"10% מדיירי הדיור המוגן הם זרים"

מנכ"ל רשת הדיור המוגן מגדלי הים התיכון, יורם בן-פורת, צופה עתיד גדול לתחום

בישראל חיים כיום 680 אלף תושבים בני 65 ומעלה, כ-10% מתושבי המדינה, שיעור כפול מזה שלפני 50 שנה. האוכלוסיה מזדקנת, אך העלייה ברמת החיים של קשישים רבים מעלה את הדרישה לבתי דיור מוגן, שמתרבים והופכים מפוארים יותר. מנכ"ל רשת הדיור המוגן מגדלי הים התיכון, יורם בן-פורת, צופה עתיד גדול לתחום.

גלובס: מהן המגמות החדשות בשוק הדיור המוגן?

בן-פורת: "חברתנו היתה היזמית הראשונה של דיור מוגן ברמה גבוהה, כשהקימה את המגדל בבת ים ב-1986. פלח השוק של החברה הוא העשירונים ה-10-8, והאופנה הבאה בתחום היא כפרי הגמלאים. הטרנד הגיע מפלורידה - מדובר בבתים צמודי קרקע פרטיים לחלוטין, תוך ניהול חיים עצמאיים ופעילים, כאשר הדיירים מחליטים אם הם רוצים או לא רוצים לקבל תמיכה מסל השירותים של החברה.

"החברה מתרכזת באספקת פעילות ותוכן המתאימה לעלייה בתוחלת ובאיכות החיים. פעילות הספורט המגוונת גורמת לקשישים לסיפוק רב, וביקוריהם במרפאה מתמעטים. אני משתתף בטריאתלון ופוגש שם לקוחות שלי.

"לחברה יש כיום כ-1,200 יחידות בבת ים, כפר סבא, צומת סביון ובכפר הגמלאים בנורדיה. מספר זה יוכפל תוך 24-12 חודש, לאור תכנון והקמתם של מתקנים בגני תקוה, ירושלים, חיפה וקיבוץ אלונים".

- מספרים על מגמה חדשה של יהודים מחו"ל, שבאים לבלות את הגיל השלישי בישראל.

"בנורדיה יש לנו קבוצה מדרום אפריקה שבנינו להם מגרש כדורת. כמו כן רואים מגמה מצרפת, לא רק בכפר הגמלאים, אלא גם בבת ים וכפר-סבא - צרפתים שהחליטו לבוא לארץ ולהזדקן פה אצלנו. המודלים שלנו הם כמו הקיימים בפלורידה, אך הסיבה היחידה שאנחנו רואים שמוכנים לבוא לכאן היא שבני המשפחה שלהם עוברים כרגע לישראל או גרים כבר בישראל. הם רוצים להזדקן בקרבה לבני המשפחה. מי שאין לו משפחה פה לא יבוא לדיור מוגן. האוכלוסיה הזרה אצלנו היא כ-10%, במגמת עלייה".

- הדיור המוגן שלכם מיועד לרמה סוציו-אקונומית גבוהה. האם הפתרונות החדשים והמפוארים לא פונים בעיקר אליהם?

"יש במדינת ישראל גם פתרונות לדיור מוגן ברמת 4 כוכבים. הבינוי אצלנו הוא ברמת 5 כוכבים, אך אם משווים את עלות המחייה בבית לזוג, הכוללת מזון, ניקיון, מרפאה ושמירה - לא עולה לו פחות מ-7,000 שקל, שזו עלות הדיור המוגן. בדיור המוגן הפיקדון חוזר לילדים, בחילוט של 3% לשנה למקסימום 12 שנה - כך לכל היותר יופרש 36% מערך הדירה. בבת ים דירת 2 חדרים תעלה 153 אלף דולר, ובכפר סבא 210 אלף דולר. הבעיה בעבר היתה הביטחון לפיקדון שאתה נותן. כיום אצלנו הדייר יכול לקבל את כל סוגי הפיקדון, החל מערבות בנקאית וכלה ברישום הערת אזהרה בטאבו או ערבות בעלים. אנחנו לא חיים מהתשלום החודשי, אלא מהטיפול בכסף שנקרא פיקדונות, ומהחילוט של 3% בשנה".

- נתח השוק של הדיור המוגן הוא קטן יחסית וצפוף, כיצד מתמודדים עליו?

"ככל שהזמן עובר, המודעות לדיור מוגן גדלה ואיכות החיים עולה - התנועה לכיוון הדיור המוגן הולכת ומתגברת. תראה כמה בתים הוקמו ב-10 השנים האחרונות. באזור תל-אביב, ברדיוס של 6 ק"מ, נפתחו לאחרונה 700 יחידות של דיור מוגן. ככל שאנשים ייכנסו וייחשפו למוצר הזה, יותר ויותר מבוגרים יעברו לגור בדיור מוגן, הרבה מעבר ל-2.5% מהקשישים שגרים בו כיום. היום הילדים של הדיירים שלנו מבקשים לבוא ולהיכנס כבר בגיל 60".

- אתם משתייכים לקבוצת ריט ישראל של לואי נואי, שלפי מסעי הקניות האחרונים שלה הנושא שבוער בעצמותיהם הוא קניונים.

"הסיבה לכך היא שבקניונים הם התחילו מאפס, בעוד שבנושא הדיור המוגן הם קנו קבוצה עם 700 יחידות, ותוך שנה וחצי הכפילו אותה ומטפחים אותה. גם באירופה יש להם בתים סיעודיים בהיקף גדול מאוד. הם מאמינים גדולים בדיור המוגן, ולראיה הם קנו את השותף ושילמו 90 מיליון שקל עבור מחצית מחברת הדיור המוגן לגזית גלוב, מה שמעיד שזה במרכז מעייניהם. את אותה תשובה תשמע גם מעמיר בירם, מנכ"ל ריט ישראל".