים.

הכרעת הרשם הופכת על פניה החלטה משפטית תקדימית, שניתנה בשנה שעברה, וקבעה כי מניות תנובה בעיקרן אינן נכס של המושבים והקיבוצים, כי אם נכס של יצרני החלב, הרפתנים, שבפועל שיווקו לתנובה תוצרת, וחויבו בעמלות שמכוחן זכה המושב לחלקו במניות.

ההחלטה ניתנה בפסק בורר בסכסוך בין האגודה השיתופית במושב ניר בנים לבין 16 מחבריה הרפתנים.

האגודה ערערה לרשם האגודות השיתופיות, ויצרני חלב בכל הארץ ציפו בדריכות להחלטתו. אם היה מאשר את פסק הבורר, היה קובע כי הבעלות על מרב מניות תנובה שלהם, ולא של האגודות השיתופיות (המושבים) העומדות בינן לבין תנובה. החלטה זו, על אופן שיוך המניות, משליכה על סוגיה נוספת: מידת ייצוגם של היצרנים בוועידת תנובה וסיכוייהם לחסום את מימוש התוכנית של הנהלת החברה למכור את השליטה בחברה לאייפקס.

אולם תקוותם של היצרנים נכזבה: רשם האגודות השיתופיות הפך את פסק הבורר, וקבע כי מניות תנובה הן קניינה של האגודה השיתופית (המושב), ואין מקום ל"הרמת מסך" בין האגודה לבין חבריה.

זליגמן קבע כי אף שהרפתנים שילמו למושב תשלומים שונים, שבהם חויב המושב על חברותו בתנובה, אין זה מקנה להם בעלות על המניות. הוא הציע דוגמה לאגודה שבבעלותה מכון תערובת, וחבר שמשתמש בו משלם עבור אחזקתו, בשעה שחבר אחר, שלא צרך תערובת, לא השקיע במכון. האם התשלומים של צרכני התערובת הופכים את המכון לרכושם?

התשובה של זליגמן ברורה: באגודה שיתופית מי שצורך שירות הוא זה שמשלם, אך ההשקעה לא הופכת את המשתמש לבעליו של ההון.

דוד רהט, חבר ניר בנים, נמנה עם מרבית החברים שאינם רפתנים ואינם מוכרים כיום תוצרת לתנובה. והוא שמח על החלטת הרשם. "מניות תנובה הן נכסי האגודה, ותקנון האגודה קובע שהנכסים יחולקו באופן שווה בין החברים".

" האם אסיפת אגודת ניר-בנים צפויה להחליט בקרוב על חלוקה בפועל של המניות בין החברים?

רהט: "יש המעוניינים להשקיע את הון המניות שימומש בעת מכירת תנובה לטובת הנכסים הציבוריים, ויש האומרים 'לא מעניין אותנו שום דבר, תנו לנו להכניס כסף לקרן הפנסיה או לתת ירושה לילדים', וזה לדעתי מה שיקרה".

הרפתנים כמובן מאוכזבים. יונתן קמחי מניר-בנים אמר אתמול כי גבוהה הסבירות שיגישו ערעור על החלטת הרשם לבית-המשפט העליון. זיו מטלון, רפתן מבאר טוביה, לא מעורב ישירות בסכסוך, אך עקב אחריו כבעל עניין בהשלכותיו, וכמי שפועל לגיבוש "בלוק" של רפתנים בוועידת תנובה הקרובה.

מטלון אומר כי לא הופתע, כי הרשם, לטענתו, מעדיף בהחלטותיו בדרך כלל את עמדת האגודות השיתופיות על-פני עמדת היחידים. מטלון מאמין כי גם במאזן יחסי הכוחות הנוכחי, יצליחו הרפתנים ונציגיהם בוועידה להשיג גוש חוסם של 25% שימנע את מכירת השליטה בתנובה. "