אושרה תביעה ייצוגית נגד הנקל סוד: הפחיתה משקל אריזת אבקת כביסה מבלי לשנות המחיר

ביהמ"ש קבע כי מתקיימים יסודות הטעיית הצרכן בשינוי משקל אריזת קומפקט סוד פרפיום

בית המשפט המחוזי בת"א אישר תביעה ייצוגית נגד חברת הנקל סוד בעילה של הטעיה לפי חוק הגנת הצרכן. התביעה הוגשה בשל הקטנה בכמות אבקת הכביסה מסוג קומפקט סוד פרפיום ללא שינוי האריזה וללא הפחתת המחיר, כך שהצרכן ששילם את אותו מחיר, קיבל בפועל כמות מופחתת מהמוצר. תביעה זו היא אחת משרשרת תביעות שהוגשו בשנים האחרונות נגד חברות שונות בגין הפחתת משקל אריזה.

התובעת, ז'קלין טורבתיאן, טענה בתביעה בסך כ-4.4 מיליון שקל, שהגישה בנובמבר 2003, כי ביולי-אוגוסט 2003 הפסיקה הנקל סוד למכור אבקת כביסה מסוג קומפקט סוד פרפיום בחבילות משקל 1.5 ק"ג והחלה למכור את המוצר בחבילות דומות מאוד במשקל 1.25 ק"ג. זאת, תוך השארת מחיר המוצר על כנו. הנקל סוד טענה כי הפחיתה את מחיר האריזה החדשה לעומת האריזה הישנה וכי לא הטעתה את צרכניה.

השופטת נורית אחיטוב השתכנעה כי במקרה הנדון מתקיימים יסודות ההטעיה, הנזק והקשר הסיבתי ביניהם ברמות הדרישה הראייתיות הקבועות בחוק תובענות ייצוגיות. כמו כן, השתכנעה כי קיימת עילת תביעה אישית (מצד התובעת), המהווה את אחד מהתנאים לאישור תביעה ייצוגית.

השופטת קבעה כי הדמיון בין האריזה החדשה לישנה עלול להוות הטעיה של הצרכן. לדבריה, גם אם בוצעו שינויים במוצר, אין בכך כדי לסתור את טענת ההטעיה, כל עוד המוצר החדש משווק כמוצר זהה למוצר הקודם והוא נושא את אותו שם.

לדעתה של השופטת, אין לצפות מהצרכן הסביר לבצע השוואת מחירים בכל קנייה וקנייה של אותו מוצר, מבלי שיקרה אירוע כלשהו המצוי בידיעתו ושיהווה סיבה לכך. עוד ציינה השופטת כי אין לצפות מהצרכן הסביר להיות ער לשינויים במוצר, בלי שתוקדם סיבה לבדיקת טיבו של המוצר פעם נוספת.

השופטת החליטה, כי אין הצדקה כלכלית לכל אחד מהנפגעים לנהל תביעה אישית, וכי אין כל הצדקה עניינית לניהול מספר רב של הליכים משפטיים סביב אותה הטעיה, ועל כן אישרה את הבקשה להכיר בתביעה האישית כתביעה ייצוגית.

השופטת קבעה כי התביעה הייצוגית תתייחס לכלל לקוחות הנקל סוד שרכשו אבקת כביסה מסוג קומפקט סוג פרפיום בחבילות במשקל 1.5 ק"ג קודם לחודשים יולי אוגוסט 2003, והמשיכו לרכוש את אותו מוצר בחבילות במשקל 1.25 ק"ג לאחר חודשים אלו ועד יום הגשת התביעה ב-24 בנובמבר 2003.

עוד נקבע כי הסעד הנתבע יהיה סעד כספי בשיעור 16.66% ממחיר המוצר בחבילות במשקל 1.5 ק"ג בהתאם לשימוש של כל צרכן במוצר בחבילות במשקל 1.25 ק"ג. (ת.א. 2286/03).