הצלחה להנפקת הענק של פישמן בלונדון: מירלנד פיתוח גייסה בלונדון כ-283 מיליון דולר לפי שווי של 942 מיליון דולר

החברה, הנמצאת בשליטת כלכלית ירושלים, דרבן ומבני תעשייה שבבעלות אליעזר פישמן, מנהלת כיום 8 פרויקטים ברוסיה * כלכלית ירושלים תרשום רווח הון של כ-108 מיליון דולר, מבני תעשייה 65 מיליון דולר ודרבן 33 מיליון דולר

בדיוק לפני שנה, ב-13 בדצמבר 2005, הפכה אנגל מזרח-אירופה לחברת הנדל"ן הישראלית הראשונה שהונפקה בשוק ההון הבריטי. ההצלחה של אנגל, וחלון ההזדמנויות שנפתח בסיטי של לונדון עבור הנפקות של חברות נדל"ן, גרמו לנציגות הישראליות בענף ללכת בדרכה, והיום, בדיוק שנה אחרי, משלימה חברה נדל"ן ישראלית נוספת - השישית במספר - הנפקה ראשונית מוצלחת של מניותיה בבורסה המשנית של לונדון, ה-AIM.

חברת Mirland Development, הנמצאת בשליטת כלכלית ירושלים (40%), מבני תעשייה (40%) ודרבן (20%) - שלושתן חברות ציבוריות בבעלות אליעזר פישמן - השלימה אתמול בהצלחה הנפקה בשוק ההון הבריטי.

מירלנד, המרכזת את פעילות הנדל"ן של שלוש החברות האמורות ברוסיה, הנפיקה 30 מיליון מניות לפי מחיר של 478 פני, וגייסה כ-143.4 מיליון ליש"ט (כ-282.7 מיליון דולר) לפי שווי חברה של כ-478 מיליון ליש"ט (כ-942 מיליון דולר) אחרי הכסף. טווח המחירים בהנפקה נע בין 435 ל-540 פני, כך שהמחיר לפיו התבצעה ההנפקה קרוב למחיר הממוצע. כמו-כן, העניקה החברה לחתמי ההנפקה הראשיים - מריל לינץ' וקרדיט סוויס (ששימש גם כיועץ ממונה) - את האופציה לרכוש ממנה 4.5 מיליון מניות נוספות, ולהזרים לקופת החברה כ-42 מיליון דולר נוספים. המניות שהונפקו שוות-ערך לכ-30% מהון החברה. המסחר המותנה במניית מירלנד החל הבוקר תחת הסימול MLD LN, ומסחר לא מותנה ייחל ב-18 לחודש, יום שני הבא.

להנפקה של מירלנד קדם רוד-שואו שנמשך שבועיים, ובמהלכו שיווקו הנהלת החברה וחתמיה את מרכולתה בפני כמעט 150 גופי השקעה שונים בלונדון, ניו-יורק, אמסטרדם, גרמניה, ציריך, ישראל ורוסיה. על-פי ההערכות, הביקושים שהוזרמו לחתמי ההנפקה נאמדו בכמיליארד דולר, כאשר כ-48% מהסכום שגויס הוזרמו על-ידי משקיעים בריטים וכ-25% הוזרמו על-ידי משקיעים אמריקנים. את ההנפקה ליווה עו"ד מני גורמן, שותף במשרד סאמט, שטיינמץ, הרינג ושות'.

מירלנד התאגדה בשנת 2004 כחברה קפריסאית, ומי שיכהן כמנכ"לה הוא משה מורג, מנכ"ל מבני תעשייה. לתפקיד יו"ר החברה מונה נייג'ל וורייט, בעל ניסיון של למעלה מ-30 שנה בתחום הנדל"ן, הבנקאות ומימון חברות. אליעזר פישמן יכהן כדירקטור בחברה ובנו, אייל פישמן, יכהן כיו"ר ועדת ההשקעות של הדירקטוריון.

62 מיליון דולר, על-פי ההערכות, הוא השווי המאזני של הנכסים שהונפקו. שווייה של מירלנד לפני הכסף נקבע על כ-660 מיליון דולר, ולכן סך הרווח אותו מגלמת ההנפקה הוא קרוב ל-600 מיליון דולר. כלכלית ירושלים, מבני תעשייה ודרבן, נזכיר, רכשו את נכסי הנדל"ן המונפקים רק לפני שנה ושבעה חודשים, לאחר שבחנו את השוק הרוסי במהלך קרוב לשלוש שנים.

107.5 מיליון דולר, או כ-450 מיליון שקל, הוא רווח ההון שתרשום כלכלית ירושלים כתוצאה מההנפקה (לרבות מכוח החזקתה במבני תעשייה ובניכוי החזקות המיעוט במבני תעשייה). כתוצאה מההנפקה, תדולל כלכלית לאחזקה של כ-28% לפני מימוש אופציית הגרין-שו. במקרה של מבני תעשייה יעמוד רווח ההון על כ-65 מיליון דולר (כ-270 מיליון שקל), והיא תרד לאחזקה של כ-28%, ואילו במקרה של דרבן יעמוד רווח ההון על כ-32.5 מיליון דולר (כ-136 מיליון שקל), והיא תרד לאחזקה של כ-14% בחברה.

8 הוא מספר הפרויקטים הכלולים כיום בפורטפוליו הנכסים של החברה. נכסים אלו מתפרשים על-פני שטח כולל של כ-1.2 מיליון מ"ר, וממוקמים בין השאר במוסקבה ובסנט פטרסבורג. כמו-כן, יש למירלנד פייפ-ליין של שבעה פרויקטים, הנמצאים בשלב של משא-ומתן וממוקמים בין היתר במוסקבה וברוסטוב שעל נהר הדון. מירלנד מתכננת להשקיע את כספי ההנפקה בפיתוח תיק הנכסים הקיים, וכן בתשלום יתרת התמורה הדרושה לרכישת פרויקט גורד-השחקים במוסקבה, כמו גם במימון ההון החוזר של החברה. את תקבולי ההנפקה מתכננת מירלנד להשקיע במלואם במהלך 12-18 החודשים הבאים. מירלנד מעסיקה כיום 49 עובדים, כולם ממוקמים ברוסיה.

על-פי האסטרטגיה של מירלנד, היא תתמקד בפיתוח מרכזי-מסחר איכותיים ובניית יחידות דיור במוסקבה ובסנט פטרסבורג, ובפיתוח מרכזי-מסחר בערים גדולות אחרות ברוסיה. "עם השלמת ההנפקה המוצלחת, נרכז כעת את מלוא תשומת-הלב בפיתוח הנכסים של החברה, על-מנת ליצור ערך לבעלי המניות", ציין מורג בהודעת החברה.

1,085.2 מיליון דולר הוא הסכום הכולל שגייסו שש החברות (כולל ההנפקה המשנית של סאמיט גרמניה). בתואר ההנפקה הגדולה ביותר מחזיקה כעת פלאזה סנטרס, שגייסה לפני כחודשיים כ-321 מיליון דולר. עם זאת, במקרה שחתמי הנפקת מירלנד יממשו את אופציית הגרין-שו, יגדל היקף ההנפקה לכ-325 מיליון דולר, ומירלנד תיטול מפלאזה את התואר האמור.

4.5% הוא ששיעורן מההון (על בסיס מדולל) של האופציות, אותן העניקה החברה ביום ההנפקה לחלק מחברי הדירקטוריון וההנהלה. מהתשקיף של מירלנד עולה כי מחיר המימוש של האופציות תלוי ביום ההקצאה של האופציה, אך לא יהיה נמוך ממחיר המניה בהנפקה - דהיינו 478 פני. על-פי התשקיף מחזיק משה מורג, מנכ"ל החברה, בכ-1.1 מיליון אופציות הניתנות להמרה למניות רגילות של החברה (כ-1% מההון בדילול מלא).

31.7 מיליון דולר הוא הרווח שרשמה החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, כפי שעולה מתשקיף החברה. רווח זה כולל רווח הון בגין שיערוך מחדש של נכסים. סך ההכנסות מדמי שכירות עמד בתקופה זו על כ-2.5 מיליון דולר. "

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".