השוק מבעבע

שמפניה, המלווה האידיאלי

משהו מעניין קורה בישראל בחלק המבעבע של עולם היין. יבואני השמפניה דום פריניון מבית מואט ושנדו מדווחים על עלייה של 100%(!) במכירות היין בארץ. מסעדנים החלו להכניס לתפריט היינות מגוון בקבוקי שמפניה - או בשמם הנכון, יינות מבעבעים, שהרי רק ליין המבעבע המיוצר במחוז שמפן מותר לקרוא בשם המחייב. למרבה השמחה, בארץ לא רק צורכים יין מבעבע, אלא גם מייצרים. יין הדגל של יקבי רמת הגולן, "בלאנק דה בלאנק" מבציר 1999, קוטף מדליות זהב וגביעים בעולם, ונבחר ליין העשור בישראל. גם יקב הבוטיק פלטר השיק לא מזמן את המבעבע הנפלא, שלו, וכבר התבשרנו כי רוב הסטוק אזל. לאחרונה, בסיבוב שני, הגיעה לארץ שמפניה משובחת אחרת, היישר מבירת המחוז.

בית השמפניה לורן פרייה נוסד ב-1812, וניסה לשלב דבקות במסורת עם עדכון טכנולוגי. ב-1950 הוא היה בית השמפניה הראשון שהשתמש במכלי נירוסטה; ב-1957 - הראשון מבתי השמפניה שייצר בלנד של שנות בציר ממספר יינות של מספר שנים איכותיות ביותר (Prestige Cuvee). בשנים לאחר מכן הוא היה הראשון לפתוח חברה-בת מחוץ לצרפת, ומהצד היצרני - לייצר שמפניה ללא dosage, תוספת של סירופ סוכר, או ליקר, בביקבוק.

את השמפניה מייבאת לישראל חברת Respect, שהשכילה להביא שני מותגי איכות: Laurent-Perrier ו-Brut. בעוד שמפניה משנת בציר מסוימת מראה ומפגינה את תכונותיה של אותה שנת בציר, שמפניה NV (ללא שנת בציר) מפגינה בראש ובראשונה את הסגנון והיכולות של בית השמפניה. רעננות, אלגנטיות ואיזון הן שלוש התכונות הדומיננטיות ביין זה, המכיל כמות כפולה של שרדונה מהנהוג בשמפן. הבלנד - 45% שרדונה, 40% פינו נואר ו-15% פינו מוניה. היין מיושן במשך שלוש שנים בקירוב, פי שניים וחצי מהדרישה המינימלית בשמפן (כלומר "קדושים יותר מהאפיפיור" בכל הקשור בעשיית היין), ובזמן הביקבוק מוספת כמות קטנה מאוד של דוסאז'.

ל-Brut LP גוון זהב חיוור, עם מיגוז עדין ורציף. הטעם עדין ומרענן, עם רמזי הדרים ופירות. זוהי שמפניה מאוזנת ואלגנטית, שמתאימה מאוד למאכלי דגים, לעוף ולבשר לבן. מחיר: 499 שקלים.

Laurent-Perrier Cuv*e Ros* Brut

אחד הכוכבים במגוון של לורן פרייה מוגש בבקבוק בעל עיצוב ייחודי, בסגנון המאה ה-17. השמפניה הזו מפורסמת בעיקר בזכות הארומות שלה, הנשמרות בתהליך ייצור קפדני. היא עשירה בארומות מרעננות עם טעמים פירותיים של תותים, פטל ודובדבנים שחורים. זוהי שמפניה שמשאירה טעם נעים לזמן ארוך, והיא רכה ועגולה בסיומת. יש להגישה מקוררת, אך לא מדי: 8-10 מעלות הן טמפרטורה אידיאלית. הרוזה ברוט נפלאה כאפריטיף, ומהווה בת זוג אידיאלית לנקניקים, לעוף וכן לקינוחי פירות אדומים, בעיקר תותים. מחיר: 699 שקלים.