הילד בן 60

הוא נולד בשם דיוויד רוברט ג'ונס, הוא מכר 140 מיליון עותקים, אשתו הראשונה תפסה אותו במיטה עם מיק ג'אגר, יש לו עין אחת משותקת, הוא שיחק חייזר, עבר אירוע לב ונשוי לדוגמנית סומלית. לכבוד יום הולדתו ה-60 של דייוויד בואי > בועז כהן מגיש 60 ציוני דרך על האיש והאגדה

1. ג'ונס. דיוויד ג'ונס - דיוויד בואי נולד באותו יום, שבו נולד גם אלביס פרסלי, 8 בינואר 1947, בשכונת בריקסטון שבדרום לונדון. שמו האמיתי, בלידתו, היה דיוויד רוברט ג'ונס.

2. הוא למד בתיכון מקצועי - בגיל 6 משפחת ג'ונס עברה עם דיוויד הקטן לברומלי. מכיוון שנחשב לילד עם ידיים טובות, שלחו אותו לתיכון טכני, כדי שילמד מקצוע שממנו יוכל להתפרנס בחיים.

3. פיטר פרמפטון היה חבר שלו - בתיכון, החבר הכי טוב שלו היה פיטר פרמפטון, שאבא שלו החזיק במשרה בכירה בביה"ס. פרמפטון, הגיטריסט הבלונדיני המצוין הפך לכוכב-על בשנות ה-70 (או בייבי איי לאב יור וויי) ובמהלך השנים בא לנגן בסיבובי הופעות שונים של בואי.

4. עין אחת קפואה - לדיוויד בואי יש אישון ימני משותק, אחרי שבתיכון חטף אגרוף בפנים מילד בכיתה בשם ג'ורג' אנרדווד. הם רבו על הילדה הכי יפה בכיתה. למרות הפציעה הקשה, הם השלימו ונותרו חברים טובים עד היום. אנדרווד צייר ועיצב כמה מעטיפות התקליטים הראשונים של בואי.

5. בגיל 12 למד לנגן על סקסופון - את הנגינה שלו בסקסופון אפשר לשמוע גם בסיום של 'הליכה בצד הפראי' - הלהיט הכי גדול של לו ריד, שבואי הפיק.

6. חניף קורישי הושפע ממנו - הסופר הבריטי (ממוצא פקיסטני) חניף קורישי גר בשכונה שלו והושפע מאוד ממנו. ספרו 'הבודהה מהפרברים' נכתב בהשראת דמותו של בואי, וכשהבי-בי-סי הפך את הרומן הנהדר לסדרת טלוויזיה, דיוויד בואי כתב את המוזיקה ושיר הנושא שלה.

7. בגיל 17 וחצי הוא הוציא את השיר הראשון - השיר הראשון שהקליט והוציא לאור היה סינגל כפול, Liza Jane / Louie Louie, ביוני 1964. הוא היה אז בן 17 וחצי ועדיין עם השם דיוויד ג'ונס.

8. שינה את השם כדי למנוע בילבול - ב-1965 הוא גילה, שלסולן של להקת ה'מאנקיז' קוראים דיוויד ג'ונס. כדי למנוע בלבול וטעויות בעתיד, הוא שינה את שם משפחתו לבואי (כדי שזה יתחרז עם Joey).

9. הוא הקים אגודה להגנה על גברים עם שיער ארוך - אחת ההופעות הראשונות שלו בטלוויזיה הייתה בעקבות הקמת אגודה שמטרתה "מניעת התאכזרות כלפי גברים עם שיער ארוך".

Society for the Prevention of Cruelty to Long-haired Men הייתה אומנם גימיק, אבל בואי הצעיר דיבר על כך ברצינות רבה, כשהוא נותן דוגמאות על הסבל שגברים ארוכי-שיער נאלצים לעבור מדי יום.

10. הוא ניגן בפאבים והוציא תקליט ראשון בגיל 20 - בגיל 20 יצא אלבום הבכורה שלו, 'דיוויד בואי'. זה היה אחרי שבמשך שנה הוא ניגן שירים ישנים ושירים שלו בפאבים נידחים. התקליט יצא ב-1967 וההצלחה לא הייתה גדולה, בלשון המעטה. לגבי השיר The Laughing Gnome - בעיתוני התקופה טענו שזה שיר איום ונורא וגם 15 שנים מאוחר יותר עוד הוזכר השיר, פה ושם, תחת הכותרת "השיר הכי גרוע שבואי הקליט מימיו".

11. אבל ההיסטוריה יש לה דרכים משלה - ב-1990 בואי החליט לעשות סיבוב הופעות קטן, שבמהלכו יבצע רק שירים שהמעריצים מבקשים. הבקשות התקבלו בתיבת טלמסר והשיר הכי מבוקש היה .... The Laughing Gnome . בואי נענה לכל הבקשות של המאזינים חוץ מאחת: הוא לא ביצע אף פעם את The Laughing Gnome.

12. הלהיט הראשון היה 'הרפתקאה בחלל' - ב-1969 הוא זכה ללהיט הראשון שלו במצעד, ואיזה להיט זה היה! Space oddity, המגולל את המקרה העגום של מייג'ור טום, שתקוע בחללית ולא יכול לחזור ארצה ומבקש למסור את אהבתו לאשתו - הוא עד היום אחד הלהיטים הכי מושמעים של בואי. קלאסיקה. ב-בי.בי.סי השתמשו בשיר כפרומו לקראת השידור של הנחיתה על הירח, ביוני 1969, שהועברה בשידור ישיר בטלוויזיה.

13. הדמות של מייג'ור טום הופיעה עוד פעמיים - את מייג'ור טום בואי ליהק גם לשני שירים נוספים שלו. 'אפר לאפר' ב-1980 ו'הלו, נער חלל' ב-1996. כאילו לומר לנו: מייג'ור טום לא מת, הוא עדיין איתנו, הוא רק מתבגר. כמו כולנו.

14. הפעם הראשונה שלו בראש המצעד האמריקני - אף שיר שלו לא הצליח להגיע למקום הראשון במצעד האמריקני עד 1975, כש'תהילה', השיר שכתב יחד עם ג'ון לנון, הצליח לעשות את זה. לנון עושה בשיר את קולות הרקע.

15. טוויגי על עטיפת האלבום - לעטיפת התקליט 'פין אפס' הצטלמה הדוגמנית והאגדה טוויגי. הרבה לפני שמישהו הגה את המושג 'הרואין שיק' טוויגי הביאה לחזית את הלוק האנורקטי.

16. נייל רודג'רס נכשל באודישן ללהקה של בואי - בואי חיפש גיטריסט ללהקת הליווי של סיבוב ההופעות 'אמריקנים צעירים' ב-1975. בין היתר הוא בחן את נייל רודג'רס, הגיטריסט והמייסד של להקת 'שיק'. רודג'רס לא קיבל את הג'וב, אבל 8 שנים אח"כ בואי ביקש ממנו להפיק עבורו את 'בואו נרקוד', אלבום הקמבק שיצא ב-1983 והפך לתקליט הכי נמכר שלו אי פעם.

17. הוא הוציא 28 תקליטים ומכר למעלה מ-140 מיליון עותקים - במהלך הקריירה שלו הוציא בואי 28 אלבומים (לא כולל הופעות חיות ואוספים ופסי-קול לסרטים וסדרות) ומכר מהם למעלה מ-140 מיליון עותקים.

18. פסי-קול - בואי חתום גם על הגרסה המודרנית של 'פטר והזאב' מאת פרוקופייב (1978), פסקול הסרט 'אני כריסטינה פ.' (1982) ו'הבודהה מהפרברים' (1995).

19. אני אוהב אותך עד יום שלישי - האסופה הראשונה של קליפים שלו Love You Till Tuesday משנת 1969 מציגה את בואי הצעיר (מאוד).

20. כשבואי פגש את וורהול - ב-1968 בואי ביקר בניו-יורק והצטרף לחבורתו של האמן אנדי וורהול, כשהוא מתוודע ללהקת 'מחתרת הקטיפה' ולסולנה, המוזיקאי לו ריד. המפגש עם וורהול ועם ריד גרם לבואי לאמץ את המראה האנדרוגיני, של הבי-סקסואל עם השיער הכתום.

21. הזיקית - עם השנים אימץ לעצמו בואי מספר כינויים שונים, ביניהם זיגי סטארדאסט והדוכס הלבן - דמויות בדיוניות ששימשו כאלטר-אגו מוזיקלי. בעיתונות הדביקו לו את הכינוי 'הזיקית', כתגובה על שינויי הזהות התכופים.

22. מיק ג'אגר כותב את 'אנג'י' על אשתו של בואי - ב-1970 נישא בואי לאנג'י, חברתו לחיים ששימשה כמנהלת אמנותית בהופעותיו בתחילת הקריירה. לזכותה נזקפת המצאת דמותו של זיגי סטארדאסט, החייזר האנדרוגיני, הדמות שפירסמה את בואי ומשכה אליו מעריצים רבים. חבר טוב של הזוג באותה תקופה היה מיק ג'אגר, סולן 'האבנים המתגלגלות', שאף כתב את השיר 'אנג'י' על אשתו של בואי.

23. זואי בואי נולד - באביב 1971 נולד לזוג אנג'י ודיוויד בן זכר, שזוכה לשם זואי. זואי בואי.

24. במיטה עם דיוויד ומיק - ב-1980 נפרדו בני הזוג, ושנים אח"כ פרסמה אנג'י את ספרה החושפני והסנסציוני על חייהם המשותפים. בספר היא מתארת כיצד תפסה את מיק ג'אגר ואת בעלה, דיוויד, במיטה. הם לא ישנו.

25. הוא תרם את קולו לבוב ספוג - בשנה האחרונה בואי תרם את קולו המזוהה לאחת מדמויות האנימציה בסדרה המצליחה 'בוב ספוג מכנס מרובע'.

26. הוא שיחק את המלך גובלין בסרט 'מבוך' - ג'ים הנסון, ממציא 'החבובות', נתן לבואי תפקיד יפה בסרטו 'מבוך' בשנת 1986.

27. הוא שיחק חייזר - בסרט 'האיש שנפל מכוכב אחר' של ניקולאס רוג, 1976, בואי גילם את התפקיד הראשי, של חייזר הנופל לכדור הארץ, מתעשר ומתפרסם ומצליח, עד שתאוות הבצע, החשדנות והרשעות האנושית מכריעות אותו.

28. הוא היה פונטיוס פילאטוס - בסרט 'הפיתוי האחרון של ישו', שביים מרטין סקורסזה, בואי גילם את דמות הנבל ההיסטורי, פונטיוס פילאטוס, הבוגד באדונו.

29. הוא גם שחקן מצוין - בסרט 'חג שמח, מר לורנס' של נגיסה אושימה היפני, בואי גילם חייל אנגלי במלחמת העולם השנייה, שנופל בשבי היפנים. את המוזיקה לסרט כתב מי ששיחק בתפקיד מפקד המחנה הרשע, ריושי סקאמוטו. מוזיקאי מעולה ומצליח בעצמו.

30. גובהו הוא, בערך, 176 ס"מ - לפי מקורות מוסמכים גובהו של בואי הוא מטר שבעים ושמונה ס"מ. בפועל, מכיוון שעמדתי לידו והוא קצת נמוך ממני, ניתן לומר בוודאות, שבואי (שנראה הרבה יותר גבוה בסרטים) מיתמר לגובה של מטר שבעים וששה סנטימטר. בערך.

31. הוא סיים במהירות את ההופעה בפארק הירקון - אולי בגלל החום הנורא והלחות המעיקה, ואולי לא - אבל הופעתו של דיוויד בואי בפארק הירקון בת"א הייתה מהקצרות ביותר שנערכו אי פעם במקום. שעה ועשר דקות היה המופע, ואחריו מיהר בואי למקלחת הקרובה.

32. מאז 1992 הוא נשוי לאימאן - בשנת 1992 בואי נישא בשנית, לדוגמנית-העל הסומאלית אימאן. שמונה שנים אח"כ, בשנת 2000 נולדה בתם אלכסנדריה. האב המאושר היה בן 53 בזמן הלידה והפרשי הגיל בין זואי בואי הבכור לאלכסנדריה הקטנה הם בדיוק 29 שנים.

33. אחיו הסכיזופרני שהתאבד, נתן לו את ההשראה - לבואי היה אח, בשם טרי, שסבל מסכיזופרניה - והתאבד בשנת 1985. טרי היה מבוגר בתשע שנים מדיוויד, והוא שנתן את ההשראה הישירה לשיריו של בואי 'אלדין סיין', All The Madmen, 'האחים ביוליי' המרטיט ו-Jump They Say.

34. בשנת 2004 הוא עבר אירוע לב - בגרמניה, בזמן סיבוב הופעות, דיוויד בואי חש בליבו ועבר ניתוח לב פתוח.

35. 'זיגי סטארדאסט' נכתב על וינס טיילור - השיר 'זיגי סטארדאסט' נכתב ישירות על המוזיקאי וינס טיילור (1939-1891), שהיה נערץ על בואי.

36. פאשיסט? - בשנת 1977 עבר בואי מלוס אנג'לס אל מערב ברלין. בברלין הקליט בואי בשיתוף המוזיקאי בריאן אינו, שלושה אלבומים המכונים 'טרילוגיית אלבומי ברלין': Heroes, Low ו-Lodger. באותה תקופה היו לו גם התבטאויות פרו-פשיסטיות ויש הטוענים גם ניאו-נאציות. הוא חזר מכל אמירותיו מאוחר יותר.

37. הוא הקליט דואט עם מיק ג'אגר - בקיץ 1985 ביצע בואי עם סולן ה'רולינג סטונס', מיק ג'אגר (ההוא מסעיף 24), גירסת כיסוי לשיר Dancing In The Streets, במקור של Martha And The Vandellas, שהגיע למקום השביעי במצעד האמריקני. כל הרווחים משיתוף פעולה זה נתרמו לארגון הצדקה Live Aid.

38. וגם עם ג'ון לנון הוא הקליט - השיר 'תהילה' (1975) נכתב והוקלט על-ידי בואי וג'ון לנון ביחד.

39. וגם עם בינג קרוסבי - לקראת חג המולד 1977 בואי הקליט דואט עם בינג קרוסבי האגדי, לשיר The Little Dremmer Boy. רק חמש שנים אח"כ הפך השיר ללהיט.

40. וגם עם פרדי מרקורי - את 'תחת לחץ' הקליט בואי יחד עם סולן להקת 'קווין', פרדי מרקורי.

41. אסון התאומים השפיע עליו - בעקבות אסון מגדלי התאומים, שהשפיע רבות על בואי, השתתף בואי שנה לאחר האסון במופע ההתרמה שאירגן פול מקרטני והתקיים ב'מדיסון סקוור גרדן'. בואי פתח את הערב עם שירם של סיימון וגרפונקל America, ואחריו שר את שירו Heroes.

42. נירוונה הקליטו שיר שלו - את 'האיש שמכר את העולם' כתב בואי בגיל 20. הזמרת המפורסמת לולו הקליטה אותו ראשונה, אח"כ בואי שר אותו בעצמו וב-1994 גם קורט קוביין ביצע אותו, במופע האנפלאגד בניו-יורק של 'נירוונה'.

43. גם מוט דה הופל הקליטו שיר שלו - איאן האנטר ו'מוט דה הופל' הקליטו את 'אול דה יאנג דודס' של בואי.

44. ומצד שני: בואי חידש את 'הרוח היא פראית' - ב-1976 בואי הקליט גירסה משלו לשיר של דימיטרי טיומקין, 'ווילד איז דה ווינד', והפך את פיסת השיר לקלאסיקה נצחית. אולי הקאוור היפה ביותר אי פעם.

45. הוא מקנא בקלינטון - בשיר של סטילי ספאן, To Know Him Is To Love Him, בואי מנגן בסקסופון ולדבריו נהנה מכל רגע, כמעט כמו קלינטון.

46. באלבום 'כלבי היהלומים' הוא מנגן על כל הכלים - די מדהים לגלות את זה: באלבום 'דיאמונד דוגז' מ-1974, בואי מנגן על כל הכלים - כולל הגיטרה המפורסמת מאוד של 'רבל, רבל'.

47. הוא הקליט שיר בשפה לא קיימת - Subterraneans מתוך האלבום LOW מושר בשפה שבואי המציא בעצמו. אין שום משמעות להברות שם.

48. על כל תקליטיו יש צילומים שלו - על כל אחד מעשרות תקליטיו וסינגליו מופיע צילום של בואי. מאוהב בעצמו? לא נכחיש. התקליט היחיד שלא נושא את תמונתו הוא התקליט (בהוצאה הבריטית) של 'הבודהה מהפרברים'.

49. הוא אוהב את 'ארקייד פייר' ו-'טי.וי. און דה רדיו' - לאחרונה הודה בואי, שאלה שתי הלהקות שהכי עשו לו את זה בשנה האחרונה.

50. בואי בשמלה - אלבומו השלישי של בואי, 'האיש שמכר את העולם' (1970), עשה סנסציה כבר מהצילום שהתנוסס על גבי העטיפה, שבו נראה הזמר לבוש בשמלה. העטיפה צונזרה במספר מדינות, דבר שדווקא תרם לאלבום וסייע לפרסומו בן-לילה. את הרעיון לעטיפת התקליט סיפקה אשתו הראשונה, אנג'י, שדחפה את בואי להתאפר ולהתלבש באופן הסנסציוני שנותר סמלו המסחרי במשך שנים רבות.

51. זהותו המינית אינה ברורה - השיר הפותח את האלבום 'האנקי דורי' (1971) Changes, ניבא את הסגנונות הרבים שבהם התנסה בואי במהלך העשורים הבאים והוא אף מלא ברמיזות לגבי זהותו המינית הלא ברורה של הזמר.

52. האם הוא המציא את הדיסקו? - השיר 1984 מהתקליט 'כלבי היהלומים' (1974), נחשב ליצירה המוזיקלית, שבישרה את בוא הדיסקו.

53. השיר 'גיבורים' נכתב בהשראת זוג מתנשק - את השיר כתב בואי בהשראת זוג אוהבים, שראה דרך חלון האולפן, ואשר התנשקו ליד חומת ברלין, ממש מתחת למגדלי השמירה. מקום המפגש היה תמוה ביותר בעיני בואי, והוא דמיין לעצמו שהשניים מנהלים רומן אסור, אך מייחסים לזאת סוג של גבורה, ולא בגידה, שמתבטאת במיקום שהם בחרו. השיר Heroes מופיע באלבום במרכאות.

54. בקליפ של Ashes to Ashes, משתתפת אמו - Ashes to Ashes, נחשב במשך שנים ארוכות לקליפ הטוב ביותר בהיסטוריה. הפסיכדליה הושגה על-ידי פילטרים מיוחדים וטשטוש צבעוני של הדמויות ההולכות לאורך חוף הים. בין היתר רואים שם את בואי ואת אמא שלו, הולכים זה לצד זו, כשהיא מדברת איתו.

55. ביום הולדתו ה-50 עשו לו מסיבה ב'מדיסון סקוור גרדן' - ב-1997 החליט בואי לחגוג יום הולדת 50 באופן מקורי. בואי הופיע ב'מדיסון סקוור גרדן' ובהופעה השתתפו, בין השאר, רוברט סמית' (מלהקת ה'קיור'), לו ריד, סוניק יות', בריאן מולקו (סולן להקת 'פלסיבו').

56. הוא הופיע עם מרלן דיטריך בסרט 'רק ג'יגולו' - ב-1979 הופיע בואי לצידה של השחקנית והאגדה, מרלן דיטריך, בסרט 'רק ג'יגולו'. התאים להם.

57. בואי הופיע בסרט 'הרעב' של טוני סקוט - קתרין דנב הצרפתייה וסוזן סרנדון האמריקנית שיחקו לצדו של בואי בסרט 'הרעב', 1983, שמתאר ערפד הגווע אל מותו בניו-יורק של שנות ה-80.

58. ברלין אהובה עליו במיוחד - "לברלין יש את היכולת המוזרה לגרום לך לכתוב רק דברים חשובים. כל דבר אחר אינך טורח לציין", אמר בואי בראיון לעיתון צרפתי דווקא.

59. הוא הופיע ב-1987 בדיוק ליד חומת ברלין - שנתיים לפני נפילת החומה הופיע בואי ליד החומה מול הרייכסטאג, בחלק המערבי של העיר. השמועה על בואו עשתה לה כנפיים גם בברלין המזרחית, ורבים בחרו להסתכן בהפרת העוצר ולהצטופף מצידה השני של החומה כדי לשמוע את ההופעה. בואי הקדיש שיר למזרח גרמנים, שלא ראו אותו, אבל הריעו לו ממושכות.

60. המוזיקה הרחיקה אותו מהדלות - "נולדתי למשפחה פשוטה וקשת-יום והתחלתי לנגן בגיטרה בגיל 10, כי האמנתי שהמוזיקה תביא אותי רחוק ותרחיק אותי ממצוקה כלכלית. אני שמח לגלות שצדקתי". "