אמות: הסכם עקרונות לרכישת בית אירופה בתל אביב תמורת 80 מיליון דולר

המכירה תלויה עדיין בבדיקת נאותות ובאישור הדירקטוריון * הבניין כולל 20 קומות משרדים בשטח כולל של 30.4 אלף מ"ר

אמות שבשליטת אלוני חץ חתמה הבוקר (א') על הסכם עקרונות לרכישת בית אירופה - מגדל המשרדים הממוקם ברחוב ויצמן 1 פינת שאול המלך - הנמצא בידי חברת אירופה ישראל, שבשליטת איש העסקים מוטי זיסר - תמורת 80 מיליון דולר.

עסקת הרכישה טרם נחתמה אולם לאמות ניתנה תקופת בלעדיות של 60 יום לצורך בדיקת הנכס. הרכישה כפופה לקבלת אישור הדירקטוריונים של החברה והמוכרת להתקשרות בעסקה.

מגדל בית אירופה כולל 20 קומות בשטח של 19 אלף מ"ר מעל שתי קומות מסחריות בשטח של כ-2,000 מ"ר. כמו כן לבניין כ-9,400 מ"ר המשמשים לחניית כ-260 רכבים ולאחסנה.

מוטי זיסר מנסה מזה תקופה ארוכה למכור את בית אירופה, אולם העיסקה התמהמה שכן זיסר התעקש למכור את הבניין בסכום גבוה מידי המשקף תשואה של מתחת ל-7%.

אירופה ישראל רכשה את הבניין מידי חברת י.ב.מ תמורת 50 מיליון דולר בשלהי 1999 ומיד לאחר מכן השקיעה כ-17 מיליון דולר נוספים בשיפוצו. העיסקה כללה התחייבות מצד י.ב.מ לתשלום שכר דירה לתקופה של שנתיים בסך של 11 מיליון דולר. לרוע מזלה של אירופה ישראל, תקופה קצרה לאחר מכן התפוצצה בועת ההיי-טק והחברה נתקלה בקשיים להשכיר את שטחי המשרדים בבניין.

אירופה ישראל נאלצה לבצע הפרשה של 68 מיליון שקל ב-2003 ו-2004 בגין ירידת ערך השקעתה בבניין.

פריחת שוק המשרדים בשנה האחרונה הביאה למפנה בתנודת מחירי ההשכרות של משרדים באיזורי התעסוקה השונים, ובעיקר באיזורי הסיטי של תל אביב. מגדל המוזיאון שהוקם ע"י חברת מגדל בסמוך למגדל בית אירופה הטה את דמי השכירות כלפי מעלה וגופים רבים שנתקלנו בקושי לשכור במגדל הנוצץ, אולם שאפו למקם את עסקיהם בקרבת בית המשפט, בחרו בסופו של דבר לבחור באלטרנטיבה הסמוכה ושכרו משרדים במגדל בית אירופה.

זיסר הצליח להשכיר עד כה כ-85% משטחי המשרדים בבניין. בין השוכרים ניתן למנות את יו"ר הליכוד ורה"מ לשעבר, בנימין נתניהו, עו"ד יורם כהן, כהן, פישר, אשלגי ושות', עו"ד שוב, משרד שחר קוטלר, גולדפרב לוי ערן, בנק דיסקונט ניו יורק, עו"ד שמואל מורן, עו"ד ירקוני, משרד אדרת-שמחוני, שגרירות לטביה, חברת PRS מקבוצת קרן מרקסטון, עו"ד יהושוע רזניק, מנגו העולמית ועוד. שוכרין אלו משלמים דמי שכירות של כ-15 דולר למ"ר לחודש.

בעל השליטה באלוני חץ, נתן חץ, התבטא לאחרונה ביחס לפריחת שוק המשרדים וטען, כי המחירים עוד צפויים להאמיר ומכאן ניתן להבין את מהות רכישת הבניין. חוזי השכירות בבנין צפויים להסתיים בשנים הקרובות ואז אמות תוכל לקבוע רמת שכירות חדשה המשקפת את רמת השכירויות הריאליות לתקופה זו.

לדברי מנכ"ל אמות אבי מוסלר, "רכישת בית אירופה מהווה עבורנו רכישה משמעותית, בעיקר מכיוון שמעטים הם מגדלי המשרדים המוצעים למכירה באיכותו וברמתו של הבניין. מדובר בנכס מרשים וייחודי מאד, בעל מיקום מצוין ופוטנציאל להעלאה משמעותית בדמי השכירות. בנוסף, הבניין עבר לאחרונה שיפוץ נרחב, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, כך שבטווח הקרוב לא נדרשות השקעות בתחום זה. הבניין מתאים היטב לאסטרטגיית ההשקעה שלנו, לאור מיקומו המצוין, בלב ליבה של העיר תל אביב והאפשרות להשבחתו".

עסקת בית אירופה היא העסקה הראשונה שמבצעת חברת אמות השקעות לאחר ההסכם למכירת אחזקתה של החברה האם אלוני חץ בחברת עוגן נדל"ן (43.7%) תמורת 250 מיליון שקל בשבוע שעבר. מכירת האחזקה נועדה בין השאר להסיר מגבלות שאמות השקעות לקחה על עצמה בפעילותה הנד"לנית בהנפקתה במאי 2006 כדי למנוע ניגודי עניינים בינה לבין עוגן נדל"ן.