צביה לבייב-אלאזרוב: "התפקידים שקיבלתי לא באו ממני ולא מאבא שלי אלא מהנהלת החברה"

לבייב-אלאזרוב, סמנכ"לית השיווק של אפריקה ישראל, מספרת על ההתקדמות בעסקי המשפחה, על התמרון בין עבודה למשפחה ועל האב, לב לבייב

"עברתי כמעט את כל התפקידים האפשריים, כי אני מאמינה שכדי לנהל טוב את החברה, אדם חייב לעבור את כל השלבים, בלי קיצורי דרך". כך אומרת צביה לבייב-אלאזרוב, בתו הבכורה מבין תשעת ילדיו של לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל , בראיון בלעדי ל"ליידי גלובס".

לבייב-אלאזרוב, 30, מכהנת מזה שנה בתפקיד סמנכ"לית השיווק של קבוצת אפריקה ישראל. תוסיפו לזה את העובדה שהיא נושאת בתואר יו"רית אנגלו-סכסון ומנהלת חטיבת הקניונים, ושהיא יושבת ברוב הדירקטוריונים של החברות-הבנות הרבות של הקבוצה, ותבינו למה גורמים בענף טוענים שאביה מכשיר אותה לתפקיד יורשת האימפריה. היא, מצידה, מכחישה. "אני לא מתכננת דבר כזה כרגע", אומרת לבייב-אלאזרוב. "בכלל, אני לא ממנה את עצמי לשום תפקיד, ולא דרשתי אף פעם שום תפקיד. התפקידים שקיבלתי לא באו ממני ולא מאבא שלי, אלא מהנהלת החברה".

לדבריה, כשהיתה ילדה, לא היה לה מובן שתשתלב בעסקי המשפחה. "פשוט נגררתי", היא אומרת. "בגיל 20 התחלתי לעבוד בעסקי המשפחה בתחום היהלומים. אבל לא כל כך התחברתי לזה, לא מצאתי את עצמי שם. זה תחום שיש בו מנטליות גברית והרבה מאוד נסיעות לחו"ל ופגישות עסקיות. לא ראיתי אף אישה שהצליחה בענף הזה. גם כדתייה לא התאים לי אורח החיים הזה, ותוך חצי שנה עזבתי את התחום".

באותה תקופה, ב-1997, רכש אביה את השליטה באפריקה ישראל מידי בנק לאומי .

לבייב-אלאזרוב השתלבה בעסק מההתחלה. "נכנסתי ממש כפקידה, והתחלתי לצמוח. עברתי כמעט את כל התפקידים האפשריים".

היא מדגישה כי "שום דבר לא היה ברור מאליו. פתחו בפניי דלת, אבל חובת ההוכחה היתה עליי, והתחלתי לבד ליזום דברים. אף אחד לא אמר לי, 'בונים לך תוכנית, ותוך מספר מסוים של שנים תגיעי לתפקיד כזה וכזה'". בהיותה "בת של", היא אומרת, "בחנו אותי כל הזמן".

על ההתקדמות במהלך השנים היא אומרת: "בכל פעם חשבו מי יכול לעשות את התפקיד הכי טוב, והוסיפו לי עוד ועוד תפקידים. כשהיה צריך יו"ר לאנגלו-סכסון, מישהו שיהיה הכי מתאים, שמכיר את החברה מחיי היום-יום ושיכול להצמיח אותה, חשבו עליי.

"המנכ"ל הקודם, פיני כהן, שהיה יו"ר מאוד לא פעיל באנגלו-סכסון, אמר לי 'את כיו"ר תהיי פעילה, אני רוצה שתיקחי את זה על עצמך'. כשעזב מנהל חטיבת הקניונים, היה טבעי מאוד שצביה תקבל את הקניונים... כי אני תמיד מסתכלת איך למקסם את הרווחים, את ההכנסות, את מספר המבקרים, איך להגדיל את פעילות החברה". היא אף מדגישה כי "בכל תפקיד שעשיתי הרגשתי שהחברה זה אני".

על השאלה אם היא מתייעצת עם אביה עונה לבייב-אלאזרוב: "בדרך כלל אני כפופה למנכ"ל ומתייעצת איתו. טבעי שכשאני נפגשת עם אבא אנחנו מדברים על החברה. אני מתייעצת איתו בנושאים שיווקיים וגם בנושאים העולים מתוקף היותי נציגה של אפריקה ישראל בדירקטוריונים. אבל יש הקפדה ברורה על כך שלאפריקה ישראל יש מנכ"ל אחד, ארז מלצר".

לצד העבודה האינטנסיבית בארץ, לבייב-אלאזרוב עובדת גם בארה"ב, במזרח אירופה ובעיקר בברה"מ. פעמיים בחודש היא נוסעת לפרק זמן של יומיים עד ארבעה.

על השוק הרוסי היא אומרת: "מוסקבה לקראת צמיחה גדולה מאוד. נכנסנו לברה"מ בזמן הנכון, בין הראשונים. רכשנו מלאי גדול של קרקעות ופרויקטים, והיום הפירות מתחילים להבשיל".

לבייב-אלאזרוב היא אם לארבעה. "שום דבר אצלי לא בא על חשבון משהו אחר. יש זמן לעבודה, זמן למשפחה, זמן לעצמי ולבעלי", היא מספרת על הלהטטנות הנדרשת בין משפחה לעבודה.

"כל דבר, יש לי את הזמן בשבילו במהלך היום. צריך פשוט לדעת לנהל את הזמן בצורה נכונה, ובעיקר לא לערבב את העבודה עם השאר", מסכמת לבייב-אלאזרוב.