"חברות שביצעו רישום כפול לפלטפורמת המסחר ARCA זכו לפרמיה של כ-30% על מחירן"

קתרין קיני, נשיאת ה-NYSE, טוענת שהחברות הישראליות יכולות להרוויח מפלטפורמת המסחר החדשה לחברות קטנות שהקימה * בראיון ל"גלובס" היא מדברת גם על ההבדל מה-AIM הבריטית, מצב הכלכלה האמריקנית, השינוי בטעם המשקיעים והפזילה לשווקים המתעוררים

<P><FORCE><P>

הבורסה הגדולה בעולם NYSE (NEW-YORK STOCK EXCHANGE) מחזרת אחר החברות הישראליות. קצת יותר מחצי שנה לאחר שה-NYSE השלימה את רכישת פלטפורמת המסחר האלקטרונית ארכיפאלגו (הידועה בשם ArcaEx) הושקה לאחרונה רשימת ה-ARCA NYSE שמיועדת להביא לוול-סטריט גם חברות קטנות מאזורים אקזוטיים.

בראיון ל"גלובס" מספרת קתרין קיני, נשיאת ה-NYSE, על הפלטפורמה החדשה שהקימה ה-NYSE, מסבירה מדוע לחברות הישראליות כדי להצטרף אליה, ומדברת גם על מצב הכלכלה האמריקנית והשינוי בטעמי המשקיעים בארה"ב, שהביא את ה-NYSE להקדיש תשומת לב הולכת וגוברת לכלכלות השווקים המתעוררים.

* מה הייחוד של פלטפורמת ה-NYSE ARCA ומה היתרונות שהיא יכולה לייצר לחברות הישראליות?

"הרעיון המרכזי של ה-ARCA הוא לאפשר לחברות קטנות יחסית להירשם למסחר ב-NYSE. אותן חברות לא יכלו בעבר לבצע את הרישום הכפול או להנפיק אצלנו בשל תנאי הסף הגבוהים, וכיום באמצעות ARCA אנחנו מציעים את הפלטפורמה שלנו גם לחברות בעלות שווי שוק של כ-150 מיליון דולר, שיעמדו גם במספר תנאי סף נוספים.

"היתרון המרכזי שאנחנו מאפשרים לחברות הוא למעשה האופציה להיסחר בבורסה הגדולה והנזילה בעולם, והעובדה שהם יכולות ליהנות מחשיפה גלובאלית באמצעות ה-NYSE. בנוסף, לפי מחקרים שביצענו ראינו שחברות שביצעו רישום כפול לפלטפורמת ה-ARCA זכו לפרמיה של כ-30% על מחירן טרם הרישום, כך שגם במובן הזה החברות יכולות להרוויח".

* אחרי איזה סוג של חברות אתם מחזרים?

"אנחנו מחפשים חברות טובות ולא משנה באיזה תחום הן עוסקות. אני יודעת שבישראל ישנן חברות מצוינות בתחומי הטכנולוגיה והשירותים הרפואיים, אבל אנחנו פונים גם לחברות תעשיה. כיום רשומות אצלנו כבר כ-7 חברות ישראליות, 3 מהן הנפיקו ב-2006, כשהאחרונה שהנפיקה ב-NYSE היא חברת דלק USA. הגדולה היא אמדוקס שנסחרת לפי שווי שוק של 7 מיליארד דולר. בקרוב אנחנו מצפים להנפקת סלקום, ומקווים שבמידה והיא תעשה הנפקה מוצלחת, חברות ישראליות נוספות ברמתה יבואו בעקבותיה כבר בשנת 2007. אני יכולה לומר שבשהות הקצרה שלנו פה הספקנו לדבר עם מספר חברות ישראליות שמתעניינות בביצוע רישום כפול ב-NYSE, ואני מקווה שבעתיד הן יגיעו".

* במה שונה בעצם הפלטפורמה שאתם מציעים מזו של בורסת ה-AIM בלונדון שחברות ישראליות רבות נוהרות אליה?

"אני חושבת שהדבר החשוב ביותר הוא נושא הנזילות שאותה ה-AIM לא מציעה, ואני יודעת שזה פרמטר שחשוב מאוד לחברות. אנחנו מציעים לחברות את האפשרות להיסחר בבורסה הנזילה בעולם, אשר בכל יום מחליפים בה ידיים כ-87 מיליארד דולר ואשר נסחרים בה כ-450 חברות מ-47 מדינות, בעלות שווי כולל של כ-25 טריליון דולר. מלבד זה, יש כמובן את נושא הרגולציה שאצלנו הוא יותר ברור, ובכלל את העובדה שהחברות שיירשמו ב-NYSE יהיו חשופות לקהל המשקיעים האמריקני".

* כיצד היית מתארת כיום את המצב של הכלכלה האמריקנית ושל המשקיעים אמריקנים לאור הסיטואציה הנוכחית בוול-סטריט?

"בסך הכל אני חושבת שהכלכלה האמריקנית נמצאת בהחלט במצב טוב, והיא תמשיך לצמוח בשנת 2007. לגבי וול-סטריט, אני חושבת ש-2006 היתה עבורנו שנה מצוינת, ולאור צבר ההנפקות שנמצא בקנה ל-2007 אני מניחה שגם זו תהיה שנה טובה.

"באשר למשקיעים האמריקנים, אני סבורה שהם מגלים בהדרגתיות מודעות הולכת וגוברת להשקעות מחוץ לארה"ב, ואם בעבר רכיב חו"ל בתיקים מנה כ-5%, כיום מדובר בשיעור של כ-20% מתיק ההשקעות שצפוי לדעתי להמשיך ולצמוח.

"לאור המגמה הזאת, גם אנחנו בתור ה-NYSE פונים כיום לשווקים המתעוררים. השווקים שנמצאים אצלנו על הכוונת בהקשר זה הם בעיקר שוקי ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין), שם אני רואה פוטנציאל צמיחה מאוד גדול, והשוק הישראלי. פלטפורמת ה-ARCA היא חלק מהתהליך שאנחנו מבצעים לפתוח את ה-NYSE גם לחברות צמיחה ממדינות מתעוררות, ואני מניחה שבעתיד עוד נבצע שיתופי פעולה עם שווקים מסוג זה ובמיוחד באזור אסיה".

* מה דעתך על השוק הישראלי ביחס לשווקים מתעוררים אחרים שאת מבקרת בהם?

"אני חושבת שהשוק הישראלי הוא שוק מתעורר בוגר, והוא נהנה מרמת תחכום ושכלול גבוהה, ממערכות פיננסיות חזקות ומשורה של חברות מצוינות שנשענות על תשתית טכנולוגית נפלאה. מה שאולי חסר לשוק הישראלי בהשוואה לשווקים מפותחים כמו ארה"ב לדוגמא זה נושא הנזילות, שדווקא קיים בשווקים מתעוררים אחרים, אך אלו חסרים את כל הפרמטרים האחרים מהם נהנה השוק הישראלי".

* האם לדעתך הבורסה המקומית צריכה להשתלב במגמת הקונסולידציה של בורסות העולם בה נוטלת ה-NYSE חלק פעיל במיוחד?

"אני חושבת שהקונסולידציה בשוקי הון היא פועל יוצא של תהליכי הגלובליזציה שמשפיעם כמובן על השווקים הפיננסיים. רכישת ארכיפאלגו תרמה לנו לדוגמא את האפשרות להשתמש במערכות המסחר האלקטרונית המתוחכמת שלה, ולשלב אותה במערכת המסחר הנהוגה ב-NYSE באמצעות עושי שוק, מה שמקנה לנו יתרונות על פני בורסות אחרות.

"בסך הכל אפשר להפיק מכך הרבה מאוד יתרונות, אנחנו משתפים כיום פעולה עם היורונקסט, עם בורסת הודו ובימים אלו אנחנו מכריזים על שת"פ גם עם הבורסה בטוקיו, ואין סיבה שגם הבורסה של ת"א לא תשקול בעתיד להשתלב בתהליך הזה".