קייפון רוכשת את פעילות עמוד השדרה של דיסק-או-טק ב-220 מיליון דולר

דיסק-או-טק נוסדה על ידי "קבלני האקזיטים" שלמה בן חיים ולואיס פל, והשקיעו בה גם פיטנגו, יוזמה ואוורגרין מפתחת שתלים לניתוחים אורתופדיים זעיר פולשניים

חברת קייפון האמריקנית (Kyphon הנסחרת בנאסד"ק תחת סימול KYPH), הודיעה כי היא תרכוש את פעילותה של חברת דיסק-או-טק הישראלית בתחום עמוד השדרה. קייפון תשלם לדיסק-או-טק 60 מיליון דולר מיידית, עוד 40 מיליון דולר עם השלמת ההעברה אליה של שני מוצרים ראשונים של דיסק-או-טק בתחילת 2007 וסכום נוסף של 120 מיליון דולר בשלושה תשלומים שנתיים, שהראשון ביניהם יינתן בינואר 2008, עבור העברת המוצר השלישי של החברה הישראלית. לחברה פעילות בתחומים נוספים: ירך ואגן, שאותה קייפון אינה רוכשת.

דיסק-או-טק נוסדה על ידי שלמה בן-חיים ולואיס פל, המוכרים בתעשייה כ"אנשי המסתורין", וגם כ"קבלני האקזיטים". השניים, שנמנעים כמעט באופן מוחלט מראיונות, הקימו ומכרו שלוש חברות בסכומים של מאות מיליוני דולרים: ביוסנס שנמכרה ב-1997 לג'ונסון אנד ג'ונסון תמורת 400 מיליון דולר; אינסטנט, שנמכרה ב-1991 למדטרוניק ב-220 מיליון דולר; אקס-טכנולוג'יס שנמכרה ב-2003 לגאיידנט ב-200 מיליון דולר ונוסף לאלה הייתה גם עסקה קטנה יותר: אודיגו שנמכרה לקומברס תמורת 17 מיליון דולר ב-2003. בנוסף הם קיבלו 127 מיליון דולר מגאיידנט עבור האופציה לקנות את אימפולס דיינמיקס בשנת 2000.

בין החברות שהשקיעו בחברה נמצאות פיטנגו ויוזמה וכן שתי קרנות של אוורגרין, שמכרה את אחזקותיה בחברה. לא ידוע בדיוק כמה השקיעו פיטנגו ויוזמה בחברה, אולם לפי נתוני IVC, השקעתן נעשתה לפי שווי של 75 מיליון דולר לחברה.

את דיסק-או-טק הקימו פל ובן חיים ביחד עם ד"ר מוטי ביאר, שותפם של השניים להקמה של החברות אינסטנט ואקזיסטנט. ביאר משמש היום כמנכ"ל החברה. כמו כן היו שותפים להקמת החברה אורן גלוברמן ואייל מגל, שכל אחד מהם שימש כמנכ"ל החברה בעבר.

לדיסק-או-טק מכירות בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים ברחבי העולם. החברה הוקמה ב-1998 והחלה למכור ב-2001. בהודעת של קייפון היום נמסר כי: "המערכת החדשנית של דיסק-או-טק בתחום הטיפול במחלות ניווניות של עמוד השדרה והמוצר שלה בתחום הטיפול בשברים בעמוד השדרה הנוצרים כתוצאה מלחץ (VCFs) יאפשרו לנו לבסס את מעמדנו בתחומים צומחים אלה. כמו כן הם יאפשרו לנו להרחיב את פעילויותינו בשווקים חדשים".

ביאר, מנכ"ל דיסק-או-טק, אמר בהודעה כי: "אנחנו שמחים שאנחנו יכולים לשלב את המוצרים החדשניים שלנו במערך השיווק החזק של קייפון כדי להציע לאורתופדים בתחום עמוד השדרה טיפול פחות פולשני בחולים שלהם. קייפון היא שותפה אידיאלית שכן היא מחויבת כמונו להבאת טיפולים חדשניים לעמוד השדרה אל הרופאים והחולים".

קייפון נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר. היא מתמחה בפיתוח טיפולים שיקומיים לעמוד השדרה ומפתחת מוצרים דומים בתפקידם לאלה של דיסק-או-טק. מתחרות נוספות על אותו השוק הן ג'ונסון אנד ג'וסנון ומדטרוניק. בעבר תבעה קייפון את דיסק-או-טק עבור הפרה של שישה פטנטים של החברה בארה"ב, בתחום הטיפול בשברי VCF, אולם נראה כי העדיפה בסופו של דבר לשתף פעולה עם החברה הישראלית.