התקנת צלחת לווין בבית משותף

התקנת צלחת לווין של YES על רכוש משותף דורשת קבלת הסכמת רוב בעלי הדירות בבית המשותף, אף כי השימוש ברכוש המשותף לצורך התקנת צלחת הקליטה הינו שימוש רגיל וסביר

רוזן לאה (להלן: "התובעת"), בעלת דירה בבית המשותף בקומה השנייה, הגישה תביעה כנגד אלי כהן (להלן: "הנתבע"), בעל דירה אחרת, למתן צו עשה להסרת צלחת קליטה של לוויין YES, באשר לטענתה הוא הותקן ברכוש המשותף שלא כדין. התובענה נדונה בפני המפקחת על רישום המקרקעין ברחובות.

בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב - 1982 (להלן: "חוק התקשורת") בסעיף 6 (נח) הוגדרה: צלחת קליטה - אנטנה לקליטת שידורי טלוויזיה באמצעות לוויין, המהווה חלק מציוד קצה לווייני, לרבות ההתקן לאנטנה;

הוראות החוק קובעות כי לצורך התקנת צלחת קליטה יש צורך בהסכמת רוב בעלי הדירות, קובעת המפקחת. בהעדרה, רשאי כל בעל דירה לפנות בבקשת התקנה ובלבד שיודיע לנציגות הבית על כוונתו לעשות כן, והנציגות רשאית להתנות תנאים באשר לאופן הנחת הצלחת, לרבות תנאים שעניינם נוחות, חזות הבית או בטיחות, או לפנות למפקח על רישום המקרקעין בבקשה שיקבע את התנאים. כן רשאים לפנות למפקח בעניין זה גם כל בעל דירה, בתוך 30 יום ממועד ההודעה על בקשת ההתקנה. את המועד של 30 יום ניתן להאריך, ובלבד שטרם הוחל בהתקנה.

בענייננו, קובעת המפקחת, לא הוכח כי בעת הזמנת YES היה בידי הנתבעים אישור התקנה של 51% מבעלי הדירות. מן הטעם הזה, בעת הגשת התביעה היתה טרוניותה של התובעת מוצדקת, באשר על-פי הוראת ס' 21 ב' לחוק התקשורת - יש להוכיח הסכמת רוב בעלי הדירות להתקנה.

בקשה של בעל דירה המבקש להתקין צלחת, בהעדר הסכמה של הרוב היתה צריכה להיות מלווה בפנייה לנציגות מבעוד מועד, או למפקח על רישום המקרקעין. מאידך, אין מניעה כי אישור כזה יוצא בדיעבד ולאחר הגשת התביעה, בבחינת אשרור הפעולה שבוצעה ברכוש המשותף.

השימוש ברכוש המשותף לצורך התקנת צלחת קליטה הינו שימוש סביר ורגיל בתנאי הזמן והמקום, כפוף למגבלות והוראות חוק התקשורת. אבל, קביעת המיקום לצלחת לא נעשה בנוהל תקין וכמפורט בחוק. לכן, המפקחת שקלה האם יש מקום לשנות המיקום, וזאת לאור העובדה שהתובעת לא הוכיחה כי קיימת בעיה עם המיקום של הצלחת, אך לאור העובדה שחברת YES עצמה המליצה על העתקת הצלחת למקום אחר ולא הוגשה כל טענה בדבר מניעה בעניין זה מצד מי מבעלי הדין, הורתה המפקחת על העתקתה של הצלחת למיקום שנקבע כמומלץ על-ידי חברת YES.

ת"ב 26/03, המפקחת על רישום המקרקעין ברחובות - תמר פריאנטה.