החברה להגנת הטבע: נפנה לביהמ"ש אם תאושר הקמת היישוב רמת ארבל

ביישוב שבגליל התחתון מתוכננות 500 יח"ד, למרות דלילות האוכלוסיה ביישובים סמוכים

החברה להגנת הטבע תפנה לבית המשפט, באם המועצה הארצית תחליט לאשר את היישוב רמת ארבל בניגוד להמלצת הולנת"ע. כך אומר רכז שימור סביבה וטבע במחוז הצפון של החברה להגנת הטבע, יוחנן דרום.

הדיון באישור היישוב רמת ארבל, המתוכנן על קרקע פרטית בתחום המועצה האזורית גליל תחתון, יתקיים באחת מישיבותיה הקרובות של המועצה הארצית. להקמת היישוב מתנגדת החברה להגנת הטבע, בטענה שאין צורך בהקמת יישובים נוספים באזור זה, המתאפיין בכמות גדולה של יישובים דלילי אוכלוסין.

בהתנגדותה מדגישה החברה להגנת הטבע את דו"ח מבקר המדינה, שקבע במפורש שאין להקים יישובים חדשים זוללי קרקע ותשתיות. גם חוקרת ההתנגדויות לתוכנית מטעם מינהל התכנון, תלמה דוכן, המליצה שלא לאפשר הקמת יישובים חדשים בשל אחוז המימוש הנמוך ביישובים הקיימים.

מנתונים שהציגה עולה, שביישובים הקהילתיים מומשו 42% בלבד מיחידות הדיור המאושרות, וכי פוטנציאל יחידת הדיור הקיימות והמתכוננות במחוז הצפון הוא 97 אלף. דוכן המליצה במפורש שלא להקים את היישוב.

תהיה נוספת שמעלה החברה להגנת הטבע היא, מדוע מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון מקדמים הקמת יישוב המתוכנן על קרקע פרטית, כאשר כל מטרתם של היזמים, אותם מייצג עו"ד דוד קירשנבאום, היא להפיק רווח מהקרקע.

תוכנית רמת ארבל, להקמת יישוב ובו 1,600 יח"ד, הגיעה לראשונה לוועדה המחוזית צפון במהלך 2003. הוועדה דחתה את התוכנית בטענה שאין צורך להקים יישוב חדש באזור זה. בתגובה פנו היזמים לשרי הממשלה, שהחליטו לתמוך בהקמת היישוב, ואף הטילו על משרד השיכון לקדמו.

ב-2005, בעקבות אישור הממשלה, נערך דיון חוזר בתוכנית בוועדה המחוזית. הוועדה, ששנתיים קודם לכן לא תמכה ביישוב, החליטה הפעם להמליץ על הקמתו, אך עם 500 יחידות דיור בלבד. למרות המלצת המחוזית, החליטה הולנת"ע, אליה הובאה התוכנית, שלא לאשר את היישוב. עתה מוטל על המועצה הארצית להחליט האם היא מאמצת החלטה זו.