כצפוי, אפריקה ישראל זכתה במכרז הרכבת הקלה בת"א: הצעתה הכספית - 7.16 מיליארד שקל

[ לאתר המעו"ף ] בהליך ההתמחרות הצליחה המדינה להפחית את מענק ההקמה ב-2 מיליארד ש' * לאפריקה שותפות גם אגד, סימנס, CCECC וקוסטה דה סורס * הצעת מטרורייל היריבה: כ-7.5 מיליארד ש' * רון חולדאי: יחול שינוי במערך השירות של התחבורה הציבורית במטרופולין ת"א

קבוצת MTS זכתה היום (א') במכרז הרכבת הקלה בת"א, המכרז הגדול בתולדות המדינה. הצעתה של MTS עלתה על 7.16 מיליארד שקל, ואילו מטרורייל היריבה הציעה כ-7.5 מיליארד שקל.

MTS, שותפות בין אפריקה-ישראל של לב לבייב, אגד, סימנס הגרמנית, CCECC מסין וקוסטה דה סורס מפורטוגל, גברה על קבוצת מטרורייל בה חברת שיכון ובינוי של שרי אריסון, אשטרום, אלסטום, קונקס ו-וינסי.

מטרורייל צפויה לעתור לבית המשפט בתוך ימים בבקשה למנוע את ההתקשרות ולבטל את הזכייה.

בתוך 60 יום צפוי להיחתם הסכם הזיכיון בין המדינה לזכיין ואז הוא יתפנה לאחת המשימות המרכזיות בפרויקט, השגת המימון וביצוע הסגירה הפיננסית.

יו"ר החברה הממשלתית נתיבי תחבורה עירוניים (נ.ת.ע), בני וקנין, והחשב הכללי, ירון זליכה, מעריכים כי הליך הסגירה הפיננסית יימשך פחות משנה. גורמים אחרים בפרויקט מעריכים כי ההליך יימשך כשנתיים. הערכות הן, כי הקו האדום של פרויקט הרכבת הקלה בת"א יופעל לכל המוקדם לקראת 2014.

יריית הפתיחה של ההליך לבחירת הזכיין החלה ב-2001 עת פורסם שלב המיון המוקדם, המכרז להגשת ההצעות הכספיות פורסם בנובמבר 2003.

בפברואר 2006 הגישו שלוש קבוצות הצעות כספיות ובאוגוסט הוחלט לפסול את הקבוצה השלישית, קבוצת ספידן. קבוצת מטרורייל הובילה במכרז כשביקשה לקבל מהמדינה תשלום של 9.1 מיליארד שקל. לאחר סבב התמחרות נוסף הפחיתו שתי המתמודדות את הצעותיהן הכספיות ו-MTS ביקשה בסביבות 7.5 מיליארד שקל, והפכה למובילה בפרויקט.

פרויקט הרכבת הקלה הקו האדום הוא מכרז ה-BOT הגדול ביותר בעולם, בו היזם, בונה, מתפעל, ומעביר אותו לאחר עשרות שנים לידי המדינה.

זליכה אמר היום ל"גלובס", כי "ההכרזה על הזוכה היא יום חג עבור כלכלת ישראל. המכרז שפורסם היה מכרז לקוי וגרוע ונדרשנו לבצע בו למעלה מ-3,000 שינויים. זהו הפרויקט המורכב והיקר ביותר שהוקם אי פעם בישראל, פרויקט שעבר אין ספור מכשולים ומהמורות. זהו הישג אדיר עבורנו לבחור זכיין היום. הוכחנו שאנו מסוגלים לנהל את המכרז הגדול בעולם ולהגיע להישגים פנטסטיים מבחינת המחירים".

הקו הראשון, הקו האדום, הוא באורך של 22 ק"מ, מתוכם 10 ק"מ במנהרה. הקו מתחיל בבת ים ונוסע דרך שדרות ירושלים לכיוון יפו, שכונת מנשיה בת"א, דרום הקריה ומרכז עזריאלי, תחנת הרכבת ארלוזורוב, רמת גן, בני ברק ועד לבית החולים בלינסון בפתח תקווה.

ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, אמר בשיחה ל"גלובס": "אני מברך, אחרי שנים של תלאות מקודם פרויקט שיצור שינוי במערך השירות של התחבורה הציבורית במטרופולין ת"א. עם זאת, קו אחד בלבד שמנותק ממערכת קווים לוקה בחסר, כיום אין הסכמות לגבי התכנון העתידי. על מנת שהמערכת תהיה יעילה, נדרשים לפחות עוד שני קווים. לצערי אינני יודע להגיד מה קורה עם הקווים העתידיים ובהעדר הידיעה הזו יש בעיה".

מנכ"ל אפריקה ישראל, ארז מלצר, אמר ל"גלובס" על הזכייה: עכשיו למעשה התחילה העבודה המשמעותית בחודשים האחרונים המשימה העיקרית של הקבוצה היתה לשתוק, חרף הנסיונות להטיל ספק בהצעה שלנו. אנחנו נתנו לוועדות המקצועיות של משרד התחבורה והאוצר לעבוד ואנו שמחים על התוצאה.

הבעלים של אפריקה ישראל, לב לבייב, אמר: "קיבלתי את ההודעה על הזכייה, עזבתי את הכל ובאתי. אני מאושר ושמח שההצעה שלנו היא ההצעה המנצחת. אפריקה ישראל שלוקחת חלק מרכזי בפיתוח התשתיות בישראל למדה בשנים האחרונות לבנות טוב ולחשב טוב". לבייב הוסיף עוד, כי הכסף זה לא מה שמדאיג אותו, אלא לקיים את החוזה בזמן ולבצע את העבודות באופן הטוב ביותר. "זוהי מצווה גדולה לבנות את ארץ ישראל. היה לקבוצה קשה במכרזים קודמים ובעיקר בכביש 6 שהכל הלך מאוד קשה".

לבייב ביקר את כל הפעילות של הלוביסטים ואמר: "אנחנו פועלים בלי לוביסטים ואנחנו מאמינים ביושרה של ועדות המכרזים. הלוביסט שלנו זה התוצאות הטובות שאנחנו מציגים בפרויקטים שאנחנו לוקחים בהם חלק בישראל ובמדינות אחרות בעולם. המדיניות של אפריקה ישראל היא לא לערב את הפוליטיקאים אלא להציג עבודה מקצועית".