ניצחון לבבו קובו: הרשעתו באונס לא תיכלל בתגובה לתביעת הדיבה שהגיש נגד עיתון "אנשים"

ביהמ"ש המחוזי קבע כי נתבע לא יכול להסתמך על הרשעת תובע שנמחקה בשל התיישנות

בית המשפט המחוזי בת"א נעתר לבקשתו של איש העסקים אליעזר (בבו) קובו, בן זוגה של הדוגמנית מירי בוהדנה, להורות על מחיקת הסעיפים בכתב ההגנה שהגיש העיתון "אנשים", המתייחסים להרשעתו באונס לפני כ-27 שנים. העיתון הגיש את כתב הגנה בתגובה לתביעת הדיבה שהגיש נגדו קובו על סך 10 מיליון שקלים.

השופט שמואל ברוך קבע כי חוק המרשם הפלילי קובע כי משחלפו 10 שנים מתום תקופת ההתיישנות על עבירה, יש לראות את ההרשעה כהרשעה שנמחקה והמורשע ייחשב כאילו לא הורשע.

לדברי השופט, ראיה שיש בה גילוי הרשעה שנמחקה לא תהיה קבילה בהליך משפטי, אלא אם כן מסר אותה מי שהרשעתו נמחקה. "בעל דין (העיתון) אינו רשאי להסתמך על עובדת הרשעתו שנמחקה של הצד שכנגד (קובו), לצורך הוכחת טענותיו", קבע. השופט ציין כי הרציונל של החוק הוא לאפשר לאדם שהורשע להשתקם ולחזור למסלול חיים נורמטיבי.

העיתון הגיש ערעור על ההחלטה, וטען כי השופט קבע תקדים בסוגייה משפטית סבוכה, שטרם הוכרעה בביהמ"ש העליון. לדבריו, משמעות ההחלטה היא מסוכנת ביותר, כיוון שמדובר בפעם הראשונה שביהמ"ש מחליט למחוק מכתבי טענות ללא כל עילה שבדין, בשלב המקדמי של הגשת כתב ההגנה וללא שחוק המרשם הפלילי קובע כי יש או ניתן לעשות כן. לטענת העיתון, חוק המרשם הפלילי אינו אוסר העלאת טענות במסגרת כתבי טענות בעניין עבירות שנמחקו.

קובו תבע את "אנשים" בשל כתבה על בוהדנה עם הכותרות "תפסה כריש" ו"הדרך אל העושר". לטענתו, בכתבה פורסמו עליו דברי שקר, בהם כי קוראים לו בעצם ויקטור עטיה, וכי הוא "יעד מודיעיני לשעבר שישב בכלא על סמים, וב-1988 הורשע בסחר ובהחזקת סמים". (ע"א 1402/07).