אל-ג'זירה תובעת את "יס": משדרת אותנו ולא משלמת

רשת הטלוויזיה הקטארית מבקשת מבית-המשפט לחייב את "יס" לשלם לה פיצויים בסך 3 מיליון שקל

רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה", שנחשבת לאחת מהרשתות הנצפות והאמינות בין תחנות הטלוויזיה הערביות, צברה לעצמה בשנים האחרונות קהל אוהדים לא קטן גם בקרב הצופים הישראלים. הם צופים בשידורי הרשת, שבסיסה בקטאר, באמצעות הכבלים או הלווין, כחלק מחבילות מיוחדות המוצעות למנויים. אבל מכתב תביעה שהוגש היום (ה') לבית המשפט המחוזי בחיפה עולה, כי חברת "יס", הגובה ממנוייה תשלום נוסף עבור הצפייה בשידורי אל-ג'זירה, מעבירה את שידורי הרשת בלא להעביר לקטארים כל תשלום עבור זכויות השידור.

אל-ג'זירה, הטוענת כי כל מגעיה עם "יס" להסדרת העניין עלו בתוהו, מפרטת נזקים בגובה מיליוני דולרים, שנגרמו לה, לטענתה, ומבקשת מבית המשפט לחייב את החברה לשלם לה פיצויים בסך שלושה מיליון שקל (לצרכי אגרה). בנוסף מבקשת אל-ג'זירה להורות ל"יס" בצו מניעה קבוע להפסיק ולהעביר את שידוריה.

עוד טוענת אל-ג'זירה בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד זאכי כמאל, כי בפועל מעולם לא נתנה ל"יס" הסכמה כלשהי לעשות שימוש ביצירותיה בתוכניות הטלוויזיה, במהדורות החדשות או בתוכניות הדרמטיות והמוסיקליות שהיא מפיקה.

על פי השתלשלות האירועים המתוארת בכתב התביעה, התנהל בשנים 1999-2000 מו"מ בין נציגי הצדדים, שהבשיל לכדי הסכם במאי 2000. על פי אותו הסכם, שנחתם מטעם אל-ג'זירה על ידי ואיל אבו דקה, תשלם "יס" לאל-ג'זירה בין תחילת יולי 2000 לסוף יוני 2003 סכום מוסכם, בתמורה להעברת שידורי אל-ג'זירה.

אל-ג'זירה טוענת שבמהלך תקופת ההסכם ממאי 2000 התברר לה כי אבו דקה פעל ללא הרשאתה, כשחתם בשמה על ההסכם. בתגובה, לטענתה, פעלה לניתוק הקשר עימו, והודיעה ל"יס", כי ההסכם ממאי 2000 אינו מחייב אותה ויש לפעול לעריכת הסכם חדש.

על פי כתב התביעה, עלה על שרטון המו"מ לחתימת הסכם חדש עם נציגיה המוסמכים של "אל-ג'זירה", והצדדים לא הצליחו לגבש הסכם סופי וחתום עד עצם היום הזה. למרות זאת, המשיכה "יס" לשדר את ערוץ הטלוויזיה של "אל-ג'זירה" מבלי לשלם לרשת תשלום כלשהו החל משנת 1997 ועד עצם היום הזה. עוד טוענת הרשת כי גם התשלומים ש"יס" טוענת שהעבירה לידי אבו דקה עבורה לא הגיעו לידיה.

אל-ג'זירה טוענת כי במעשיה של "יס" נגרמו לה נזקים כבדים, וביניהם נזק שאותו היא מעריכה ב-1.2 מיליון דולר, בגין אובדן הכנסות כתוצאה מפגיעה בסיכוייה למכור, להשכיר או להעביר את זכויות השידור שלה; נזק של מיליון דולר בגין פגיעה בשווי ההשקעות שלה לצורך הכנת ושידור הערוץ; נזק של 500 אלף שקל בגין עשיית עושר ולא במשפט; 500 אלף שקלים נוספים בגין פגיעה במוניטין שלה, וכ-700 אלף דולר פגיעה במוטיבציה של עובדי הרשת להמשיך ולהפיק את שידוריה. אובדן זכויות היוצרים מוערך אף הוא בכ-700 אלף דולר.

בנוסף מבקשת הרשת מבית המשפט לחייב את "יס" להעביר לה חשבונות ודו"חות מלאים על כל שימוש ועיסוק שנעשה בערוץ הטלוויזיה אל-ג'זירה.

טרם הוגש כתב הגנה. תא 1202/06.