נחלות מוקפאות

המחלוקת סביב איוש הנחלות הפנויות במושבים אינה מסתיימת; 4,000 נחלות מחכות להחלטה

הסאגה הארוכה סביב איוש הנחלות הפנויות במושבים ממאנת להגיע לקו הסיום. לפי שעה, עדיין ממתינות כ-4,000 נחלות כאבן שאין לה הופכין, עד ששלושת הנציגים שנבחרו על-ידי ועדת המשנה - יעקב אפרתי, גבי גולן ויוסי ישי - יגישו את המלצתם. עם זאת, למרות שהנציגים אמורים היו לגבש בתוך חודש (שעבר לפני כחודש) את הצעתם, בישיבת ועדת המשנה שהתקיימה החודש זה לא קרה. לדברי מנחם לייבוביץ, יו"ר הועדה, "אני מקווה שלישיבת הועדה הבאה הם כבר יגבשו את הצעתם".

ל"גלובס" נודע, כי חברי מושב נהלל, הכולל 75 נחלות מוקפאות שאינן מאוישות, יגישו כבר בימים הקרובים עתירה לבית משפט ל"שחרור" הקרקע מההקפאה הארוכה.

לפני כארבע שנים החליטה הנהלת מינהל מקרקעי ישראל להקפיא את איושן של כ-4,000 נחלות פנויות, שכ-90% מהן נמצאות בפריפריה. במחצית שנת 2005 גם העלתה הנהלת המינהל לדיון במועצה הצעה להקצאת הנחלות תמורת סכום מלא ובמכרז מסודר, אולם דבר לא נעשה מאז.

לטענת המינהל, שעומדת בבסיס ההחלטה, בעוד שמגרש בהרחבה בגודל של חצי דונם מוקצה תמורת סכום מלא (91%), אין שום סיבה שנחלות שלמות, שגודלן נע בין 30 ועד ל-80 דונם, ימסרו ללא תמורה בגין הקרקע.

החודש פנה ח"כ אבשלום וילן (מרצ) לשר השיכון, מאיר שטרית, בשאילתא הנוגעת לחריגה שביצע לדבריו המינהל, בהחלטתו ההיסטורית על הקפאת הנחלות. לדברי וילן, "איך ניתן להשוות בין מגרש בהרחבה, אשר שינה את ייעודו מקרקע חקלאית למגורים, לבין נחלה אשר הזכויות למגורים בה נקבעו מקדמא דנן בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מספר 1 ובחוזה החכירה לדורות, ואשר המחיר המלא עליה שולם במשך עשרות שנים על ידי האגודה".

רו"ח בועז מקלר מציין עוד, כי המינהל, שכאמור יזם את ההצעה להפקיע נחלות לא מאוישות, נדרש כבר באוקטובר 2005 על-ידי ועדת המשנה להציג חוות דעת משפטית בעניין. עד כה, למרות שחלפו מאז יותר מ-15 חודשים, טרם הציג המינהל חוות דעת כזו. במושבים גם דואגים להדגיש, כי חלק ניכר מהנחלות לא איושו במהלך השנים עקב בעיות תכנוניות, ולפעמים עקב העדר מכסת קרקע ביישוב. בנוסף, גם הסדר הנושים (שנקבע במסגרת חוק גל) נפגע בעקבות חוסר היכולת לשווק את הנחלות.

בסופו של דבר, על-פי ההערכות, גם הסוגיה הזו תיאלץ להיפתר בין כותלי בית המשפט. בימים הקרובים צפוי כאמור המושב נהלל להיות הסנונית הראשונה שתגיש עתירה לבית משפט.