הערכות: הבורסה תאפשר מתן ציטוטים מעבר לנקודה עד רף של 1,500 נקודות

כיום ניתן לצטט מעבר לנקודה העשרונית רק ברמת מחירים שמתחת ל-1,000 נקודות * לאור סמיכות המדדים המובילים לרף ה-1,000, המשמעות היא שהמשקיעים בתעודות הסל ייאלצו לשלם יותר על רכישתן בשל התרחבות מרווחי המכירה והקנייה

האם באג ה-1,000 של תעודות הסל צפוי להיות מנוטרל באופן זמני? ל"גלובס" נודע כי אחת האפשריות שנדונות בבורסה בימים אלה, היא לאפשר להמשיך ולצטט מחירים ברמה שהיא מעבר לנקודה העשרונית, גם עד לרף של 1,500 נקודות. המשמעות היא שהדבר יאפשר למרווחי המכירה והקנייה בתעודות הסל להישאר נמוכים, לפחות עד אשר המדדים יגיעו לרמה של 1,500 נקודות - מה שלא צפוי להתרחש בתקופה הקרובה.

לאחרונה חשף "גלובס" כי עם חציית רף 1,000 הנקודות על ידי המדדים המובילים, יתרחבו משמעותית מרווחי הקנייה והמכירה בתעודות הסל העוקבות אחריהם. הסיבה: לפי התקנות הנוכחיות של הבורסה, כאשר מחיר מניה (ובכלל זה גם תעודות הסל) מגיע לארבע ספרות, לא ניתן לצטט מחירים ברמה שהיא מעבר לנקודה העשרונית. המשמעות היא שרכישת תעודות הסל אמורה להתייקר עבור המשקיעים, ובמקביל להגדיל את הכנסות מנהלי התעודות.

במידה שהשינוי בתקנות אכן יתרחש, אמורות ליהנות מכך מניות נוספות שנסחרות כיום במחיר של 1,000-1,500 אגורות, ביניהן מניית בנק דיסקונט, מבני תעשייה וכן תעודות סל על מדד הבנקים. יחד עם זאת, ברוב המקרים לשינוי זה לא תהיה משמעות אמיתית, שכן ממילא ההבדלים בין מחירי הקנייה למכירה גבוהים יחסית, ולכן תוספת הנקודה העשרונית לא צפויה לשנות באופן משמעותי את המצב הנוכחי.

לעומת זאת, בתעודות הסל על המדדים המובילים שינוי זה, במידה שהוא אכן יאושר על ידי דירקטוריון הבורסה, הוא משמעותי. נזכיר כי התחרות הקשה בתחום תעודות הסל בכלל ובתעודות על המדדים המובילים (מדד המעו"ף ות"א 100) בפרט, הביאה לכך שמרווחי הציטוטים בתעודות הללו הם אפסיים, ואפילו נמוכים יותר מאשר במניות המרכיבות את המדדים. במתכונת הנוכחית של תקנות הבורסה, המעבר למדד בעל ארבע ספרות וביטול הציטוט שמעבר לנקודה העשרונית היה מרחיב את המרווחים עד פי 10. עבור משקיע פרטי המשקיע כמה עשרות אלפי שקלים, מדובר בתוספת של שקלים בודדים, אך עבור המשקיעים המוסדיים שהיקף אחזקותיהם עומד על מיליוני שקלים, שינוי זה אמור היה לעלות להם לא מעט כסף.

מהבורסה נמסר בתגובה: "דירקטוריון הבורסה אינו מתכוון לדון בנושא בקרוב".