כלכלני הראל: תקציב 2007 מתוכנן נכון ומשדר מסר חשוב של המשך היציבות הפיסקאלית

לדבריהם, הריבית הריאלית לטווח קצר נותרה גבוהה מדי - מה שמחזק את הסיכוי שבנק ישראל ימשיך את הפחתות הריבית גם בסוף חודש ינואר

"בהינתן הגידול בהוצאות הביטחון ובהוצאות המיוחדות האחרות בעקבות המלחמה בצפון, התקציב שאושר אתמול בכנסת מתוכנן נכון מבחינה מאקרו-כלכלית, ומשדר מסר חשוב של המשך השמירה על היציבות הפיסקאלית" - כך עולה מסקירה שפרסם ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, ד"ר מיכאל שראל, שכיהן בעבר כראש אגף כלכלה ומחקר במשרד האוצר.

אתמול אישרה הכנסת את תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנת 2007. התקציב, בהיקף כ-294 מיליארד שקל, עבר ברוב של 63 תומכים מול 31 מתנגדים ו-6 נמנעים. לדברי שראל, התקציב שאושר חותר ליעד גירעון של 2.9% תוצר, ולעלייה מתונה בהוצאה הממשלתית, שמשמעותה ירידה נוספת בהוצאות הממשלה הרחבה כאחוז מהתוצר. זאת, בהנחה שהצמיחה במשק תימשך בקצב סביר גם ב-2007.

לדברי שראל, למרות הפחתת הריבית ב-0.5% בשבוע שעבר - לא מסתמן כרגע פיחות משמעותי בשקל, שיאפשר לבנק ישראל לעמוד ביעד האינפלציה בשנה הקרובה. בנוסף, היתה ירידה משמעותית בציפיות לאינפלציה בחודשים האחרונים.

"כתוצאה מכך, למרות הפחתות הריבית ב-3 החודשים האחרונים בשיעור כולל של 1% - הירידה בריבית הריאלית, הנגזרת מריבית בנק ישראל, ירדה במידה מתונה מאוד.

"לפיכך, הריבית הריאלית לטווח קצר נותרה גבוהה מדי - מה שמחזק את הסיכוי שבנק ישראל ימשיך את הפחתות הריבית גם בסוף חודש ינואר", סבור שראל.

בנוגע לצמיחת התמ"ג ב-2006, שהסתכמה ב-5%, אומר שראל כי רמת הצמיחה בישראל בשנה שחלפה גבוהה בהרבה מהצמיחה הממוצעת במדינות ה-OECD (שהסתכמה ב-3.2%).