בריטניה הפסיקה חקירת שחיתות כדי לאפשר עסקת מטוסים ענקית נוספת עם ערב הסעודית

רה"מ בלייר "לוקח אחריות מלאה על ההחלטה להפסיק החקירה". מנמק זאת ב"אובדן אלפי מקומות עבודה" " היקף ההזמנה - 81 מיליארד דולר

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, יצא שלשום (ו') בזכות החלטת ממשלתו להפסיק את החקירה שבה פתח המשרד לחקירת עבירות הונאה חמורות (SFO) בחשד שיצרנית ההגנה הבריטית BAE סיסטמס מימנה בשנות ה-80 מתנות למשפחת המלוכה הסעודית בעזרת קרן חשאית של 60 מיליון ליש"ט בתמורה לקבלת הזמנות מהסעודים. בלייר הצהיר שהוא לוקח אחריות מלאה על ההחלטה להפסיק את החקירה.

בפגישה עם כתבים בבריסל, אמר בלייר שהמשך החקירה עלול לגרום "נזק עצום" לבריטניה. המתנגדים להפסקת החקירה נגד BAE טוענים שממשלת בריטניה נכנעה ללחץ שהפעילה עליה ממשלת סעודיה להפסיק את החקירה בעסקת מיליארדי דולרים של BAE עם סעודיה. בתגובה לידיעה זינקה מניית BAE.

בסוף נובמבר השעתה סעודיה למעשה את השיחות עם בריטניה על רכישת צי חדש של 72 מטוסי קרב מדגם יורופייטר טייפון בהיקף 18 מיליארד דולר, במטרה לאלץ את SFO במשרד המשפטים הבריטי לסיים את חקירת השחיתות הממושכת שנוגעת לסעודיה. במשך יותר משנתיים, SFO חקר חשדות לשחיתות ולאי-סדרים בהסכם "אל-ימאנה" של נפט תמורת נשק בין שתי המדינות. ההסכם, שמתפרס לאורך 20 שנה, היה הסכם היצוא הגדול ביותר של בריטניה. עסקת רכישת 72 מטוסי הטייפון עולה בהיקפה על עסקת אל-ימאנה, והיא עשויה להכניס ליצרנית, BAE, סכום שיגיע אפילו ל-70 מיליארד דולר במשך שנים רבות. בעסקת אל-ימאנה, בריטניה סיפקה לסעודים מטוסי תקיפה מדגם טורנדו וציוד צבאי נוסף. ממשלת בריטניה חוששת כעת כי סעודיה תחתום על עסקה עם צרפת לרכישת 24 עד 36 מטוסי תקיפה מדגם ראפאל. נשיא צרפת, ז'אק שיראק, ניהל מאמץ שדולה מקיף בריאד למען מכירת מטוסי ראפאל, שעד כה לא היה להם ביקוש בעולם.

מדבריו של בלייר שלשום עלה שאחד משיקוליו היה שאלפי בריטים עלולים לאבד את מקומות עבודתם אם יבוטל חוזה אספקת מטוסי הקרב טייפון לסעודיה.

דוברו הרשמי של בלייר לא הכחיש את קיומו של שיקול זה, אולם הדגיש שלורד גולדסמית, התובע הכללי, החליט לשים קץ לחקירה משיקולים ביטחוניים ולנוכח חוסר הוודאות שממצאי החקירה יצדיקו הגשת תביעה משפטית. ביום ה' שעבר הבהיר התובע הכללי כי אין הצדקה להתערבותו בגין סיבות מסחריות או דיפלומטיות, אולם החלטתו לשים קץ לחקירה עוררה ביקורת בקרב חברי בית הלורדים ממפלגות האופוזיציה, וכן בקרב עורכי דין בינלאומיים, שהעלו ספקות לגבי חוקיות ההחלטה.

"יחסים קריטיים"

"בואו נתעלם מהשפעתה האפשרית של החקירה על פרנסתם של אלפי בריטים ומהפסדים בהיקף של מיליארדים לתעשייה הבריטית. בואו נתעלם מזה. אבל יחסינו עם סעודיה חשובים בצורה קריטית בתחום המלחמה בטרור, בכל הנוגע למתרחש בכל המזרח התיכון, וכדי לסייע בנושא ישראל/פלשתין", אמר בלייר.

"לאינטרס האסטרטגי שלנו יש עדיפות עליונה, בייחוד בנסיבות שבהן, לו היו מוגשות תביעות משפטיות, כל מה שהיה קורה זה שבמשך חודשים ואולי גם שנים הן היו מעכירות את היחסים בינינו לבין אחד השותפים ובני הברית החשובים ביותר שלנו, וקרוב לוודאי שללא סיבה כלשהי".

"תפקידי כראש ממשלה הוא להשיא עצה לגבי מהלכים שיקדמו בצורה הטובה ביותר את האינטרסים הלאומיים והאסטרטגיים של בריטניה, ואין לי כל ספק שבמקרה זה נלקחה ההחלטה הנכונה".

"אני לוקח אחריות מלאה לעצה שנתתי במקרה זה, ואין לי צל של ספק שאם היינו נותנים לדברים להימשך, היינו גורמים נזק עצום לאינטרסים האמיתיים של ארצנו, שלא לדבר על העובדה שהיינו מאבדים אלפי מקומות עבודה שנועדו לעובדים מיומנים מאוד, וגם חוזים עסקיים בעלי חשיבות גדולה למגזר התעשייה הבריטי".

האופוזיציה תוקפת

בתגובה לידיעה על הפסקת חקירת ה-SFO זינקה שלשום (ו') מניית BAE, ובשעות הבוקר המאוחרות נסחרה בלונדון בעלייה של 5.7% ובמחיר של 420 פני.

אנשי מפלגות האופוזיציה מתחו ביקורת חריפה על הפסקת החקירה. נורמן לאמב, אחד מעוזריו הבכירים של מנהיג המפלגה הליברל דמוקרטית, מנזיס קמפבל, כינה את ההחלטה "שערורייתית ומחפירה".

"מכיוון שההחלטה באה מיד לאחר שהסעודים איימו להימנע מעסקאות בעתיד, ההחלטה פוגעת פגיעה אנושה בשמה הטוב של בריטניה כמדינת חוק", אמר קמפבל.