וידיאו סטאר

עוזרי המאמן הישראלים הם צעירים, נטולי אגו, חיות בית ומחשב, שגילו את נפלאות הסקאוטינג ומוצאים בעבודה השחורה סוג של סיפוק. מתן חרוש, עוזר המאמן של דן שמיר, יידע אותו איך כל שחקן של ז'לז'ניק בלגרד עולה לצעד וחצי. בהפועל ירושלים מקווים שידע כזה בדיוק יעזור להם לנצח מחר (19:00, ערוץ 1) במשחק הראשון ברבע גמר גביע יול"ב >

דן שמיר, מאמן בן 32, לקח לפני שבועיים את התואר הראשון שלו בקריירה. 10 שנים מאז זכתה הפועל ירושלים בתואר המקומי האחרון שלה, בעוד האוהדים באדום מפרקים את היכל נוקיה, כל מה שיצא לשמיר מהפה, כבר במשפט השני, היתה אמירה כמעט נטולת רגש: "אני רוצה להודות לשני העוזרים שלי, מתן חורש וזיו ארז, שעשו עבודה גדולה". פיני גרשון בשנים שלו במכבי תל אביב היה נותן את הקרדיט אחרי משחקים בעיקר לבורא עולם, אבל בשלבי ההכרעה של העונה - משחקי הצלבה ופיינל פור - היה משנה ממנהגו ומיד אחרי שסיים עם ההוא מלמעלה היה מודה לשני עוזריו.

כמה חשוב תפקיד עוזר המאמן בכדורסל המודרני, שהמאמנים הראשיים, ברגעים הכי גדולים שלהם, נזכרים דווקא בהם? במכבי ת"א, למשל, מבין כל הצרות שנחתו על המועדון בקיץ, דווקא את אובדן עוזר המאמן, דן שמיר, מסמנים כאחד השברים הגדולים ביותר. שמיר היה זה שריכז את החומר המקצועי על היריבות ועל שחקני מכבי. זה שהחזיק את מערך הסקאוטינג של הקבוצה.

מהסיבה הזאת בדיוק שמיר יודע כמה חצץ ועבודה שחורה חוסכים לו העוזרים העונה בהפועל ירושלים. מתן חרוש, ילד בן 27 בסך הכל, גם היה זה שנשלח במחצית של גמר הגביע מול בני השרון אל מול מצלמות הטלוויזיה. "לא יידעתי אפילו את דן שמיר שמתן הולך לדבר מול המצלמות. כי מתן מעורב בכל מה שקורה בהיבט המקצועי, ההכנה למשחקים, ולכן זה לא משנה מי דיבר בכלל", סיפר השבוע דובר ומנהל הקבוצה, גידי דודי.

מאמני הכדורסל הישראליים הפכו למצרך מבוקש באירופה, לא רק בזכות יכולת ניהול המשחק שלהם. אלא יותר בזכות יכולת ההכנה שלהם למשחקים והשעות העצומות שהם מקדישים ללימוד היריבות. הם מסתייעים במאמני כדורסל צעירים, נטולי אגו, אנשים שהם יותר חיות בית ומחשב מאשר חתולי רחוב וכדורסל, שגילו את נפלאות הווידיאו והסקאוטינג ומצאו בעבודה השחורה סוג מוזר של סיפוק. מתן חרוש הוא הסיפור הקלאסי של מאמן כדורסל שסיים קורס מאמנים, ובמקום לרוץ ולקדם את עצמו כמאמן ראשי בקבוצה זניחה, גילה שאפשר ללמוד לא פחות בתפקיד העוזר.

ההחלטה ששינתה את מסלול הקריירה של חרוש היתה כשהיה בצבא. הוא הוביל את קבוצת הנערים של הפועל ירושלים לזכייה בגביע המדינה, ולאות הערכה קיבל הצעה להפוך לעוזר מאמן של קבוצת הנוער בליגה הלאומית. אבל אז חזר דן שמיר לארץ משנה של השתלמות במכללת קנטאקי בארה"ב וקיבל את תפקיד המאמן בקבוצת הנוער בליגה הארצית. השניים נפגשו לשיחה קצרה, שהספיקה לחרוש לוותר על התפקיד הבכיר יותר שהוצע לו. "החיבור בינינו היה אינטואיטיבי", מספר חרוש על הפגישה ההיא. "התעקשתי לעבוד עם דן דווקא בליגה הארצית, כי הרגשתי חיבור מקצועי וחברי. הייתי צמא ללמוד ממנו את הידע שהביא מארצות הברית". כדי לחבר הכול השניים החליטו גם לחלוק דירה משותפת. "חיינו אחד את השני, אפילו היינו מעורבים בחיים האישיים האחד של השני מכורך המציאות. אבל בעיקר חיינו כדורסל", מספר שמיר.

לא בטוח שבשיחות באותה דירה שכורה שמיר וחרוש דיברו על כך שיום יגיע והם יהיו חלק מהצוות המקצועי שיוביל את הקבוצה הבוגרת לזכייה בגביע המדינה. בכל מקרה, הזוג שמיר-חרוש עבדו יחד עד ששמיר נקרא לקבוצה הבוגרת להיות עוזרו של ארז אדלשטיין.

בעונת 2003/04 הגיע למלחה שרון דרוקר והביא איתו את אבנר יאור כעוזר. "חיפשתי עוזר מאמן נוסף לקבוצה והיה חשוב לי שיהיה ירושלמי", סיפר השבוע דרוקר ממקום מושבו בבלגיה. "הכירו לי את מתן ונוצר בינינו קליק מיידי. ראיתי שהוא חי את הכדורסל. הוא הראה לי מיד מההתחלה מחויבות ורצון ללמוד".

העונה עם דרוקר התבררה כמשמעותית ביותר מבחינת חרוש: על פי חלוקת העבודה שנוצרה בקבוצה בתחילת העונה הטיל דרוקר על חרוש כל נושא הווידיאו, הסטטיסטיקות וההכרות עם היריבות. דרוקר התמודד עם קשיי היום-יום, אכל קש מוויל סולומון, וחרוש היה זה שדאג להוריד לו מהראש את ענייני הסקאוטינג. ירושלים זכתה בגביע יול"ב, ושתי עונות מאוחר יותר כשדרוקר עזב אחרי עונה קשה בירושלים לאוראל גרייט, הוא ידע את מי הוא לוקח להעביר איתו את הלילות הקרים. "חיפשתי עוזר ישראלי, מישהו עם יכולות גבוהות, מנטאלית ומקצועית", אומר דרוקר. "מתן הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה, והייתי חייב גם לקחת מישהו שאני מאמין בו. קל לתת לו את המפתחות. חוץ מזה, הוא היה הקשר החברתי הכי קרוב אליי בגלל ששנינו היינו שם לבד". אוראל גרייט הרוסית זכתה בצ'לנג' קאפ, ודרוקר לא שוכח את אותה עונה: "המשקל הסגולי של מתן לקבוצה ולזכייה בגביע היה גדול מאוד. קשה לאמוד את זה באחוזים, אבל העבודה שלו היתה שווה לנו המון".

12 שעות מול הווידיאו

בתחילת העונה חזר שמיר לירושלים אחרי שלוש שנים כעוזר מאמן במכבי ת"א, ואך טבעי היה שהחיבור ההיסטורי בין השניים יחזיר גם את חרוש לירושלים. שמיר ידע בדיוק שחרוש מתאים לו לפילוסופיית העבודה. "אני מאמין גדול בשילוב טכנולוגי לעבודה בקבוצה", מסביר שמיר.

כשניסינו לתפוס את חרוש השבוע הוא היה בתוך ערימת קלטות ודיסקים לקראת המשחק ביום ראשון מול אשקלון בליגה, (שבינתיים נדחה) וכמובן בתוך סקירה מקיפה על היריבה הבאה ביול"ב ז'לז'ניק בלגרד. הוא יושב בביתו בחדר קטן שהוסב לטובת העניין, שלושה מסכים מריצים במקביל משחקי כדורסל, המחשב הנייד מונח מעט בצד. "אני יושב על חומר לקראת שני המשחקים, כדי שלקבוצה תהיה את האינפורמציה הכי אמינה ומדויקת" הוא מסביר.

אבל כמה שעות אפשר להתענות מול וידיאו של עירוני אשקלון? סדר היום של חרוש כולל שש שעות וידיאו ביממה, מבלי לכלול את האימונים של הקבוצה, ישיבת צוות והכנה למשחק. השבוע הוא הודה ש"בתקופות לחוצות של שני משחקים בשבוע, יול"ב קאפ או גביע אני יכול גם להגיע ל-12 שעות ביום מול הווידיאו בחדר". בסופו של דבר מכל השעות הרבות הוא צריך להגיש לשמיר קלטת עדכנית ומתומצתת כמה שיותר של היריבה. חלק גדול מהעבודה הוא עושה בלילות שלמים ללא שינה. "זה מחיר שצריך לשלם אם רוצים להגיע לרמות הגבוהות ביותר", מתמצת שמיר שידע על בשרו אין-ספור לילות לבנים מול הווידיאו במכבי ת"א.

מה הבונוס?

חלק מהעבודה של חרוש היא ליצור את הקשרים בכל אירופה שיאפשרו לו לקבל חומר עדכני כמה שניתן. אף מאמן היום לא יעיז להתכונן היום למשחק מול קבוצה ממזרח אירופה שהחומר המצולם האחרון ממנה הוא מלפני חודשיים. כשירושלים פגשה לפני שבועיים את ונטספילס הלטבית בגומלין בשמינית הגמר ביול"ב, היה לשמיר את כל החומר מהמשחק הראשון במלחה, אבל זה לא הספיק לו. עוד לפני שירושלים הגיעה למלון, חיכתה מעטפה שמיועדת לחרוש ובפנים קלטת של היריבה הלטבית ממשחק ששיחקה באותו שבוע בליגה. לא שהיו שם שינויים יוצאי דופן, אבל חרוש רק סגר לשמיר את הפינה הקטנה כדי שהמאמן ייצא בהרגשה טובה שלא הכינו לו אמבוש מבלי שיידע עליו.

אגב, חרוש חתום כבר על שלושה תארים כעוזר מאמן בקבוצה בוגרת, שניים מהם תארים אירופים. קצת יוצא דופן בהתחשב בעובדה שמעולם לא היה במכבי תל אביב. כך שניצחון מהמפגש הכפול מול ז'לז'ניק יכול לשלוח את הפועל לשחזר (לפחות) את הישג העונה שעברה - חצי גמר ביול"ב, את השחקנים לחגוג שבועיים נוספים, ואת שמיר לקבל עוד מחמאות על העונה. הבונוס של חרוש במקרה הזה יהיה עוד חמישים שעות בחדר העריכה עם הקלטות הכי לוהטות היום של שטרסבורג או ריטאס וילנה.