הפרקליטות: להטיל עונשי רדיוס והפחתת נקודות לקבוצות כדורגל שאוהדיהן יקראו קריאות גזעניות

[ למדור עסקי ספורט ] המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן: "ראוי שישראל תהיה ממובילי שינוי זה"

פרקליטות המדינה דורשת מההתאחדות לכדורגל להתחיל להחמיר בענישת הקבוצות שאוהדיהן קוראים קריאות גזעניות ולהטיל עליהן עונשי רדיוס ואף להפחית להן נקודות.

הדרישה באה בעקבות ישיבה שנערכה בשבוע שעבר בפרקליטות, עם נציגי המשטרה, סמנכ"ל ההתאחדות, אורי שילה, ונציגי הקרן החדשה לישראל, בה נידונה חשיבות אכיפת האיסור לקריאת קריאות גזעניות והצורך בהחמרת הענישה הפלילית ככלי הרתעתי.

בעבר הפצירה הפרקליטות בהתאחדות להעמיד לדין משמעתי קבוצות שאוהדיהן קוראים קריאות גזעניות. לפי נתוני ההתאחדות, ברוב המכריע של המקרים, העונש שנגזר על המורשעים הוא קנס, שנע בין 500 ל-75 אלף שקל. רק במספר מקרים בודדים, גזר בית הדין של ההתאחדות גם עונש של משחקי רדיוס.

היו גם מעט קבוצות שנגזרו עליהן מגוון עונשים על-תנאי הפחתת נקודות בליגה, קיום משחקים ללא קהל, משחקי רדיוס, סגירת מגרש ביתי ואפילו הפסקת פעילות.

נציגי המשטרה אמרו בדיון, שרמת האלימות והגזענות באיצטדיון "טדי" נמוכה כיום באופן משמעותי מאשר בעבר, וזאת בין היתר בעקבות הגברת האכיפה, במסגרתה גם הועמדו אוהדים אלימים או גזענים לדין פלילי והורשעו.

כמעט כל משתתפי הישיבה סברו, שהטלת אחריות שילוחית (ענישה משמעותית) על קבוצה שאוהדיה קוראים קריאות גזעניות, עשויה להיות יעילה מאוד להשגת ההרתעה, במיוחד כשעושה זאת קבוצת אוהדים גדולה.

במכתב ששיגר לסמנכ"ל ההתאחדות, אורי שילה, כותב המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שהשתתף אף הוא בדיון, כי העונשים שהטיל בית הדין של ההתאחדות עד כה "לא הרתיעו די הצורך".

לדברי ניצן, כל משתתפי הפגישה סברו שיש להחמיר את הענישה, כך שקבוצות ייענשו בעונשים משמעותיים בגין מעשי גזענות של האוהדים. כך הוצע, שהתביעה תדרוש מבית הדין המשמעתי להטיל עונשים חמורים יותר, כמו משחקי רדיוס, משחקים ללא קהל ואף הורדת נקודות בטבלת הליגה.

בפרקליטות מעריכים, אומר ניצן, שענישה כזו יכולה להביא להפחתה משמעותית של תופעת הגזענות בכדורגל. ניצן מציין, שגם אופ"א וגם פיפ"א החליטו להיאבק בתופעה, ולחייב את החברות בהן לשנות את תקנוניהן ולהחמיר בענישה.

ממה שמסר שילה לניצן, השינוי יתבטא בכך שקבוצה שאוהדיה יקראו קריאות גזעניות תיענש בעונשים שונים, החל מהפחתת נקודות בטבלה וכלה אפילו בירידת ליגה. "ראוי שישראל תהיה ממובילי שינוי זה", מסכם ניצן את פנייתו.

[ למדור עסקי ספורט ]