פתרון חיובי למס הכנסה שלילי

באחרונה אישרה הכנסת בקריאה טרומית, הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה שיזם חבר הכנסת סילבן שלום, שעניינה הנהגת מס הכנסה שלילי. בשעה שיש מקום לברך על עצם היוזמה, ראוי לעמוד על פרטי מנגנון תשלום המס השלילי, לפני שהצעת החוק תאושר בקריאה שנייה ושלישית. לדעתי הטכניקה המוצעת היא מסורבלת ולכן הצעת החוק תחטיא במידה רבה את מטרתה. להלן נקודות התורפה בהצעת החוק: הצעת החוק נוקטת בלשון "מבקש מענק מס". מכאן שאדם הרוצה לקבל את המענק צריך להגיש בקשה באופן אקטיבי. חלק מציבור בעלי ההכנסות הנמוכות איננו בקיא במילוי טפסים וחושש ממגעים עם הרשויות. לפי הערכות המוסד לביטוח לאומי, שיעור מיצוי קצבאות הילדים, כאשר הונהגו להן מבחני הכנסה בשנות ה-80 והיה צורך להגיש בקשה לתשלומן, הסתכם בכ-50%.

הצעת החוק קובעת מספר תנאים לזכאות למענק. הזכאי למענק צריך להיות נשוי ו/או הורה לילדים. המענק משולם רק לבן זוג אחד בכל תא משפחתי. המענק ישולם רק אם ההכנסה המשפחתית החודשית איננה עולה על 10,000 שקל והשנתית על 120,000 שקל. מכאן שנוצר צורך במנגנון פיקוח שיבדוק את מצבו המשפחתי של המבקש ואת ההכנסה המשפחתית ברמה השוטפת והשנתית. אם בסוף השנה יתברר שההכנסה המשפחתית חרגה מן התקרה, צריך להיות מנגנון אשר תפקידו לגבות חזרה את המענק. עקב בעיות הנובעות מן הדין האישי בישראל יתעוררו כאן שאלות של תקפות קשרי נישואים - נישואים בחו"ל, ידועים בציבור וכיו"ב.

אם לא די במבחני ההכנסה, אשר יחייבו הקמת מנגנון פיקוח ודיווח, מונה הצעת החוק גם מבחן רכוש - אין בבעלות המבקש נכסים שסכומם עולה על 500,000 שקל, למעט דירת המגורים בה הוא מתגורר. מן הסייג ניתן ללמוד על היתרה. מכאן שהנכסים כוללים גם את תכולת הדירה, רכב וכיו"ב. איך אמור המבקש לדעת את שווי רכושו הלא פיננסי ואיך יפקחו על תנאי זה?

כפי שעולה מתנאים אלו, יישום ההצעה יחייב מנגנון פיקוח ואכיפה, שיעור המיצוי יהיה נמוך והתועלת מן ההצעה לזקוקים לה מוגבלת. עקב הסרבול הביורוקרטי והצורך בהקמת המנגנון, יישום ההצעה יידחה לעתיד ובמקרה הטוב יקרום עור וגידים בשנת 2008.

ניתן להשיג את התוצאה המיוחלת על ידי יישום מס הכנסה שלילי על מנגנון המס הקיים. משטר המס הקיים בישראל כולל זיכויים ממס בצורה של נקודות זיכוי. כיום הזיכוי איננו יכול לקבל ערכים שליליים, כלומר אם סכום הזיכוי עולה על חובת המס, סכום המס הוא אפס ואיננו מקבל ערכים שליליים. על ידי הסרת חסם זה ניתן להפעיל מנגנון של מס הכנסה שלילי לאלתר, כבר בשנת המס 2007. צורת תשלום זו תתבצע על בסיס פלטפורמת המס הקיימת, ללא צורך בהקמת מנגנון פיקוח ובקרה, יוזמה מצד הזכאי ועמידתו במבחנים שונים ומשונים. "

הכותב הוא עורך דין ומוסמך למדיניות ציבורית