עונשי מאסר לבכירים לשעבר בשמאי הממשלתי שהונו בעשרות מיליוני שקלים

סגן השמאי הממשלתי הראשי לשעבר נדון ל-4 שנות מאסר בשל הונאת הביטוח הלאומי

ביהמ"ש המחוזי בחיפה גזר היום (ד') 4 שנות מאסר בפועל ושנתיים על-תנאי על שלמה תענך, שהיה סגן השמאי הממשלתי הראשי, ועל שמואל שחר, שהיה השמאי הראשי בחיפה והצפון, שהורשעו במירמה רחבת-היקף של הביטוח הלאומי. סגנו של שחר, מוסא חלף, נידון ל-3 שנים בפועל ושנה על-תנאי ואילו השמאי שמעון שינה נידון לשנה בפועל. כולם גם נקנסו ב-2 עד 3 מיליון שקל.

תענך (67), שחר (58) וחלף (68) הורשעו בשני אישומים של קבלת דבר במירמה, וכן במירמה והפרת אמונים, ואילו שינה (78) הורשע בקבלת דבר במירמה. שלושת הראשונים ניצלו במשך שנים ארוכות את בכירותם במשרד המשפטים כדי להעביר לעצמם, כעבודה פרטית, עבודות שמאות שהוחלט למסור לשמאים פרטיים, במסגרת מיקור-חוץ.

הם המשיכו לעשות כן גם לאחר שקיבלו תוספת של 27% לשכרם עבור הימנעות מעבודה פרטית, כשהם מסתירים כל העת מהשמאי הממשלתי הראשי את העובדה שהם עושים את העבודה בעצמם, ובמקביל מציגים לביטוח הלאומי כאילו קיבלו היתר לכך. הארבעה גם הונו את הביטוח הלאומי, כשניפחו בעשרות מיליוני שקלים את השכ"ט שגבו עבור השומות שהכינו באופן פרטי, לבחינת זכאות אנשים שונים לגמלה מהמל"ל.

השופטת רעיה חפרי-וינוגרדוב ציינה בגזר הדין, שבעבירות צווארון לבן האינטרס הציבורי הוא מרכזי, ו"עניינו בחשיבות כיבוד ושמירת החוק, ביעור השחיתות וטוהר המידות וניקיון הכפיים בשירות הציבורי, כמו גם בחומרת העבירות, היקפן ומשך ביצוען".

עבירות כאלה, הוסיפה, "פוגעות בציבור לא רק במובן נטילת כספי ציבור נכבדים בהיקפם, אלא אף פוגעות פגיעה קטלנית ביחס האמון שעל הציבור הרחב לרחוש לשירות הציבורי, פגיעה המזיקה ועושה שמות בבסיס המרקם הדמוקרטי של החברה. גם למעמדם של הנאשמים יש השלכה על גזירת עונשם. כחשיבות המעמד והסמכות, כך גודל האחריות והחובה".

השופטת הורתה לחלט, מכוח החוק לאיסור הלבנת הון, סכום של כ-2.2 מיליון שקל מהכספים שהופקדו פיזית בחשבון הבנק של תענך והוקפאו, וסכום דומה בנוגע לשחר. גם כ-1.6 מיליון שקל מכספיהם של שינה וחלף חולטו. לבקשת המדינה ובהסכמת הנאשמים, סוכם שהכספים יועברו לביטוח הלאומי.

התובעים בתיק, עוה"ד דן אלדד ויוחאי בן-שמואל מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אמרו שמדובר ב"עבירות שבוצעו באופן מתוחכם לאורך שנים ולכן היה קשה לגלותן. עבריינים שעוברים עבירות מסוג זה חיים בתחושה שלמערכת אכיפת החוק קשה עד בלתי אפשרי להתמודד, לחתוך ולהעניש אותם והמקרה הזה מוכיח את ההיפך". ל"גלובס" נודע, שבכוונת הנאשמים לערער על גזר הדין. (ת.פ. 219/03).