"הוא ליקט תלבושות מפה ומשם"

אברהם לוריא פסע בעקבות אביו אל עולם התיאטרון, והיה מפיק עצמאי במשך כ-30 שנה. כשמאס בסיכון הגבוה של ההפקות, פנה אל עסק התלבושות שייסד אביו, לב לוריא, תפאורן ופועל במה של תיאטרון האוהל, בתל-אביב בתחילת שנות ה-50' > זיו קריסטל

הורים לילדים יודעים שסיבוב עם הזאטוטים בין חנויות בשבוע שלפני פורים עלול להיות עסק מפרך. הנה מקום אחד, פעיל ביותר השבוע, שבו המבוגרים דווקא נהנים, ומודדים תחפושות, בלי ה'נדנוד' של ילדים. מחסני לב בתל-אביב, שברוב ימות השנה משכירים תלבושות לתוכניות טלוויזיה ולבתי-ספר למשחק, שקקו השבוע לקוחות פרטיים, שבאו למצוא את התחפושת המגניבה להצטייד בה למסיבות ולאירועי פורים.

כ-10,000 תלבושות יש במחסנים של לב, ביניהן תלבושות מקוריות שנקנו מהצגות שהועלו ב'הבימה', ב'הקאמרי' ובאופרה, וכן תלבושות מסרטי קולנוע - כמו מדי השוטר אזולאי המקוריים, שחזרו בשבוע שעבר למקומם אחרי שנשכרו על-ידי מפיקי 'ארץ נהדרת', למערכון שבו שיחק אסי כהן את השוטר אזולאי.

הטלוויזיה היא הלקוח הגדול של העסק לאורך השנה. "כל המלבישות עובדות איתנו באופן שוטף", אומר אברהם לוריא, אמרגן ומפיק ותיק, והבעלים של "מחסני לב". בין הלקוחות, אנשי ההפקות של ארץ נהדרת ("אורנה בנאי עושה כאן מדידות"), רוקדים עם כוכבים, השיר שלנו, תוכניות של ערוץ 'ביפ', ערוץ הילדים וליאור שליין ("לוקח כאן כמעט כל יום").

העסק הוותיק קם הרבה לפני עידן ערוץ 2. לב לוריא, אביו של אברהם, שייסד את המחסנים בתל-אביב בתחילת שנות ה-50', היה תפאורן ופועל במה של תיאטרון האוהל. "הוא ליקט תלבושות מפה ומשם, שכבר לא היה צורך בהן". הלקוחות העיקריים שלו היו חוגי תיאטרון ודרמה, ובתי-ספר שהעלו הצגות.

אברהם לוריא פסע בעקבות אביו אל עולם התיאטרון, והיה מפיק עצמאי במשך כ-30 שנה, עד תחילת שנות ה-90'. "עשיתי הצגות כמו 'פאפא ליאון', 'החייל האמיץ שווייק', 'זורבה היווני'. עבדתי, בין היתר, עם זאב רווח, גדעון זינגר, אריה אליאס". השלאגר הגדול שלו היה דווקא הצגת ילדים, 'חנה'לה ושמלת השבת', שזכורה לדור שלם ושהוצגה מאות פעמים. "חני נחמיאס התחילה את דרכה כשחקנית בהצגה בגיל 10. אחר-כך גם מיכל ינאי שיחקה בה".

לוריא לא מתגעגע לתקופה של האמרגנות: "זו עבודה קשה ומפרכת. כל המפיקים הוותיקים אומרים לי, 'מזל שברחת בזמן', כי מפיק חי בקזינו. אתה יותר מפסיד מאשר מרוויח. אי אפשר אף פעם לחזות את הדברים האלה מראש. אתה חווה כמה נפילות, ופתאום בא שלאגר שמרים אותך. שמעת על גודיק, שמעת על פשנל. עם כל ההצלחה האדירה שלהם, הם סיימו בטרגדיה".

למחסן התלבושות שייסד אבא לב לוריא, נכנס אברהם בשנות ה-80'. "העסק שירת בעיקר חוגים ובתי-ספר למשחק כמו ניסן נתיב ובית-צבי, אבל לא היה רווחי". את החיים החדשים לעסק, נתן ערוץ 2, שקם ב-93'. מעבר לטלוויזיה, יש לקוחות פרטיים כל השנה, אם כי 'בקטן'.

לוריא: "מפתיע, אבל יש הרבה אנשים ששוכרים תלבושות מיוחדות לחתונות ולחגיגות בר-מצווה. אנחנו עובדים גם עם בתי-מלון ועם מארגני אירועים. עכשיו השכרנו 30 תלבושות לקהל שיצא לקרנבל ונציה. למסיבה או לנשף שם, באים בתלבושת של הופעה. כשאתה נכנס למחסן תלבושות בוונציה, תוציא לפחות 1000 אירו, ואצלנו שכירת תלבושת עולה בין 200-500 שקל. הנשים לקחו בעיקר שמלות ענקיות מתקופת הבארוק, עם כל האביזרים הנלווים, תכשיטים, שרשראות".

התלבושות המבוקשות ביותר לילדים בפורים הזה, אומר לוריא, הן, עדיין, התחפושות הקלאסיות מאגדות הילדים. שלגיה, מרי פופינס. אבל גם מבוגרים שיגיעו לא יתקשו למצוא תחפושת בשפע המוצע במחסן - של נזירות, ליצנים, אביר רומי, חליפות חלל, לבוש תקופתי, נערות הרמון, שייחים ועוד. "