העיצוב מוכר

ענף הקמעונאות לומד בהדרגה את סגולות העיצוב; 10 טיפים שיעזרו להביא את הקונים לחנות

לא בכדי עסקים וחברות רבים שמים דגש על המרכיבים השונים של חווית הלקוח, הבאה לידי ביטוי במגוון של רחב של מפגשים. יחד עם זאת, תחום העיצוב הקמעונאי נותר משום מה נחלתם של חברות גדולות המיישמות את התובנה כי על ידי שימוש בעיצוב, ניתן להשפיע באופנים שונים על התנהגות הקונה.

עשרת הטיפים שמובאים כאן יכולים בקלות יחסית לעזור להפוך כל עסק ליותר אטרקטיבי. הם ישפרו את חווית הקניה של הלקוח, וכתוצאה מכך, גם יעזרו לו לא פעם גם לפתוח את כיסו.

1. מה הסיפור שלך? - מאחורי כל עסק מצליח קיים סיפור שהוא אוסף פרטים היוצרים את הייחוד של העסק ומבדלים אותו מאחרים. זכור כי יש לך 3 שניות (!) לספר ללקוח "מה הסיפור שלך". זה יכול להיות טעם מיוחד בתחום המזון, סוג של שירות ייחודי או מקום בעל מאפיינים. העיצוב הכולל של העסק, חייב להמשיך ולשקף סיפור זה בצורה נאמנה. אם אתה חנות זולה למוצרים בסיסיים, אין טעם להשקיע בפורניר ייחודי.

2. שילוט ונראות - הבהר ללקוח מיד מה אתה מוכר: בין אם אתה מוכר נעליים או מזון, אפשר ללקוח להביט פנימה אל החנות, כדי להבין את מהות העסק. התאם את חזית ומראה החנות למיצוב - חנות יוקרה או חנות זולה. דוגמה להעדר השימוש בחזית, הינה של סניפי בנק רבים, השוכרים נכסים איכותיים במקומות בעלי נראות גבוהה ובסופו של דבר מצפים את החזית בפילם אטום. מאידך, זיגוג זה הוא אחד המאפיינים היוצרים כח משיכה גבוה לקניונים, בכך שהוא מסייע ליצירת תחושת שפע ההיצע העוטף אותנו בכל נקודה בקניון.

3. אזור הסתגלות - אל תתנפל על הלקוח. הקצה אזור לאוריינטציה כללית, מייד אחרי הכניסה, כדי שהלקוח יוכל להסתגל ולהבין היכן הוא נמצא ולהיכן הוא אמור לגשת. לעיתים בעלי חנויות חסים על השטח, שכביכול מבוזבז, מכיוון שניתן להעמיד עליו עוד מערום סחורה. בראייה כוללת של כלל החנות, אזור זה מייצר את ההיכרות של מגוון המחלקות או המוצרים.

4. סדר הגיוני - מוכרחים ליצור סדר להצגת המוצרים, התואם את ה"סיפור" העסקי שלך. המיקום אמור להקל על הלקוח להגיע לקופה לאחר סיבוב יעיל בחנות.

5. תנועה - צור מסלול הליכה המכסה את כל שטח החנות. טכניקה מקובלת הינה יצירת נקודות פוקוס אטרקטיביות על ידי מוצרים, עיצוב או תאורה בולטים במיוחד, כשבכל פעם הלקוח מגלה נקודה חדשה ומדלג מנקודה לנקודה.

6. תאורה - לקוחות "קונים בעיניים". התאם את אופי ומיקוד התאורה, למטרות ולמוצרים אותם אתה רוצה לקדם. זה לא בושה להחמיא למוצרים בעזרת תאורה מתאימה.

7. כל תכנית היא בסיס לשינויים רענן את התצוגה, שנה את החזית, בהתאם לתכיפות הביקורים של הלקוח המצוי. תן תחושה ללקוח כי יש טעם לגשת ולבדוק "מה חדש אצלך". הדבר אמור להתבטא גם במגוון המוצרים וגם באופן הסידור שלהם. במקרים המוצלחים, אפשר מצד אחד לתת ללקוח תחושה של שינוי רעננות ומצד שני לצמצם עלויות (food cost) על ידי התאמת התפריט לזמינות ועלות המוצרים בעונות השונות.

8. מינימום מידע - הימנע מעודף אינפורמציה כתובה. הלקוחות אינם מעוניינים להפוך את הקנייה לרכישת השכלה. העבר את האינפורמציה באופן תמציתי וברור. עסקים רבים תולים שלטים מפורטים ורבי מלל. שלטים אלו מייצרים לעיתים קרובות עומס אינפורמציה, המסיט את תשומת הלב מהמוצרים עצמם.

9. כבד זמנו של הלקוח - עצב וסדר את החנות באופן המאפשר ללקוח לקבל שרות מהיר. חלפו הימים של הלחם והחלב הממוקמים בסוף החנות. הלקוחות היום מודעים לכך, ובמיוחד אם שטח החנות גדול, הם יכעסו כי ירגישו (בצדק) שמישהו "מטרטר" אותם.

10. אינטראקציה - במיוחד היום, בעידן קנייה מוכוונת חוויה, החנות מהווה הזדמנות לאינטרקציה בין לקוחות למוכר, בין לקוחות למוצר ובין לקוח ללקוח. יש להקצות מקום להתרחשות זו, בה הלקוח יוכל לחוש בנוח. תחושה נוחה, נוטה להאריך את משך השהייה של הלקוח בחנות ובאופן טבעי להגדיל את הסיכוי לרכישה מוגדלת וליצירת חוויה כוללת חיובית.

הכותב הוא אדריכל ומעצב הפנים