בהסתדרות מתלבטים אם להעניק לגיטימציה לאי מתן קביעות לעובדי רשות שדות התעופה

הנהלת הרשות הוציאה אתמול 11 מכתבי פיטורים לעובדים שהוגדרו כארעיים והגיעו לתום מועד זמניותם

דילמה מהותית פוקדת בימים אלה את ההסתדרות: בארגון מתלבטים האם לחתום על הסכם שיאריך בשנה את תקופת עבודתם הזמנית של 70 עובדים ארעיים ברשות שדות התעופה (רש"ת), ובכך להעניק לגיטימציה לאי-מתן קביעות או להסתכן בפיטורי העובדים.

הנהלת רש"ת הוציאה אתמול (ד') 11 מכתבי פיטורים לעובדים שהוגדרו כארעיים והגיעו לתום מועד זמניותם. ברש"ת לא מסתירים כי פיטורים בשיטה הזו הם הליך מקובל ברשות ואף מעוגן בהסכמי העבודה עם ההסתדרות. אולם, הדבר נוגד לכאורה את ההסכם שנחתם לאחרונה עם ההסתדרות לפיו רק 70 עובדים ארעיים יפוטרו במקום 144, כפי שדרשה הנהלת רש"ת.

היום מסתבר כי 11 מתוך 70 העובדים מיועדים לפיטורים, רק משום שוועד העובדים ברש"ת וההסתדרות לא חתמו רשמית על ההסכם שנועד להאריך את זמניות העובדים בשנה אחת. גורמים ברש"ת טוענים כי ההנהלה בסה"כ אינה מעוניינת בהפרת הסכמי העבודה, ולכן היא מחויבת בפיטורי העובדים על-פי ההסכם הקיים. לטענתם, מספיק שההסתדרות תחתום על ההסכם, והעובדים לא יפוטרו.

בהסתדרות לא אוהבים את המראה של "דלת מסתובבת" בה מגייסים עובדים חדשים זמן קצר אחרי הפיטורים של קודמיהם, ולכן הציעו לאחרונה אלטרנטיבה של "זמניות קבועה". על-פי שיטה זו, אין מועד להענקת קביעות או לפיטורים, אלא יוצרים הפרדה בין תנאיהם של הוותיקים הזוכים לייחוס "דור א'", לעומת החדשים המכונים "דור ב'". הדבר מנוגד להתבטאויות קודמות של עיני, שהכה על חטא קודמיו, שחתמו על הסכמים שמעגנים את קיומם של שני מעמדות של עובדים במקום עבודה אחד. למרות הדילמה, הנחה אתמול עיני את ועד העובדים, בראשות פנחס עידן, לנהל מו"מ עם ההנהלה בכדי למנוע את פיטוריהם של 11 העובדים, רובם סבלים ועובדי ניקיון.