מורגן סטנלי: חוזקו של השקל מול הדולר משקף את השיפור ביסודות המשק הישראלי

להערכת כלכלני הבנק, השיפור במאזן התשלומים של ישראל אינו תופעה מחזורית אלא נובע מצמיחה בייצוא ההיי-טק ובהשקעות הזרות במשק

"חוזקו של השקל לא בהכרח נובע רק מחולשתו הכללית של הדולר", כך כותבים כלכלני בנק ההשקעות מורגן סטנלי בסקירה שפירסמו אתמול על השוק הישראלי. כלכלני הבנק טוענים, כי חולשת הדולר היוותה טריגר להתחזקות השקל, אולם שוויו כיום משקף בעיקר את השיפור ביסודות הכלכלה הישראלית.

בנוגע למאזן התשלומים של ישראל, טוענים כלכלני הבנק כי השינוי במאזן, מגירעון של 0.5% מהתוצר ב-2002 לעודף של 2.9% ב-2005 וכ-6% ב-2006, אינו תופעה הנגרמת ממחזוריות של השוק, אלא משקף את הגידול ביצוא של מוצרי היי-טק וההכנסה למדינה מהשקעות זרות.

כלכלני הבנק מציינים, כי למרות המתיחות הגיאו-פוליטית באיזור והמלחמה בלבנון, המשק הישראלי המשיך גם ב-2006 לצמוח בקצב יציב, כשחלק ניכר מהצמיחה נזקף לזכות הסקטור הפרטי.

במורגן סטנלי מציינים גם את השינויים במצבת האחזקות של משקיעים ישראליים, מוסדיים ופרטיים, שבעקבות רפורמות בשוק ההון ורפורמת המס, הגדילו את אחזקותיהם בשווקים הזרים על חשבון השוק המקומי. עם זאת, מציינים בבנק ההשקעות, זרם ההשקעות הזרות לישראל גם הוא גדל בתקופה זו ושיפר את מצבה של ישראל בזירה הבינלאומית.

כלכלני הבנק מציינים, כי למרות שמשקיעים מקומיים מגדילים את משקל האחזקות הזרות שלהם על פני המקומית, התרומה של המשקיעים הזרים למשק הישראלי מסייעת לשמור על שוויים של הנכסים השקליים.

למרות שחוזקת השקל גרמה להורדת הריבית במשק על ידי בנק ישראל, במורגן סטנלי מעריכים כי הפחתות ריבית נוספות יתרחשו במהלך השנה הקרובה.