רכבת ישראל במו"מ עם יצרניות קרונות וקטרים להפרטת שירותי התחזוקה

מעוניינת בהקטנת ההוצאות ובהתייעלות; יו"ר הוועד: נשקול להסכים אם נקבל 51% מחברת התחזוקה

רכבת ישראל מנהלת מגעים מתקדמים עם יצרניות הרכבות בומברדייה, אלסטום, סימנס, ווסלו להפרטת שירותי התחזוקה. כך נודע ל"גלובס". הרכבת משתמשת בקרונות וקטרים של ארבע החברות. על-פי המתווה הראשוני של תוכנית ההפרטה, תוקם חברה בבעלות משותפת בין הרכבת ואחת מהיצרניות, לתחזוקת הציוד שמכרה החברה לרכבת.

למשל המו"מ עם בומברדייה הקנדית מתייחס לתחזוקה של 48 סטים של קרונות, המו"מ עם סימנס מתייחס ל-87 קרונות חד-קומתיים שאמורה הרכבת לקבל; המו"מ עם אלסטום מצרפת ווסלו מספרד מתייחס לקטרים שנמכרו לרכבת.

הרכבת מעוניינת להפריט את התחזוקה משתי סיבות עיקריות: הקטנת ההוצאות; ושיפור יעילות התחזוקה שתביא להגדלת צי הרכבות הפועלות. הבעיה המרכזית בישום התוכנית היא התנגדות ועד העובדים למהלך.

מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, אישר את הפרטים ואמר ל"גלובס" כי הצמיחה ברכבת מחייבת לרכוש ציוד ולהיערך לוגיסטית לתחזוקתו. "הבעיה עם הוועד תיפתר במו"מ".

יו"ר ועד העובדים, שאול עוקיש, אמר ל"גלובס", כי העובדים ישקלו להסכים לשינוי מבני רק אם יובטח להם שהם יחזיקו ב-51% מהחברה החדשה.

צי הקרונות והקטרים של רכבת ישראל הוא עקב אכילס בפעילות, החברה סובלת ממחסור ומהתיישנות הציוד. לרכבת יש 146 קרונות דו-קומתיים, 60 קרונות נוסעים ישנים, 48 סטים של קרונות, 37 קרונות נוסעים נוספים ו-80 קטרים. רכבת ישראל נמצאת בתהליך של רכישת 6 קטרים ו-87 קרונות נוסעים מתוצרת סימנס.

הרכבת נמצאת במהלך התרחבות משמעותי. תוכנית הפיתוח המקורית כללה השקעה של 20 מיליארד שקל לחמש שנים, בין 2003-2008. תחקיר "גלובס" גילה כי הרכבת נדרשה לבצע עדכונים ושינויים בתוכנית על רקע חריגות שנבעו בעיקר מכשלים בתכנון ותמחור שגוי של העבודות.

באפריל 2006 הוארכה תוכנית הפיתוח עד 2011 והרכבת קיבלה עוד 5.9 מיליארד שקל, כך שהיקף התוכנית הגיע ל-25.9 מיליארד שקל. לאחרונה פורסם כי רכבת ישראל מבקשת לקבל תוספת תקציב של 12 מיליארד שקל ולהאריך את תוכנית הפיתוח עד 2013.