לבקשת ההסתדרות: ביה"ד אסר על אליטליה להעביר את שירותי המטענים למיקור חוץ

זאת עד להכרעה בבקשה שהגישה הסתדרות העובדים הכללית נגד חברת התעופה האיטלקית

בית הדין האזורי לעבודה בת"א הוציא צו זמני האוסר על חברת התעופה האיטלקית אליטליה להמשיך להעביר את שירות המטענים שלה לחברה חיצונית, עד להכרעה בבקשה שהגישה נגדה הסתדרות העובדים הכללית.

אליטליה, המנהלת סניף בארץ, העניקה עד סוף 2005 שירות מטענים באמצעות מחלקת המטענים שלה, שכללה בין חמישה לשבעה עובדים. בדצמבר 2005 נסגרה המחלקה, נוהל משא ומתן עם ההסתדרות והסתיימה עבודת השבעה. בחודש שעבר התברר להסתדרות שאליטליה מספקת שוב שירות מטענים, באמצעות חברת Opensky.

היחסים בין ההסתדרות לאליטליה מוסדרים בהסכמים קיבוציים, ביניהם הסכם עקרונות שדן בקבלת שירותים מחברות "handling agent" (סוכן הנותן שירותי קרקע). ההסכם קובע רשימת שירותים אותם יכולה אליטליה לקבל מחברה חיצונית, כלומר במיקור חוץ, ואולם שירות מטענים אינו נכלל ביניהם.

ההסתדרות טענה בבקשה, באמצעות עו"ד חנה שניצר, כי ההסכם בין אליטליה ו-Opensky מהווה הפרה של הסכם העקרונות. אליטליה ו-Opensky טענו כי ההסתדרות ידעה על ההתקשרות והשתהתה בהגשת הבקשה. לטענת אליטליה, Opensky אינה מפעילה עבורה שירות מטענים באמצעות מיקור חוץ, שכן העבודה שבוצעה על-ידי מחלקת המטענים לא מבוצעת כלל מזה כשנה. עוד טענה שמיקור חוץ יכול להתבצע רק על-ידי סוכן הנותן שירותי קרקע, ואילו Opensky היא סוכנת מכירות כללית.

בית הדין דחה את טענות הנתבעות וקבע כי בשלב זה עולה לכאורה, שאליטליה הפרה את הסכם העקרונות ופעלה בחוסר תום לב ובאופן חד-צדדי,

הוא ציין כי בשלב זה התברר לכאורה, כי הטענה לגבי ההבדל בין סוכן הנותן שירותי קרקע לסוכנת מכירות כללית הוא סמנטי בלבד, וכי במהות מבוצעת אותה עבודה שביצעו עובדי אליטליה שפוטרו.

עוד נקבע שהעובדה כי מחלקת המטענים באליטליה לא פעלה מזה כשנה איננה "מכשירה" את הוצאת שירותי המטענים למיקור חוץ בניגוד להסכם העקרונות. הצו ייכנס לתוקפו בתוך 21 יום, שבמהלכם על הצדדים לנהל מו"מ. (סק 286/06).