ביה"ד הטיל 1.4 מיליון ש' קנס על חברה שהעסיקה עובדים זרים בתנאים "שאינם ראויים לבעלי חיים"

החברה, "ניר עם כהן ירקות", לא סיפקה לעובדים ביטוח רפואי וחוזה עבודה ואף לא היה ברשותה היתר להעסקתם * על שני מנהלי החברה הוטל קנס של 261 שקל כל אחד

"המגורים שהועמדו לרשות העובדים לא היו ראויים לבעלי חיים, וקל וחומר לבני אדם. משטחי עץ וקרטונים שימשו מעטפת המגורים של העובדים. ללא חשמל, ללא מים, ללא מיטות". כך תיאר שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, אילן סופר, את מקום מגוריהם של שני עובדים זרים, שהועסקו בחקלאות בדרום. החברה שהעסיקה את השניים, "ניר עם כהן ירקות", אגודה שיתופית חקלאית בע"מ, לא סיפקה לעובדים ביטוח רפואי וחוזה עבודה, ואף לא היה ברשותה היתר להעסקתם.

זרים

השופט הטיל על החברה קנס בסך 1.4 מיליון שקל, כאשר על שני המנהלים בחברה, שלמה כהן ועופר ליברמן, הוטל קנס של 261,000 שקל כל אחד, או שנת מאסר אם לא ישולם הקנס. כתב האישום הוגש בעקבות ביקורת, שנערכה ע"י צוותי מפקחים של יחידת הסמך לעובדים זרים במשרד התמ"ת עם שוטרים ממשטרת ההגירה בדרום. העובדים נמצאו בשטחי חווה חקלאית לגידולי שדה שנמצאת בקיבוץ ניר עם, הסמוך לאשדוד. הנאשמים לא הודו בעבירות המיוחסות להם בכתב האישום.

"העובדים הזרים מגיעים לארץ לאחר ששילמו סכומי כסף גבוהים למתווכים, לסוכנויות כוח אדם שמרוויחים כסף קל על גבם", ציין השופט בהקראת גזר הדין - "העובדים חשופים להתעמרות, ניצול ועושק ותנאי המחיה המוצעים להם ירודים. רבים מהם מתגוררים בצפיפות רבה ובתנאי דיור קשים. תמונה אחת שווה אלף מילים והתמונות שצולמו בתיק זה ומתעדות את מגורי העובדים, נצרבות בזיכרון ולא נמחקות ממנו".

עוד קבע השופט, כי "תפקידנו הוא להוקיע מעשים כאלו אשר אין בהם מידה של אנושיות, חמלה או מוסריות. חומרת העבירה נובעת מעצם ההתייחסות לאדם כחפץ, ככלי להפקת רווחים. בכך מתקיימת פגיעה אנושה בכבוד האדם, בחרותו, באנושיותו".