יאושר רישום עסקאות סותרות במקרקעין בהסתמך על ביטול חד-צדדי

רשות המיסים תאשר לרשום בפנקס המקרקעין גם עסקאות שבוטלו באופן חד-צדדי, בנסיבות מסוימות, אם נחתמה עסקה סותרת ביחס לקרקע. כך הודיעו היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד משה מזרחי, והסמנכ"ל לעניינים מקצועיים, רו"ח גידי בר-זכאי, בתשובה לפניית לשכת עורכי הדין.

במכתב ששיגרו יו"ר ועדת המיסים בלשכה, פרופ' יצחק הדרי, ויו"ר ועדת קניין, מקרקעין וחוזים, עו"ד אילן שרקון, נטען כי "דרישת רשויות המס לקבל תצהיר על ביטול עסקה משני הצדדים, יוצרת פתח לסחטנות מטעמו של הצד שלא חותם על הביטול".

הדרי ושרקון ביקשו שהרשות תאפשר לקבל תצהיר ביטול מצד אחד לעסקה בשלושה מקרים. אחד מהם היה כשיש ראיה שיפוטית אודות בטלות ההסכם, כמו במקרה בו בוטלה העסקה ע"י בית המשפט בשל אי-התקיימות תנאי מתלה.

מזרחי ובר-זכאי החליטו, שכל מקרה כזה יידון לגופו ולא בכל מקרה של החלטה שיפוטית הקובעת זכויות בין הצדדים, שמנהל מיסוי מקרקעין לא היה צד לו, הוא חייב להשתכנע שהעסקה בוטלה, כמו למשל אם פסק הדין ניתן בהסכמה או שהוא אינו מנומק.

שני המקרים הנוספים הם כשיש הצהרה חד-צדדית על ביטול עסקה ומוגש דיווח על עסקה חדשה, הן מצד המוכר והן מצד הקונה; וכן כשמוכר דירת מגורים מודיע באופן חד-צדדי על ביטול חוזה המכירה, ומוסר על כך דיווח לצורך קבלת פטור, וישנה עסקה שנייה שגם בה המוכר מבקש פטור.

מזרחי ובר-זכאי השיבו, כי במצבים כאלה מנהל מיסוי מקרקעין אינו יכול להשתכנע שהעסקה המקורית אכן בוטלה ומשכך לא יתקבל ביטול חד-צדדי. ואולם, בגין העסקה החדשה והסותרת, שבה מכר המוכר את הנכס לצד ג', יוצאו שומות נוספות ויונפקו אישורי מיסים בהתאם להנחיות הרשות לגבי עסקאות סותרות.

הם הדגישו, ש"אישורים כאמור יונפקו ובלבד שהמיסים בשל העסקה החדשה שולמו במלואם, ולעניין זה שולם מס השבח (בשל אותו נכס) הגבוה מבין שתי השומות נשוא העסקאות הסותרות", וזאת כדי לצמצם את הסיכון המיסויי. הם ציינו, שלפי הוראת ביצוע 33/95, תימסר לצדדים לעסקאות הסותרות ולרשם המקרקעין הודעה על כך שמדובר בעסקאות סותרות, וכי בכוונתם לתקן את הוראת הביצוע ולהנחות את המשרדים של מיסוי מקרקעין לפעול בהתאם לכך.